حديث آن را نقل كرده و در آن تصريح شده كه امام عليه السلام روز جمعه هنگام بالا آمدن آفتاب ، مشغول خواندن اين نماز بوده ،۱ گويا و دستِ كم ، مؤيّد آن است .
در باره قنوت نماز جعفر عليه السلام ، اين توقيع بر خلاف احاديث ديگر ، قنوت دوم را پس از ركوع ، شمرده است و از اين رو ، برخى فقها تصريح كردهاند كه قائلى ندارد و به آن عمل نكردهاند ؛۲ امّا برخى آن را با حمل بر تخيير و رخصت تأخير ، با احاديث ديگر ، سازگار ساختهاند .۳
۳۴. اولويت در دادن صدقه (ح ۶۹۰/۲۵)
رجحان پرداخت زكات و صدقه به خويشان ، به استناد احاديث موجود ، مورد وفاق فقهاست و در آن ، ترديدى نيست ،۴چنان كه شيخ صدوق ، جمله «لا صَدَقَةَ و ذو رَحِمٍ مُحتاج ؛۵ با وجود ذو رَحِم نيازمند ، جايى براى صدقه دادن [به ديگرى ]نيست» را به صورت جزمى از الفاظ پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شمرده است .
در سخن فقها براى رجحان ، ملاكهاى ديگرى مانند : همسايگى و برتر بودن در ديندارى و علم نيز به استناد احاديث ، آمده است .۶ در اين توقيع ، به رغم افضل بودن پرداخت صدقه به خويشانِ نيازمند ، پرسش اين بوده كه : با توجّه به قصد قبلى شخص بر پرداختن صدقه به يكى از شيعيان ، آيا مىتواند آن را به خويشاوند نيازمند پرداخت كند؟ پاسخ نخست و ترجيحى امام عليه السلام ، اين است كه به كسى از اين
1.ر.ك: جمال الاُسبوع: ص ۲۸۵.
2.الحدائق الناضرة: ج ۱۰ ص ۵۰۲ ، مستند الشيعة: ج ۶ ص ۳۷۴ ، موسوعة الإمام الخوئى: ج ۱۹ ص ۳۵۶ ، مهذّب الأحكام: ج ۹ ص ۱۱۶.
3.از جمله: وسائل الشيعة: ج ۸ ص ۵۶ ، كشف اللّثام: ج ۳ ص ۲۸۶ ، النجعة فى شرح اللّمعة: ج ۳ ص ۱۱۷.
4.از جمله ، ر.ك: شرائع الإسلام: ج ۱ ص ۱۶۱ ، مدارك الأحكام: ج ۵ ص ۳۵۶ ، جواهر الكلام: ج ۱۵ ص ۵۴۲.
5.كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۴ ص ۳۸۱ ح ۵۸۲۸ .
6.از جمله ، المعتبر: ج ۲ ص ۶۱۶ ، تذكرة الفقهاء: ج ۵ ص ۴۰۰ - ۴۰۱.