291
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۴۳. طهارت لباس ساخته و بافته دست زردشتى (ح ۶۹۱/۴)

اين توقيع كه جواز نماز گزاردن در لباس ساخته و بافته دستِ كافر را مى‏رساند ، از چند جهت در فقه مورد توجّه قرار گرفته است : يكى در شاهد گرفتن براى بحث پُردامنه طهارت اهل كتاب - تا جايى كه برخى آن را در رديف ادلّه موافقان طهارت آنان ، برشمرده‏اند ،۱ ديگرى در قرينه‏سازى براى شناخت معناى برخى احاديث ديگر ، يكى در لباس نمازگزار ، و نيز در به كار بردن ظروف كافران .
در باره حكم نماز با لباس ساخته دست كافران يا لباس مورد استفاده آنان ، احاديث متعدّدى وارد شده كه محتواى برخى ، همانند اين توقيع است و برخى نيز از آن باز داشته‏اند . ظاهر نهى در برخى از اين احاديث ، نشان دهنده حرمت است و حتّى برخى قائل به منع از نماز در لباس ساخته كافر شده‏اند ؛۲ امّا نوع فقها ، اين احاديث را به قرينه احاديث ديگر ، حمل بر كراهت كرده‏اند و حكم را شامل مسلمانى كه متّهم به عدم پرهيز از نجاسات است نيز دانسته‏اند ، يا استحباب را در ترك آن ديده‏اند .۳
در جمع ميان اين احاديث ، برخى به اين توقيع استناد كرده‏اند .۴ مشابه اين استناد در جمع ميان دو دسته احاديث كه يكى استفاده از ظروف كافران را منع مى‏كند و ديگرى جايز مى‏شمارد ، صورت گرفته است .۵ همچنين برخى در استدلال بر قاعده طهارت ، به اين توقيع ، استناد كرده‏اند .۶به هر حال ، مفاد اين توقيع ، هم مطابق حديث ديگرى است كه در اين موضوع وارد شده ، و هم مورد پذيرش و عمل فقهاى ما بوده است .

1.ر.ك: مصباح الفقيه: ج ۷ ص ۲۴۹ ، بحوث فى شرح العروة الوثقى: ج ۳ ص ۲۴۹ ، موسوعة الإمام الخوئى: ج ۳ ص ۵۱ ، تفصيل الشريعة (النجاسات و أحكامها): ص ۲۳۰.

2.المبسوط: ج ۱ ص ۸۴ ، السرائر: ج ۱ ص ۲۶۹.

3.مفتاح الكرامة: ج ۶ ص ۱۰۵ - ۱۰۷.

4.از جمله ، ر . ك : مستند الشيعة: ج ۴ ص ۳۹۱.

5.ر.ك: مصباح الهدى: ج ۲ ص ۴۳۹.

6.ينابيع الأحكام: ج ۱ ص ۴۶۷.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
290

مورد اتّفاق در فقه است - ، استناد شده است .۱

۴۲. فراموشى در نام بردن از صاحب قربانى (ح ۶۹۱/۳)

در وكالت قربانى در حج ، اين فرض مطرح است كه اگر وكيل در نام بردن از صاحب قربانى خطا كند و نام ديگرى را ببرد ، آيا اين قربانى درست است و از صاحب آن ، كفايت مى‏كند؟ اين ، پرسشى است كه على بن جعفر از برادر خود امام كاظم عليه السلام كرده و شيخ صدوق و شيخ طوسى ، هر دو ، آن را نقل كرده‏اند۲ و امام عليه السلام آن را كافى شمرده و ملاك را همان قصد اوّليه و واقعىِ وكيل دانسته است .
فقهاى ما نيز با اين تحليل كه آنچه اصل است ، همان نيّت است و لفظ ، دخالتى ندارد و ذكر آن نيز لازم نيست ، قربانى را كافى شمرده و حديث را دليل يا شاهد گرفته‏اند .۳
موضوع اين توقيع ، هر چند فراموش كردن نام بردن از صاحب قربانى هنگام ذبح است ، نه اشتباه در نام ، امّا پيداست كه قصد واقعى وكيل ، ملاك است و ذكر نام شخص ، لازم نيست . از اين رو ، اگر فراموش كند از او نام ببرد ، چنان كه در پاسخ امام عليه السلام آمده ، مانعى نيست . شيخ محمّدحسن نجفى نيز پس از ذكر حديثِ ياد شده و تأكيد بر اين كه نام ، دخالت ندارد ، نتيجه‏گيرى مى‏كند كه اگر فراموش هم كند ، باز كافى است و همين توقيع را شاهد نقل گرفته است .۴ برخى ديگر نيز به آن استناد كرده‏۵ و برخى آن را شاهد لزوم قصد از طرف صاحب قربانى شمرده‏اند .۶

1.از جمله ، الحدائق الناضرة: ج ۷ ص ۱۴۶.

2.كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۲ ص ۴۹۷؛ تهذيب الأحكام: ج ۵ ص ۲۲۲.

3.از جمله ، ر.ك: منتهى المطلب: ج ۱۱ ص ۱۶۹ ، مجمع الفائده و البرهان: ج ۷ ص ۲۵۵ ، مهذّب الأحكام: ج ۱۴ ص ۲۵۱.

4.جواهر الكلام: ج ۱۹ ص ۱۲۰.

5.سداد العباد: ص ۳۵۷ ، مهذّب الأحكام: ج ۱۴ ص ۲۵۱.

6.كتاب الحجّ ، محقّق داماد: ج ۳ ص ۱۵۹.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8085
صفحه از 447
پرینت  ارسال به