289
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۴۱. نماز با انگشتر خُماهَن‏۱ و ابزارى آهنى(ح ۶۹۱/۲ و ۱۲)

كراهت نماز با انگشترى كه نگين آن از جنس خُماهَن باشد ، به استناد همين توقيع شريف در برخى منابع فقهى آمده است . ۲ برخى از همين منابع ، توقيع را قرينه حمل نهى در برخى احاديث ديگر - كه از انگشترى آهنى و يا كليد آهنى باز داشته‏اند - بر كراهت دانسته‏اند . وحيد بهبهانى نيز احتمال داده است كه اين گفته كه نماز با انگشترى كه نگين آن آهنِ چينى باشد كراهت دارد ، مستند به همين توقيع است . ۳
از سوى ديگر ، در باره توقيع دوم ، احاديث چندى وارد شده كه از استفاده از انگشترى آهنى در نماز و نيز همراه داشتن كليد آهنى و هر نوع ابزار آهنى مانند شمشير ، باز داشته است . شيخ حرّ عاملى ، اين احاديث را كه بيشتر از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نقل شده ، در بابى جداگانه آورده و اين دو توقيع را نيز در رديف آنها ذكر كرده است .۴فقها ، نوعاً از اين احاديث ، حكم كراهت را استنباط كرده‏اند و به قرينه برخى از اين احاديث ، از جمله توقيع دوم - كه نشان مى‏دهد همراه داشتن اين ابزارها ، اگر آشكار نباشد ، جايز است - ، كراهت را مربوط به فرض علنى بودن دانسته و احاديث مطلق را بر آن حمل كرده‏اند ،۵ چنان كه در كنار ادلّه ديگر ، به اين توقيع نيز در ردّ احتمال نجاست آهن - كه از ظاهر اوّليه پاره‏اى از همين احاديث بر مى‏آيد و بر خلاف نظر

1.«خُماهَن» يا «خماهان» ، كلمه‏اى فارسى و عبارت از سنگى آهنى به رنگ تيره است كه ساييده آن در طبّ قديم به كار مى‏رفته و از آن ، نگين انگشترى نيز ساخته مى‏شده است و از اين رو ، در سروده‏هاى فارسى بارها به كار رفته است ، مانند اين بيت: «پيروزه‏رنگ ، حلقه انگشترى كه ديد / كاندر ميان روز خُماهَن بود گلين». به معناى «آهن چينى» نيز گفته‏اند.

2.از جمله ، ر.ك: عنوان باب در وسائل الشيعة: ج ۴ ص ۴۱۷ ، غنائم الأيّام: ج ۲ ص ۳۴۵ ، جواهر الكلام: ج ۸ ص ۲۶۵ ، مصباح الفقيه: ج ۱۰ ص ۴۸۵ ، جامع المدارك: ج ۱ ص ۲۸۳.

3.الحاشية على مدارك الأحكام: ج ۲ ص ۳۸۱ ، مصابيح الظلام: ج ۶ ص ۳۴۰.

4.وسائل الشيعة: ج ۴ ص ۴۱۷ - ۴۲۱.

5.از جمله ، ر.ك: كشف اللّثام: ج ۳ ص ۲۶۵ - ۲۶۷ ، مستند الشيعة: ج ۴ ص ۳۸۸ - ۳۹۰.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
288

وحيد بهبهانى ، مستند وى را با اطمينان ، همين توقيع شمرده است . ۱صاحب جواهر نيز به رغم اين كه گفته شيخ مفيد را ضعيف دانسته ، امّا در برابر شهيد اوّل كه گفته است دليلى براى آن سراغ ندارد ، همين توقيع را ذكر كرده است .۲
از سوى ديگر ، برخى از فقها در خصوص استحبابِ گفتن تكبير به هنگام سر برداشتن از سجده دوم ، به روايت دوم اين توقيع ، استناد كرده‏اند .۳ حكم نشستن پس از سجده دوم و پيش از برخاستن - كه به «جلسه استراحت» معروف است و در اين توقيع به آن اشاره شده و برخى ، قائل به وجوب آن شده‏اند ؛ امّا بيشتر ، آن را مستحب دانسته‏اند - ،۴ احاديث متعدّد ديگرى نيز دارد .۵
نكته سوم در اين توقيع ، جمله پايانىِ آن است كه در تعارض ميان احاديث ، قاعده‏اى كلّى به نام «اصل تخيير» را به دست مى‏دهد . مفاد اين قاعده كه در احاديث ديگر نيز آمده ،۶ در دانش اصول فقه ، مورد توجّه و بحث بوده و به عنوان اصلى كلّى ، بارها به آن استناد شده است . مجلسىِ اوّل ، احاديث اين قاعده را بسيار دانسته‏۷و در فقه الرضا عليه السلام مصداق ديگرى از آن ، ذكر شده است .۸جناب كلينى نيز در آغاز الكافى آن را ملاك بر شمرده ۹ و شيخ طوسى ، در مقدّمه كتاب الاستبصار ، آن را قاعده‏اى برگرفته از احاديث شمرده است .۱۰

1.الحاشية على مدارك الأحكام: ج ۳ ص ۸۹ .

2.جواهر الكلام: ج ۱۰ ص ۱۸۸.

3.از جمله ، ر.ك: مستند الشيعة: ج ۵ ص ۲۸۲ ، مستمسك العروة الوثقى: ج ۶ ص ۳۹۵.

4.ر.ك: مفتاح الكرامة: ج ۷ ص ۳۸۴ - ۳۸۵.

5.ر.ك: وسائل الشيعة: ج ۶ ص ۳۴۶ - ۳۴۷.

6.ر.ك: وسائل الشيعة: ج ۲۷ ص ۱۱۵ ذيل ح ۲۱ ص ۱۲۲ ح ۴۱ و ۴۳.

7.روضة المتّقين: ج ۶ ص ۳۶.

8.فقه الرضا عليه السلام : ص ۱۹۱.

9.الكافى: ج ۱ ص ۸ .

10.الاستبصار: ج ۱ ص ۲.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8121
صفحه از 447
پرینت  ارسال به