دو نفر بدهد كه از نظر اعتقادى به مذهب وى نزديكتر است .
اين با روايت سَكونى از امام باقر عليه السلام نيز سازگار است كه وقتى از چگونگى هديه دادن و كمك به دوستان خود پرسيد ، امام عليه السلام فرمود :
إعطهم على الهجرة فى الدين و الفقه و العقل .۱
بر پايه هجرت در دين و فقه و عقل ، به آنان پرداخت كن .
با اين حال و از آن جا كه در حكم زكات نيز اين گونه ترجيحات پس از اصل استحقاق شخص ، امورى استحبابى و غير لازم به شمار مىروند ، چه رسد به صدقات و كمكهاى مستحبّى ، امام عليه السلام به اقتضاى ملاك ديگر كه «خويشاوندى» است ، مُجاز مىشمارد كه مال مورد نظر را ميان آن دو تقسيم كند تا به هر دو فضيلت ، دست يابد ؛ امّا اين فرض در منابع فقهى به چشم نيامده و شيخ حرّ عاملى ، اين توقيع را با عنوان «حكم كسى كه قصد دادن صدقه به كسى را داشته و سپس بنا بر عدول از آن را دارد» ، آورده است .۲
۳۵. ادّعاى عدم پرداخت مهريّه (ح ۶۹۰/۲۶)
يكى از مسائل عرفى در موضوع مهريّه ، ادّعاى زن در عدم پرداخت آن توسّط شوهر است . پيداست وظيفه واقعى شوهر ، صرف نظر از ادّعاى زن ، اين است كه مهر وى را بپردازد و پس از مرگ شوهر نيز جزء بدهىهاى وى به شمار مىرود و از اين نظر ، فرقى ميان پيش از آميزش و پس از آن نيست ، جز اين كه زن مىتواند پيش از اوّلين آميزش تا زمان دريافت مهر خود ، مانع آميزش گردد .
با اين حال ، ظاهر اوّليه برخى از احاديث ، اين است كه زن پس از آميزش ، حقّ مهر ندارد۳ و آن گونه كه شهيد ثانى اشاره كرده ، برخى فقها نيز به آن عمل كرده