كرده و خاطرنشان ساخته كه ظهور در باز داشتن از گِره زدن دارد .۱
برخى فقهاى ديگر ، مانند فاضل هندى و شيخ محمّدحسن نجفى نيز هر چند به صراحت موضعگيرى نكردهاند ، امّا توقيع را در برابر جواز گِره زدن ، يادآور شدهاند .۲ محقّق نراقى نيز احتياط و بلكه نظر روشنتر را همين ديده كه شخص از گِره زدن ، پرهيز كند .۳
۱۱. استحباب دعا در تكبيرهاى هفتگانه (ح ۶۸۹/۳)
يكى از مستحبّات نماز هنگام تكبيرة الإحرام ، افزودن شش تكبير ديگر است كه پيش از آن يا پس از آن يا برخى پيش و برخى پس از آن ، گفته مىشود . دعا خواندن ميان تكبيرهاى هفتگانه ، يكى از آداب آن است كه برخى فقها ذكر كردهاند . فقهاى چندى مانند محدّث بحرانى و شيخ محمّدحسن نجفى ، در حكم به استحباب دعا ميان تكبيرهاى ياد شده ، به اين بخش از اين توقيع ، استناد كردهاند .۴
۱۲. آداب قنوت (ح ۶۸۹/۴)
در قنوت نمازهاى واجب ، بالاتر بردن دستها از سر و برابر چهره ، كراهت دارد و در نافلهها مستحب است . شيخ حرّ عاملى ، بابى را به همين حكم ، اختصاص داده است ، چنان كه فقهاى چندى مانند محدّث بحرانى ، وحيد بهبهانى ، محقّق نراقى و شيخ محمّدحسن نجفى نيز به اين فراز توقيع استناد كردهاند .۵
۱۳. استحباب سجده شكر پس از نماز (ح ۶۸۹/۵)
سجده شكر ، يكى از تعقيبات مستحبّ نماز به شمار رفته است و يكى از دلايل آن ،
1.الحدائق الناضرة: ج ۱۵ ص ۴۳۹ - ۴۴۰.
2.ر.ك: كشف اللّثام: ج ۵ ص ۲۷۴ ، جواهر الكلام: ج ۱۸ ص ۲۳۷.
3.مستند الشيعة: ج ۱۱ ص ۲۹۳.
4.ر.ك: الحدائق الناضرة: ج ۸ ص ۴۲ ، جواهر الكلام: ج ۱۰ ص ۳۴۶.
5.ر.ك: الحدائق الناضرة: ج ۸ ص ۳۸۷ ، مصابيح الظلام: ج ۸ ص ۱۰۷ ، مستند الشيعة: ج ۵ ص ۳۹۰ ، جواهر الكلام: ج ۱۰ ص ۳۷۲.