اتّفاق نظر فقها ، جايز است ، و چنانچه با پشم يا كُرك يا موى حيوانات حرامگوشت ديگر مخلوط شده باشد نيز براى نمازگزار ، ممنوع است ؛ ولى در باره پوست خز ، اختلاف است .۱
بنا بر اين ، خز در ميان حيوانات حرامگوشت ، حكمى ويژه دارد و اگر نماز گزاردن در لباسى كه از پوست خز تهيّه شده نيز نادرست باشد ، ترديدى نيست كه اگر تنها پشم و كُرك آن باشد ، جايز است ؛ امّا ميان پوست و پشم و كُرك و موى ساير حيوانات حرامگوشت ، فرقى نيست و در باره برخى حيوانات ديگر ، مانند سنجاب ، بحث و اختلاف است .۲ با اين حال ، آنچه از ظاهر اين توقيع بر مىآيد ، آن است كه ميان پوست حيوان و بقيّه اجزاى ياد شده ، فرق گذارده است . از اين رو ، گروهى از فقها در جمعِ ميان اين توقيع و ساير احاديث ، دچار مشكل شده و چارهاى جز بسنده كردن به دسته ديگر احاديث نديدهاند .۳ گاه نيز افتادگى در نقل توقيع ، احتمال داده شده است .۴ البتّه برخى فقها اجمالاً به آن استناد كردهاند ،۵ چنان كه آية اللَّه سيّد احمد خوانسارى ، ناسازگارى يك بخش پاسخ را مانع استدلال به بقيّه حديث نديده است ؛۶امرى كه رويّهاى پذيرفته در فقه است .
۳۷. نماز گزاردن در لباس ابريشمى (ح ۶۹۰/۲۸)
آنچه براى مردان از جمله در نماز ، جايز نيست ، لباس ابريشمى خالص است ؛ امّا اگر از پارچهاى باشد كه بافت آن ، آميخته به چيزهاى ديگر مانند پنبه و كتان باشد ، به اجماع فقها ، جايز است و فرقى ميان تار و پود و كمى و زيادى آن نيست ، مگر اين
1.ر.ك: مفتاح الكرامة: ج ۵ ص ۴۳۲ - ۴۴۰.
2.ر.ك: مختلف الشيعة: ج ۲ ص ۷۴ - ۷۷.
3.از جمله ، ر.ك: الحدائق الناضرة: ج ۷ ص ۵۴ - ۶۵ ، جواهر الكلام: ج ۸ ص ۹۱؛ مصباح الفقيه: ج ۱۰ ص ۲۵۹ ، بهجة الفقيه: ص ۳۱۵ - ۳۱۶.
4.مفتاح الكرامة: ج ۵ ص ۴۴۰.
5.از جمله ، كشف اللّثام: ج ۳ ص ۱۹۴ ، مفتاح الكرامة: ج ۵ ص ۴۴۰ ، رياض المسائل: ج ۲ ص ۳۱۱.
6.جامع المدارك: ج ۱ ص ۲۷۴.