حال ، در اين گزارش در پارهاى موارد ، مناسب ديده شده كه به برخى مباحث خاصتر اشاره شود .
بررسى توقيعات فقهى در منابع فقه استدلالى۱
۱ . برگزارى نافله هنگام طلوع و غروب خورشيد (ح ۶۸۳ و ۶۸۴/۱)
احاديث ما در باره حكم نافله خواندن هنگام طلوع و غروب خورشيد ، دو دستهاند : برخى اين كار را منع كرده و برخى روا شمردهاند .۲ اين بحث از گذشته ، ميان اهل سنّت نيز مطرح و مورد اختلاف بوده و احاديثى در جواز و منع آن ، نقل گرديده است .۳ برخى فقهاى ما مانند سيّد مرتضى ، حتّى قائل به حرمت شدهاند ؛ امّا بيشتر ، آن را مكروه دانستهاند .۴
شيخ صدوق ، پس از اشاره به حديثى كه از خواندن نافله در اين دو وقت ، باز مىدارد ، اين توقيع را كه طَبرِسى به همراه بقيّه پرسش و پاسخها آورده ، با سند معتبر ، نقل كرده و در برابر آن شمرده و نظر خاصّى را برنگزيده است .۵جاى شگفتى است كه ظاهر سخن محقّق حلّى ، نشان مىدهد كه وى اين پاسخ را گفته برخى از «فاضلان شيعه» مىداند ۶ و مقصود وى ، چنان كه فاضل هندى خاطرنشان
1.در اين بررسى كه به ترتيب چينش توقيعات فقهى در فصل دوم - كه به توقيعات فقهى اختصاص دارد - صورت مىگيرد ، موارد مشابه يا مرتبط به هر عنوان ، يك جا آمده و با ذكر شماره توقيع و بخش مورد نظر ، نشان داده شده كه مربوط به كدام قسمت از توقيعات است. ضمناً واژه توقيع ، همان گونه كه براى مجموعه يك نامه به كار مىرود ، براى پاسخ يك پرسش نيز به كار مىرود.
2.ر.ك: وسائل الشيعة: ج ۴ ص ۲۳۴ - ۲۳۹.
3.از جمله ، ر.ك: المحلّى: ج ۳ ص ۲ - ۷ ، بداية المجتهد: ج ۱ ص ۱۰۳ ، المجموع: ج ۴ ص ۱۶۴ - ۱۸۱ ، المغنى: ج ۱ ص ۷۸۹ - ۷۹۵.
4.مفتاح الكرامة: ج ۵ ص ۱۶۷ - ۱۶۹.
5.كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۱ ص ۴۹۷ - ۴۹۸.
6.المعتبر: ج ۲ ص ۶۲.