259
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

فرزندان ديگران ، و اين تفصيل ، موجب گفتگو ميان فقها شده است .

محدّث بحرانى در فرق‏گذارى ميان دو صورت ، امكان حمل بر كراهت و كراهت شديد را مطرح كرده است .۱ وحيد بهبهانى ، خاطرنشان كرده كه كسى بر پايه اين فرق‏گذارى ، فتوا نداده است و راه را در تركِ احتياطى ديده است ، بويژه براى كسانى كه از فرزندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نيستند . ۲ دليل جدا كردن فرزندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله اين است كه آنان از پرستش بت و آتش دور هستند . سيّد جواد عاملى با اين تأكيد كه مقصود ، فرزندان بى‏واسطه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نيستند ، در فرض شك در اين كه نمازگزار در رديف كدام گروه است ، همان شك را كافى براى حرمت ديده است .۳ميرزاى قمى نيز مقتضاى اين پاسخ را عدم كراهت براى بنى هاشم شمرده است ،۴چنان كه محقّق نراقى اين بخش از توقيع را يك شاهد جمعِ ميان احاديث جواز و عدم جواز گرفته است . ۵
امّا ظاهراً مقصود توقيع ، فرق‏گذارى ميان فرزندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و ديگران نيست ؛ بلكه مقصود ، فرق‏گذارى ميان نمازگزارانِ به دنيا آمده در خانواده‏اى بت‏پرست و آتش‏پرست - كه آتش براى آنان ، احترام و قداست دارد - و ساير نمازگزاران است . اين برداشت ، مقتضاى فهم و اعتبارِ عرفى است . برخى ديگر نيز همين معنا را مقصودِ توقيع گفته‏اند . ۶

۶. خوردن عبورى ميوه باغات (حقّ المارّه) (ح ۶۸۴/۶)

جواز خوردن عبورى ميوه از باغات ديگران با رعايت شرايط مربوط - كه از آن به «حقّ المارّه» نام برده مى‏شود - ، اجمالاً در فقه پذيرفته شده است . آنچه در اين

1.الحدائق الناضرة: ج ۷ ص ۲۳۱.

2.مصابيح الظلام: ج ۶ ص ۸۳ .

3.مفتاح الكرامة: ج ۶ ص ۲۲۳.

4.غنائم الأيّام: ج ۲ ص ۲۲۳.

5.مستند الشيعة: ج ۴ ص ۴۴۵.

6.دراسات فى المكاسب المحرّمة: ج ۲ ص ۶۵۹.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
258

حكم خمس و وجوب آن در دوره غيبت و عدم اباحه آن ، دلالت مى‏كنند۱ و به اين ترتيب ، آن را در برابر برخى احاديثى قرار داده كه بر اباحه آن دلالت مى‏كنند . صاحب جواهر نيز در استدلال بر لزوم پرداختن خمس به امام عليه السلام ، از جمله به همين توقيع ، استناد كرده است .۲
فقهاى ديگرى نيز در اين بحث به اين توقيع استناد كرده‏اند .۳در پايان نوشتار در شرح پاسخ‏هاى شرعى توقيع اسحاق بن يعقوب ، در اين باره شرح بيشترى خواهد آمد .

۴. تكرار ختنه (ح ۶۸۴/۴)

در احاديث آمده است كه اگر پس از ختنه كردن ، غلاف مربوط برويد ، بايد دوباره ختنه صورت بگيرد ، چنان كه شيخ حرّ عاملى ، يك باب را به آن اختصاص داده و اين پرسش و پاسخ نيز در آن باب آمده است .۴ برخى فقها مانند بحرانى و سبزوارى نيز در وجوب اعاده ، به اين روايت ، استناد كرده‏اند .۵

۵ . نماز گزاردن رو به روى آتش (ح ۶۸۴/۵)

نوع فقها به استناد احاديث موجود و بر پايه جمع ميان آنها گفته‏اند : نماز گزاردن رو به روى آتش ، كراهت دارد .۶ شيخ حرّ عاملى ، اين احاديث ، از جمله اين بخش از توقيع را در بابى جداگانه آورده است ؛۷امّا پاسخ امام عليه السلام در اين توقيع ، نوعى فرق‏گذارى در حكم را مى‏رسانَد : فرق ميان فرزندان بت‏پرستان و آتش‏پرستان با

1.الحدائق الناضرة: ج ۱۲ ص ۴۲۷.

2.جواهر الكلام: ج ۱۶ ص ۱۶۲.

3.از جمله: ذخيرة المعاد: ج ۲ ص ۴۸۳ ، كتاب الخمس ، شيخ انصارى: ص ۲۸۰ ، البيع ، امام خمينى (تقرير سيّد حسن طاهرى خرّم‏آبادى): ص ۱۸۸.

4.وسائل الشيعة: ج ۲۱ ص ۴۴۲.

5.الأنوار اللوامع: ج ۱۰ ص ۲۹۲ ، مهذّب الأحكام: ج ۲۵ ص ۲۶۶.

6.ر.ك: كشف اللّثام: ج ۳ ص ۳۰۶ - ۳۰۷.

7.وسائل الشيعة: ج ۵ ص ۱۶۸.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8251
صفحه از 447
پرینت  ارسال به