حكم خمس و وجوب آن در دوره غيبت و عدم اباحه آن ، دلالت مىكنند۱ و به اين ترتيب ، آن را در برابر برخى احاديثى قرار داده كه بر اباحه آن دلالت مىكنند . صاحب جواهر نيز در استدلال بر لزوم پرداختن خمس به امام عليه السلام ، از جمله به همين توقيع ، استناد كرده است .۲
فقهاى ديگرى نيز در اين بحث به اين توقيع استناد كردهاند .۳در پايان نوشتار در شرح پاسخهاى شرعى توقيع اسحاق بن يعقوب ، در اين باره شرح بيشترى خواهد آمد .
۴. تكرار ختنه (ح ۶۸۴/۴)
در احاديث آمده است كه اگر پس از ختنه كردن ، غلاف مربوط برويد ، بايد دوباره ختنه صورت بگيرد ، چنان كه شيخ حرّ عاملى ، يك باب را به آن اختصاص داده و اين پرسش و پاسخ نيز در آن باب آمده است .۴ برخى فقها مانند بحرانى و سبزوارى نيز در وجوب اعاده ، به اين روايت ، استناد كردهاند .۵
۵ . نماز گزاردن رو به روى آتش (ح ۶۸۴/۵)
نوع فقها به استناد احاديث موجود و بر پايه جمع ميان آنها گفتهاند : نماز گزاردن رو به روى آتش ، كراهت دارد .۶ شيخ حرّ عاملى ، اين احاديث ، از جمله اين بخش از توقيع را در بابى جداگانه آورده است ؛۷امّا پاسخ امام عليه السلام در اين توقيع ، نوعى فرقگذارى در حكم را مىرسانَد : فرق ميان فرزندان بتپرستان و آتشپرستان با
1.الحدائق الناضرة: ج ۱۲ ص ۴۲۷.
2.جواهر الكلام: ج ۱۶ ص ۱۶۲.
3.از جمله: ذخيرة المعاد: ج ۲ ص ۴۸۳ ، كتاب الخمس ، شيخ انصارى: ص ۲۸۰ ، البيع ، امام خمينى (تقرير سيّد حسن طاهرى خرّمآبادى): ص ۱۸۸.
4.وسائل الشيعة: ج ۲۱ ص ۴۴۲.
5.الأنوار اللوامع: ج ۱۰ ص ۲۹۲ ، مهذّب الأحكام: ج ۲۵ ص ۲۶۶.
6.ر.ك: كشف اللّثام: ج ۳ ص ۳۰۶ - ۳۰۷.
7.وسائل الشيعة: ج ۵ ص ۱۶۸.