۴۱. نماز با انگشتر خُماهَن۱ و ابزارى آهنى(ح ۶۹۱/۲ و ۱۲)
كراهت نماز با انگشترى كه نگين آن از جنس خُماهَن باشد ، به استناد همين توقيع شريف در برخى منابع فقهى آمده است . ۲ برخى از همين منابع ، توقيع را قرينه حمل نهى در برخى احاديث ديگر - كه از انگشترى آهنى و يا كليد آهنى باز داشتهاند - بر كراهت دانستهاند . وحيد بهبهانى نيز احتمال داده است كه اين گفته كه نماز با انگشترى كه نگين آن آهنِ چينى باشد كراهت دارد ، مستند به همين توقيع است . ۳
از سوى ديگر ، در باره توقيع دوم ، احاديث چندى وارد شده كه از استفاده از انگشترى آهنى در نماز و نيز همراه داشتن كليد آهنى و هر نوع ابزار آهنى مانند شمشير ، باز داشته است . شيخ حرّ عاملى ، اين احاديث را كه بيشتر از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نقل شده ، در بابى جداگانه آورده و اين دو توقيع را نيز در رديف آنها ذكر كرده است .۴فقها ، نوعاً از اين احاديث ، حكم كراهت را استنباط كردهاند و به قرينه برخى از اين احاديث ، از جمله توقيع دوم - كه نشان مىدهد همراه داشتن اين ابزارها ، اگر آشكار نباشد ، جايز است - ، كراهت را مربوط به فرض علنى بودن دانسته و احاديث مطلق را بر آن حمل كردهاند ،۵ چنان كه در كنار ادلّه ديگر ، به اين توقيع نيز در ردّ احتمال نجاست آهن - كه از ظاهر اوّليه پارهاى از همين احاديث بر مىآيد و بر خلاف نظر
1.«خُماهَن» يا «خماهان» ، كلمهاى فارسى و عبارت از سنگى آهنى به رنگ تيره است كه ساييده آن در طبّ قديم به كار مىرفته و از آن ، نگين انگشترى نيز ساخته مىشده است و از اين رو ، در سرودههاى فارسى بارها به كار رفته است ، مانند اين بيت: «پيروزهرنگ ، حلقه انگشترى كه ديد / كاندر ميان روز خُماهَن بود گلين». به معناى «آهن چينى» نيز گفتهاند.
2.از جمله ، ر.ك: عنوان باب در وسائل الشيعة: ج ۴ ص ۴۱۷ ، غنائم الأيّام: ج ۲ ص ۳۴۵ ، جواهر الكلام: ج ۸ ص ۲۶۵ ، مصباح الفقيه: ج ۱۰ ص ۴۸۵ ، جامع المدارك: ج ۱ ص ۲۸۳.
3.الحاشية على مدارك الأحكام: ج ۲ ص ۳۸۱ ، مصابيح الظلام: ج ۶ ص ۳۴۰.
4.وسائل الشيعة: ج ۴ ص ۴۱۷ - ۴۲۱.
5.از جمله ، ر.ك: كشف اللّثام: ج ۳ ص ۲۶۵ - ۲۶۷ ، مستند الشيعة: ج ۴ ص ۳۸۸ - ۳۹۰.