استدلال شمرده است . ۱
۱۹. عدّه زن در عقد موقّت (ح ۶۹۰/۵)
در باره مدّت عدّه زن در عقد موقّت ، احاديث ، چند گونهاند : دو حيض ، يك حيض ، يك حيض و يك طُهر كامل ، و يك حيض و نيم . شيخ محمّدحسن نجفى ، اين بخش از توقيع را شاهد احاديثِ دو حيض گرفته است .۲استاد ما آية اللَّه شبيرى زنجانى ، معناى حديث را شرط بودن يك حيض كامل شمرده است ، با اين توضيح كه چون حيض اوّل ناقص بوده ، امام عليه السلام فرموده است كه يك طُهر كامل ، فاصله شود و بعد حيض دوم ، كامل گردد .۳
۲۰. گواهى دادن مبتلايان به پيسى و جذام و فلج (ح ۶۹۰/۶)
همان گونه كه در سؤال اين بخش از توقيع نيز اشاره شده ، برخى احاديث از امامت مبتلايان به پيسى و جذام و افراد فلج ، باز داشتهاند ؛۴ امّا فقهاى ما اين احاديث را با توجّه به احاديث ديگرى كه بر جواز دلالت مىكنند ، بيشتر حمل بر كراهت كردهاند .۵ اين بخش از توقيع ، هر چند در منابع حديثى فقهى ، مانند وسائل الشيعة و هداية الاُمّة و جامع أحاديث الشيعة آمده است ،۶ امّا كسى از فقها را سراغ نداريم كه از شهادت اين افراد ، منع كرده باشد . برخى نيز با ذكر اين توقيع ، به همين نكته اشاره كردهاند .۷علّت اين كه چرا در سخن ساير فقها به اين بخش از توقيع ، اشارهاى نشده و به آن نپرداختهاند ، روشن نيست .
1.موسوعة الإمام الخوئى: ج ۱۹ ص ۱۳۰.
2.جواهر الكلام: ج ۳۰ ص ۱۹۹.
3.كتاب النكاح: ج ۲۰ ص ۶۳۰۶.
4.ر.ك: وسائل الشيعة: ج ۸ ص ۳۲۳ - ۳۲۵.
5.ر.ك: جواهر الكلام: ج ۱۳ ص ۳۸۱ - ۳۸۳.
6.وسائل الشيعة: ج ۲۷ ص ۳۷۹ ، هداية الاُمّة: ج ۸ ص ۴۳۷ ، جامع أحاديث الشيعة: ج ۳۰ ص ۴۲۴.
7.ر.ك: مدارك العروة: ج ۱۷ ص ۲۲۷.