27
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

شهادت امام باقر عليه السلام مى‏داند و مى‏گويد كه پس از آن ، شيعيان دو گروه شدند: يك دسته به مهدويت محمّد بن عبد اللَّه معتقد شدند و پس از كشته شدن او گفتند : او زنده است و نمرده و در كوهى به نام «العلميّه» - در راه مكّه - زندگى مى‏كند.۱
به لحاظ تاريخى ، اين ادّعاى مهدويت در باره نفس زكيّه را مى‏توان يكى از نخستين ادّعاهاى مفصّل در يك گستره وسيع در زمينه مهدويت دانست كه يك علوى براى گرفتن رهبرى ، از اين طريق وارد شده و خود و خانواده‏اش با اين ادّعا وارد ميدان مبارزه شده‏اند. منابع ، تأكيد دارند كه امام صادق عليه السلام از مخالفان قيام وى و بر اين اعتقاد بوده كه وى هيچ گاه به حكومت نخواهد رسيد.۲ عمرو بن عبيد از رهبران معتزله هم مخالف مهدى بودن وى بود و مى‏گفت : چه طور مهدى است ، در حالى كه كشته مى‏شود؟!۳

۶ . محمّد المهدى (مهدى عبّاسى) (م ۱۶۹ ق)

انتخاب نام محمّد و لقب مهدى (محمّد المهدى) براى سومين خليفه عبّاسى از سوى پدرش منصور، بدون دليل نبوده است . نوشته‏اند كه منصور عبّاسى در برابر آنچه از محمّد بن عبد اللَّه (نفس زكيّه) نقل مى‏شد كه گفته است مهدى است، گفت: «كذب عدوّ اللَّه، بل هو ابنى؛۴ دشمن خدا دروغ مى‏گويد . مهدى فرزند من است» در منابع ، تلاش منصور براى جعل حديث در باره مهدويت فرزندش ، با تحميق مردم عادى ، ديده مى‏شود.
در نقلى آمده است كه منصور عبّاسى ، اموال بسيارى از عراقى‏ها را گرفت و با اين كار ، موجب فقر آنان شد ؛ ولى بر آن اموال ، مهر زد و در وقت مرگ ، به

1.فرق الشيعة : ص ۶۲.

2.الكافى: ج ۱ ص ۲۴۲ ح ۷ - ۸ ، مقاتل الطالبيّين : ص ۲۰۷.

3.مقاتل الطالبيّين : ص ۲۱۹.

4.مقاتل الطالبيّين : ص ۲۱۲.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
26

روى مهدويت عبّاسيان ، تأكيد شده است.۱

۵ . محمّد بن عبد اللَّه بن حسن (نفس زكيّه) (م ۱۴۵ ق)

از حوالى سال ۱۲۰ ق به بعد، بويژه زمانى كه زيد بن على ، مقدّمات قيام خود را فراهم كرد، توجّه به سمت علويان بيشتر شد. پس از شكست و كشته شدن وى، با شدّت گرفتن جريان‏هاى شورشى عليه امويان، فضاى اخبار و آثار در باره مهدويت ، رو به فزونى گذاشت.

شايد بتوان گفت : در اين دوره، هيچ شخصى به اندازه محمّد بن عبد اللَّه بن حسن بن حسن (نفس زكيّه) ، شهرت به «مهدى» نداشت و نيافت. عمر بن شبّه ، از منابع خود نقل كرده است كه در ميان عامّه مردم ، محمّد بن عبد اللَّه را مهدى مى‏ناميدند، به طورى كه به او «محمّد بن عبد اللَّه المهدى» گفته مى‏شد.۲
روايت اصفهانى ، حكايت از آن دارد كه عبد اللَّه بن حسن بن حسن در ابواء ، در اجتماع شمارى از بنى هاشم ، پسرش را مهدى خواند و ديگران هم پذيرفتند و با او بيعت كردند.۳ اندكى بعد ، عبّاسيان ، قدرت را به دست گرفتند و محمّد و برادرش ابراهيم همراه خانواده و شمارى از حاميان ، برابر آنان ايستادند كه همگى يا كشته شدند (محمّد در ۱۴۵ ق و ابراهيم در ۱۴۶ ق) يا در زندان‏ها مردند. اشارات به مهدويت محمّد در اخبار شيعى كوفه در اين سال‏ها متعدّد است.۴چندين شاعر نيز در همان روزگار ، او را مهدى خواندند.۵
نوبختى در فرق الشيعة، باور به مهدى بودن محمّد بن عبد اللَّه را مربوط به پس از

1.براى آگاهى از اين نقل‏ها ، ر. ك: أخبار الدولة العبّاسية : ص ۲۹ ، ۵۱ - ۵۲ ، ۲۰۷ و ۲۵۶، البدء و التاريخ: ج ۶ ص ۹۵.

2.مقاتل الطالبيّين : ص ۱۸۴.

3.مقاتل الطالبيّين : ص ۱۸۵.

4.مقاتل الطالبيّين : ص ۱۸۶ - ۱۸۷.

5.مقاتل الطالبيّين : ص ۲۱۵.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8051
صفحه از 447
پرینت  ارسال به