245
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

اين ، نكته‏اى است كه مورد توجّه برخى فقها قرار داشته است .۱تعبيرهاى كنايى در باره امام عليه السلام مانند «عالم» ، «فقيه» ، «غريم» ، «صاحب» ، «بعضى از فقها» ، «رجل» و «ناحيه» و عدم تصريح به نام يا عنوان امام عليه السلام ، برخاسته از همين واقعيت است . بجز فشارها و تخريب‏ها و مفسده‏جويى‏هايى كه از سوى برخى وكلا - كه كارشان به انحراف كشيده بود - و يا جريان‏هايى مانند جعفر كذّاب كه داعيه‏هاى ديگرى داشتند ، حاكمان وقت و جريان‏هاى وابسته به آنها ، شرايط بسيار سختى را پديد مى‏آوردند و اين ، به رغم نفوذ و اعتبارى بود كه برخى شيعيان يا خاندان‏هاى شيعى ، مانند خاندان نوبختى ، در جامعه آن روز و دستگاه حاكم داشتند ، چنان كه وقتى به جناب ابو سهل نوبختى - كه از جمله كسانى است كه شرافت ديدار با ولىّ عصر عليه السلام را در ساعت پايانى عمر امام عسكرى عليه السلام يافته و هنگام رحلت ايشان حضور داشته - ،۲ گفتند : چگونه شد كه مقام وكالت پس از غيبت به جناب ابو القاسم حسين بن روح نوبختى رسيد ، نه تو ، گفت : آنان به انتخاب خود ، آگاه‏ترند ؛ امّا من مردى هستم كه با مخالفان ، سر و كار دارم و با آنان ، مناظره مى‏كنم و اگر جاى امام عليه السلام را همانند ابو القاسم مى‏دانستم و در شرايط دشوار قرار مى‏گرفتم ، شايد جاى ايشان را نشان مى‏دادم . ابو القاسم ، اگر امام زير دامن وى هم باشد و با قيچى ، قطعه قطعه شود ، دامانش را كنار نمى‏زند و ايشان را آشكار نمى‏كند .۳
جناب حسين بن روح ، چنان شرايط تقيّه را رعايت مى‏كرد كه نه تنها نزد موافق و مخالف ، شخصى مقبول بود ؛ بلكه نزد مقتدرُ باللَّه ، حاكم عبّاسى و مادر متوكّل نيز جايگاهى ويژه داشت و در مجلس وى ، حاضر مى‏شد . وى چنان بود كه وقتى يكى

1.چنان كه استاد محترم ، آية اللَّه سيّد موسى شبيرى زنجانى ، در باره توجيه يكى از توقيع‏ها خاطرنشان كرده است كه : امام عليه السلام نمى‏خواسته جواب واقعى پرسش را بدهد و در جواب سؤالات مكتوب كه به دست افراد مختلف مى‏افتاده است ، خيلى احتياط مى‏شد ، كه يك وقت مشكلى براى اشخاص پيدا نشود. لذا ايشان در آن پاسخ ، تعبير صريح نكرده است و نمى‏خواسته جواب بدهد (ر.ك: كتاب النكاح: ج ۸ ص ۲۴۸۰).

2.ر.ك: ج ۳ ص ۳۲ ح ۴۹۵.

3.ر . ك : ج ۳ ص ۳۶۷ ح ۶۳۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
244

۲. آميختگى با فضاى تقيّه‏

اهتمام جامعه شيعى به صورت عام و نايبان خاص به صورت ويژه در عدم دستيابى مخالفان و دشمنان به ولىّ عصر عليه السلام و پنهان ماندن وجود آن بزرگوار و لزوم حدّاقلى استفاده از ارتباطات غير مستقيم ، چنان كه اشاره شد ، دشوارى‏هاى بسيارى را پديد مى‏آورد .۱ اين امر كه در پرسش و پاسخ‏هاى نوشتارى شدّت بيشترى دارد ، نه تنها در اصل ارتباطات ، دشوارى و محدوديت پديد مى‏آورد ؛ بلكه گاه سبب پاسخ‏هايى مى‏شد كه براى ديگران داراى ابهام يا عدم سازگارى با ادلّه ديگر باشد .

1.براى آگاهى از تلاش حكومت براى دستيابى به ناحيه مقدّسه ، براى نمونه ر. ك: الكافى: ج ۱ ص ۵۲۵ ، ح ۳۰ . نيز ، براى مواظبت زياد نايبان در پنهان داشتن مكان امام عليه السلام ، ر . ك : ج ۵ ص ۵۷ ح ۷۹۱ ، الكافى: ج ۱ ص ۳۳۳.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8197
صفحه از 447
پرینت  ارسال به