روى مهدويت عبّاسيان ، تأكيد شده است.۱
۵ . محمّد بن عبد اللَّه بن حسن (نفس زكيّه) (م ۱۴۵ ق)
از حوالى سال ۱۲۰ ق به بعد، بويژه زمانى كه زيد بن على ، مقدّمات قيام خود را فراهم كرد، توجّه به سمت علويان بيشتر شد. پس از شكست و كشته شدن وى، با شدّت گرفتن جريانهاى شورشى عليه امويان، فضاى اخبار و آثار در باره مهدويت ، رو به فزونى گذاشت.
شايد بتوان گفت : در اين دوره، هيچ شخصى به اندازه محمّد بن عبد اللَّه بن حسن بن حسن (نفس زكيّه) ، شهرت به «مهدى» نداشت و نيافت. عمر بن شبّه ، از منابع خود نقل كرده است كه در ميان عامّه مردم ، محمّد بن عبد اللَّه را مهدى مىناميدند، به طورى كه به او «محمّد بن عبد اللَّه المهدى» گفته مىشد.۲
روايت اصفهانى ، حكايت از آن دارد كه عبد اللَّه بن حسن بن حسن در ابواء ، در اجتماع شمارى از بنى هاشم ، پسرش را مهدى خواند و ديگران هم پذيرفتند و با او بيعت كردند.۳ اندكى بعد ، عبّاسيان ، قدرت را به دست گرفتند و محمّد و برادرش ابراهيم همراه خانواده و شمارى از حاميان ، برابر آنان ايستادند كه همگى يا كشته شدند (محمّد در ۱۴۵ ق و ابراهيم در ۱۴۶ ق) يا در زندانها مردند. اشارات به مهدويت محمّد در اخبار شيعى كوفه در اين سالها متعدّد است.۴چندين شاعر نيز در همان روزگار ، او را مهدى خواندند.۵
نوبختى در فرق الشيعة، باور به مهدى بودن محمّد بن عبد اللَّه را مربوط به پس از
1.براى آگاهى از اين نقلها ، ر. ك: أخبار الدولة العبّاسية : ص ۲۹ ، ۵۱ - ۵۲ ، ۲۰۷ و ۲۵۶، البدء و التاريخ: ج ۶ ص ۹۵.
2.مقاتل الطالبيّين : ص ۱۸۴.
3.مقاتل الطالبيّين : ص ۱۸۵.
4.مقاتل الطالبيّين : ص ۱۸۶ - ۱۸۷.
5.مقاتل الطالبيّين : ص ۲۱۵.