بخش از توقيع آمده ، در رديف ساير ادلّه اين مسئله ذكر شده است۱و برخى از فقها مانند محدّث بحرانى و شيخ محمّدحسن نجفى ، بِدان استناد كردهاند .۲سيّد عبد الأعلى سبزوارى ، احاديث اين حكم را فراوان ، بلكه در حدّ تواتر شمرده و از جمله اين توقيع شريف را نيز نقل كرده است .۳
۷. كفّاره روزهخوارى (ح ۶۸۵)
روزهخوارى بدون عذر ، افزون بر معصيت ، موجب كفّاره نيز مىشود ؛ امّا در باره اندازه آن ، احاديث موجود متفاوتاند . ظاهر برخى احاديث ، وجوب يك كفّاره از سه كفّاره (شصت روز روزه گرفتن ، غذا دادن به شصت فقير و آزاد سازى يك برده) است و برخى ، هر سه را با هم واجب شمردهاند . شيخ صدوق كه اين توقيع را خود نقل كرده ، به آن فتوا داده و از حديث ديگر ، روى گردانده است ؛ امّا بحرانى ، اين توقيع را مؤيّد حديثى گرفته كه عبد السلام بن صالح هروى از امام رضا عليه السلام نقل كرده و مفاد آن ، فرقگذارى ميان موارد است .۴
۸ . نماز گزاردن كنار قبر امام (ح ۶۸۶ و ۶۹۰/۱۴)
پارهاى احاديث ، از نماز گزاردن ميان قبور يا كنار يا بر روى آنها باز داشتهاند ، مگر اين كه حائلى مانند پرده در ميان باشد يا دستِكم ده ذراع فاصله باشد۵ و شيخ مفيد ، آن را جايز ندانسته است ؛۶ امّا فقهايى ديگر ، مانند سيّد محمّد عاملى ، نهى را به قرينه احاديث جواز ، حمل بر كراهت كردهاند .۷ پرسش محمّد بن عبد اللَّه حِميَرى
1.ر.ك: وسائل الشيعة: ج ۱۸ ص ۲۲۸.
2.ر.ك: الحدائق الناضرة: ج ۱۸ ص ۲۸۹ ، جواهر الكلام: ج ۲۴ ص ۱۳۰.
3.مهذّب الأحكام: ج ۱۸ ص ۸۵.
4.الحدائق الناضرة: ج ۱۳ ص ۲۲۲.
5.ر.ك: وسائل الشيعة: ج ۵ ص ۱۵۸ - ۱۶۰.
6.المقنعة: ص ۱۵۱.
7.مدارك الأحكام: ج ۳ ص ۲۳۰.