285
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

فاضل هندى و وحيد بهبهانى ، آن را دليل جواز هم‏زمانى مسح دو پا شمرده‏اند .۱فتواى سيّد محمّدكاظم يزدى و بيشتر صاحبان حاشيه بر عروة الوثقى نيز مطابق مفاد اين توقيع است .۲

۳۹. اشتباه در شمارش تسبيح فاطمه عليها السلام (ح ۶۹۰/۳۱)

اين پرسش و پاسخ ، هر چند در باره فراموشى و سهو در تعداد تسبيح فاطمه عليها السلام است ، امّا ظاهر آن ، ترتيبى بر خلاف ترتيبِ مشهور است كه «سبحان اللَّه» پس از «الحمد للَّه» قرار دارد ؛ امرى كه در برخى احاديث ديگر نيز واقع شده و «الحمد للَّه» در پايان ، قرار گرفته است ، چنان كه در حديثى ، «تسبيح (سبحان اللَّه)» در آغاز و «تكبير (اللَّه أكبر)» در آخر آمده است ،۳ در حالى كه در احاديث ديگر ، همان ترتيب معروف آمده است .

شيخ حرّ عاملى كه روش شيعه را همان ترتيب معروف شمرده ، در سازگار ساختن اين احاديث ، به نكته‏اى ادبى توجّه مى‏دهد كه واو عطف ، بر ترتيب دلالت نمى‏كند و صرف انضمام را مى‏رسانَد ،۴ چنان كه در خصوص احاديث استحباب تسبيح فاطمه عليه السلام هنگام خواب ، احتمالات ديگرى ، از جمله ضرورت تقيّه و نيز جواز تخيير را نيز مطرح كرده است . ۵
توضيح ، اين كه : همان گونه كه علّامه حلّى نيز يادآور شده ، در اصل حكم استحباب تسبيح فاطمه عليها السلام ميان مسلمانان ، اختلافى نيست ؛۶ امّا در ترتيب و

1.كشف اللّثام: ج ۱ ص ۵۵۳ ، مصابيح الظلام: ج ۳ ص ۳۳۷.

2.العروة الوثقى: ج ۱ ص ۳۶۶.

3.ر.ك: وسائل الشيعة: ج ۶ ص ۴۴۵ ح ۳ و ص ۴۴۶ ح ۲ - ۳.

4.وسائل الشيعة : ج ۶ ص ۴۴۵.

5.وسائل الشيعة : ج ۶ ص ۴۴۶.

6.منتهى المطلب: ج ۵ ص ۲۴۱.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
284

كه غير ابريشم آن ، آن قدر كم باشد كه لباسِ ابريشمى به شمار رود .۱
اين توقيع ، در شمار احاديث جواز لباس ابريشمى غير خالص آمده است‏۲و فقها نيز به آن استناد كرده‏اند .۳

۳۸. ترتيب مسح پا (ح ۶۹۰/۲۹)

آنچه ميان فقهاى شيعه مشهور است و يا بيشتر آنان بِدان قائل شده‏اند ، اين است كه در مسح پا در وضو ، ترتيب ، شرط نيست و مى‏توان مسح پاى چپ را پيش انداخت يا دو پا را هم‏زمان ، مسح كرد . گروهى از فقها پيش انداختن پاى راست را واجب و برخى نيز مستحب شمرده‏اند .۴ ظاهرِ گفته برخى فقها مانند علّامه حلّى و محقّق ثانى ، گوياى عدم قول ديگر است ،۵ در حالى كه برخى فقها به گفته سومى در اين مسئله اشاره كرده‏اند كه مفاد همين توقيع است ؛ يعنى تخيير ميان هم‏زمانى مسح پاها يا پيش انداختن پاى راست ، نه عكس آن . از جمله شهيد اوّل و دوم ، بدون نام بردن از كسى گفته‏اند كه برخى چنين نظرى دارند .۶ محدّث بحرانى ، ظاهر گفته شيخ حرّ عاملى را همين دانسته و گفته است برخى فقهاى اخير نيز همين نظر را برگزيده‏اند .۷مستند اين گفته نيز - چنان كه اشاره شد - همين توقيع شريف است ، چنان كه بحرانى به آن تصريح كرده و افزوده است كه برخى از فقهاى اخير كه اين توقيع را نديده‏اند ، گمان كرده‏اند اين گفته بى‏دليل است .۸ نيز برخى فقها ، مانند

1.ر.ك: مفتاح الكرامة: ج ۵ ص ۵۰۵ - ۵۰۹.

2.ر.ك: وسائل الشيعة: ج ۴ ص ۳۷۳ - ۳۷۶.

3.از جمله: الحدائق الناضرة: ج ۷ ص ۹۰ ، مفتاح الكرامة: ج ۵ ص ۵۰۷ ، مستند الشيعة: ج ۴ ص ۳۳۶ ، جواهر الكلام: ج ۸ ص ۱۱۷ و ۱۳۵.

4.ر.ك: مفتاح الكرامة: ج ۲ ص ۴۶۰ - ۴۶۴.

5.مختلف الشيعة: ج ۱ ص ۲۹۸ ، جامع المقاصد: ج ۱ ص ۲۲۴.

6.ذكرى الشيعة: ج ۲ ص ۱۵۵ ، المقاصد العلّية: ص ۹۹.

7.الحدائق الناضرة: ج ۲ ص ۳۵۹.

8.الحدائق الناضرة: ج ۲ ص ۳۶۰.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8155
صفحه از 447
پرینت  ارسال به