23
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

شدند، به دنبال طرح ديانت خود بر آمد (۱۲۷ - ۱۴۲ ق). او مى‏گفت: وى - كه نامش صالح است - ، همان «صالح المؤمنين» است كه در قرآن (تحريم: آيه ۴) آمده است. وى حكومت را به پسرش الياس سپرد و به او گفت كه به حاكمان اندلس ، نزديك باشد. سپس به مشرق رفت و گفت كه در زمان هفتمين نسل از ملوك منتسب به خود ، باز خواهد گشت! وى چنين مى‏پنداشت كه او همان «المهدى الأكبر الذى يكون فى آخر الزمان لقتال الدجّال، و أنّ عيسى بن مريم يصلى خلفه، و أنّه يملأ الأرض عدلاً كما ملئت جوراً ؛ مهدى بزرگ كه در آخر الزمان خواه بود كشنده دجال است ، و عيسى بن مريم پشت سرش نماز مى‏خواند ، و زمين را پر از داد مى‏كند به همان سان كه از جور پر شده باشد .
در اين باره، مطلبى منسوب به موسى و سطيح كاهن و ابن عبّاس نقل مى‏كرد.۱
دقيقاً نمى‏دانيم آيا صالح بن طريف، از تعبير «مهدى» به چه صورت استفاده كرده است؛ امّا اگر مطالب اين منبع را بپذيريم، بايد اعتراف كنيم كه در نيمه اوّل قرن دوم هجرى ، در مغرب - كه بعدها يكى از سرزمين‏هاى مهد مهدويت‏گرايى گرديد - ، اين بحث مطرح بوده است.

اوجگيرى باورهاى مهدى‏گرايانه در آغاز عصر عبّاسى‏

ميراث گرايش به مهدى از اواخر دوره اموى به عصر عبّاسى رسيد و هر چه از آن دوره از افراطى‏هاى شيعه - اعم از علوى و عبّاسى - وجود داشت ، به صورت پخته‏تر به اين دوره منتقل شد.
يكى از رايج‏ترين مؤلّفه‏هاى باور مهدى‏گرايانه ، آن است كه وقتى ظلم ، همه جا را مى‏گيرد، مهدى براى رفع آن و بركشيدن پرچم عدل ، قيام مى‏كند. اگر دولت

1.الاستبصار فى عجائب الأمصار : ص ۱۹۷ - ۲۰۰ . نيز ، ر. ك : البيان المغرب: ج ۱ ص ۲۱۶ و ۲۲۳ - ۲۲۵، مسالك الأبصار: ج ۲ ص ۸۲۰ ، تاريخ ابن خلدون: ج ۶ ص ۲۷۶ - ۲۷۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
22

كانديداى اين لقب شده‏اند. موسى بن طلحة بن عبيد اللَّه هم كه پس از مختار وارد كوفه شد، همراه شمارى ديگر به بصره گريخت. در نقلى آمده است :«و كان فى زمانه يرون أنّه المهدى ؛۱» . البتّه ممكن است اين تعبير ، ساخته دوره بعد باشد؛ امّا به هر حال اگر قرار باشد براى محمّد بن حنفيّه به كار رفته باشد، بعيد نمى‏نمايد كه براى موسى پسر طلحه هم استفاده شده باشد. با اين حال ، كاربرد كلمه «مهدى» از سوى شاعر معروف اُموى يعنى جرير براى سليمان بن عبد الملك ، اين قول را تقويت مى‏كند.۲
به طورى كه اخبار سه دهه اخير دوره امويان نشان مى‏دهند، گرايش به ظهور مهدى به عنوان يك باور گسترده بسيار نيرومند بوده و گروه‏هاى مختلف حتّى امويان سعى داشتند از آن استفاده كنند و خود و دولتشان را مصداق برخى از نقل‏هاى ملاحم و فتن بدانند.

۴ . صالح بن طريف (م ۱۱۰ ق)

بربرها در طول قرون ، متّهم بوده‏اند كه به سرعت در اطراف شورشيانى كه به نام نبوّت يا مهدويت يا خارجيگرى ظهور مى‏كردند، گرد آمده ، از آنان حمايت مى‏كنند.۳
بنيان‏گذار يكى از سلسله‏هاى حاكم در مغرب دور ، مردى به نام صالح بن طريف (متولّد ۱۱۰ ق) است. در باره وى گفته شده است : اصل وى از برباط اندلس و يهودى النسب از نسل شمعون بوده است. مدّت‏ها در شرق درس خواند و به گفته اين منابع، نزد غيلان قدرى تحصيل كرد و درس سِحر را هم فرا گرفت. سپس به سرزمين تامسنا آمد. در آن جا اظهار اسلام و تعبّد كرد و زمانى كه مردم جذب وى

1.تاريخ دمشق: ج ۶۰ ص ۴۳۱.

2.تاريخ الأدب العربى : ج ۲ ص ۲۸۴.

3.معجم البلدان : ج ۱ ص ۳۶۱ مدخل «بربر» .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8228
صفحه از 447
پرینت  ارسال به