ديگر را مُجاز سازد .۱
سيّد عبد الأعلى سبزوارى كه استخاره را محدود به شيوههاى نقل شده نديده ، اين توقيع را مانع سخن خود نمىداند و معتقد است كه نهايتاً مفاد آن ، افضل بودن استخاره با رقاع و نماز است ، نه اين كه غير آن ، مرجوح باشد . ايشان مىافزايد : شايد سرّ مطلب در منع از استخاره با خاتم۲ در اين توقيع ، اين باشد كه گاه با خاتم ، بازى مىكردند . از اين رو شايسته نيست ابزار استخاره شود .۳
نكته قابل توجّه ديگر ، اين است كه جناب ابن طاووس ، دعايى را از امام مهدى عليه السلام در چگونگى استخاره به عنوان آخرين توقيعى كه از ايشان صادر شده ، نقل مىكند و سپس با اشاره به اين كه جايى نديده است كه اين دعا به درخواست كسى صادر شده باشد ؛ بلكه خود امام عليه السلام صادر فرموده ، خاطرنشان مىكند : به ذهن مىرسد كه امام عليه السلام با توجّه به اين كه نوبت غيبت طولانىِ ايشان رسيده بود ، اين دعاى استخاره را در نزد اهل معرفت ، عوضِ ديدار و مشاوره با خود قرار داد و با اين كار ، به عظمت و ارزش مشاوره با خداوند متعال ، توجّه داد .۴
۳۳. وقت نماز جعفر طيّار عليه السلام (ح ۶۹۰/۲۴)
همان گونه كه فقها بر پايه احاديث موجود تصريح كردهاند و در اين توقيع نيز تصريح شده ، نماز جعفر طيّار را در هر وقتى از شب و روز ، مىتوان خواند ، چنان كه علّامه حلّى در باره وقت فضيلتِ سه نماز امير مؤمنان عليه السلام ، فاطمه زهرا عليها السلام و جعفر طيّار ، تصريح كرده است كه بهترين وقت آن ، روز جمعه است۵ و وحيد
1.مجموعه مقالات: ص ۵۳۰ - ۵۳۲.
2.خاتم، مُهرى است كه براى امضا و نشاندار كردن نامهها و قراردادها به كار مىبردند. در روزگاران گذشته آن را مانند انگشتر نيز مىساختهاند.
3.مهذّب الأحكام: ج ۹ ص ۹۷ - ۹۸.
4.فتح الأبواب: ص ۲۰۵ - ۲۰۷.
5.قواعد الأحكام: ج ۱ ص ۲۹۸.