فاضل هندى و وحيد بهبهانى ، آن را دليل جواز همزمانى مسح دو پا شمردهاند .۱فتواى سيّد محمّدكاظم يزدى و بيشتر صاحبان حاشيه بر عروة الوثقى نيز مطابق مفاد اين توقيع است .۲
۳۹. اشتباه در شمارش تسبيح فاطمه عليها السلام (ح ۶۹۰/۳۱)
اين پرسش و پاسخ ، هر چند در باره فراموشى و سهو در تعداد تسبيح فاطمه عليها السلام است ، امّا ظاهر آن ، ترتيبى بر خلاف ترتيبِ مشهور است كه «سبحان اللَّه» پس از «الحمد للَّه» قرار دارد ؛ امرى كه در برخى احاديث ديگر نيز واقع شده و «الحمد للَّه» در پايان ، قرار گرفته است ، چنان كه در حديثى ، «تسبيح (سبحان اللَّه)» در آغاز و «تكبير (اللَّه أكبر)» در آخر آمده است ،۳ در حالى كه در احاديث ديگر ، همان ترتيب معروف آمده است .
شيخ حرّ عاملى كه روش شيعه را همان ترتيب معروف شمرده ، در سازگار ساختن اين احاديث ، به نكتهاى ادبى توجّه مىدهد كه واو عطف ، بر ترتيب دلالت نمىكند و صرف انضمام را مىرسانَد ،۴ چنان كه در خصوص احاديث استحباب تسبيح فاطمه عليه السلام هنگام خواب ، احتمالات ديگرى ، از جمله ضرورت تقيّه و نيز جواز تخيير را نيز مطرح كرده است . ۵
توضيح ، اين كه : همان گونه كه علّامه حلّى نيز يادآور شده ، در اصل حكم استحباب تسبيح فاطمه عليها السلام ميان مسلمانان ، اختلافى نيست ؛۶ امّا در ترتيب و
1.كشف اللّثام: ج ۱ ص ۵۵۳ ، مصابيح الظلام: ج ۳ ص ۳۳۷.
2.العروة الوثقى: ج ۱ ص ۳۶۶.
3.ر.ك: وسائل الشيعة: ج ۶ ص ۴۴۵ ح ۳ و ص ۴۴۶ ح ۲ - ۳.
4.وسائل الشيعة : ج ۶ ص ۴۴۵.
5.وسائل الشيعة : ج ۶ ص ۴۴۶.
6.منتهى المطلب: ج ۵ ص ۲۴۱.