225
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۲ / ۴

پاسخ پرسش‏هاى خضر بن محمّد

۶۹۳.الخرائج و الجرائح‏- به نقل از احمد بن ابى روح‏۱ - : به سوى بغداد بيرون آمدم تا مالى را كه از آنِ ابو الحسن خضر بن محمّد۲ بود ، [به امام عليه السلام ] برسانم و به من فرمان داده بود كه آن را به ابو جعفر محمّد بن عثمان عَمرى ، تحويل دهم و به كس ديگرى ندهم و امام عليه السلام دعايى براى بيمارى‏اش بكند و از جواز پوشيدن كرك بپرسم.
به بغداد وارد شدم و نزد عَمرى رفتم ؛ ولى از پذيرش مال ، خوددارى كرد و گفت: نزد ابو جعفر محمّد بن احمد برو و مال را به او تحويل بده كه [امام عليه السلام ] فرمان داده او مال را بگيرد و جواب سؤال‏هايت هم آمده است [و نزد اوست‏] .
نزد ابو جعفر رفتم و مال را به او رساندم و او هم برگه‏اى را بيرون آورد كه در آن نوشته بود: «بسم اللَّه الرحمن الرحيم . دعايى براى بيمارى‏ات خواسته بودى . خداوند به تو عافيت داد و آفت‏ها را از تو دور كرد و داغى‏اى كه احساس مى‏كردى ، از تو برگرداند و تو را عافيت بخشيد و بدنت سالم شد.
نيز پرسيده‏اى : در كرك خرگوش رومى، سمور، سنجاب، روباه كوچك، گربه صحرايى و حواصل‏۳ مى‏توان نماز خواند يا نه؟ امّا سمور و انواع روباه ، بر تو و غير تو در نماز حرام است و پوست حيوان‏هاى حلال‏گوشت، اگر لباس ديگرى ندارى، برايت حلال است و اگر چاره‏اى ندارى، در آن نماز بخوان ، و حواصل، جايز است كه در آن نماز بخوانى ، و [نيز] پوستين حيواناتى مانند گاو و گوسفند، تا آن گاه كه مسيحيان ارمنستان ، آنها را به نام صليب [و نه خدا] سر نبريده باشند و برادرت و يا مخالفى كه به او اطمينان دارى [كه نام خدا را مى‏برد] ، آن را سر ببرد ، جايز است در آن نماز بخوانى» .۴

1.ر . ك : ص ۳۴۷ ح ۷۱۴ .

2.اين توقيع بر حسن او دلالت دارد (مستدركات علم رجال الحديث: ج ۳ ص ۳۳۱ ش ۵۳۱۹) .

3.حوصل مرغى بزرگ است كه از پوست آن ، پوستين درست مى‏كنند و يا پوستينِ ساخت شده از آن مرغ را حواصل گويند .

4.الخرائج و الجرائح : ج ۲ ص ۷۰۲ ح ۱۸ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۱۹۷ ح ۲۳ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
224

۲ / ۴

جَوابُ مَسائِلِ الخِضرِ بنِ مُحَمَّدٍ

۶۹۳.الخرائج والجرائح : رُوِيَ عَن أحمَدَ بنِ أبي روحٍ ، قالَ : خَرَجتُ إلى‏ بَغدادَ في مالٍ لِأَبِي الحَسَنِ الخِضرِ بنِ مُحَمَّدٍ لِاُوصِلَهُ ، وأَمَرَني أن أدفَعَهُ إلى‏ أبي جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عُثمانَ العَمرِيِّ ، فَأَمَرَني أن لا أدفَعَهُ إلى‏ غَيرِهِ ، وأَمَرَني أن أسأَلَهُ الدُّعاءَ لِلعِلَّةِ الَّتي هُوَ فيها ، وأَسأَلَهُ عَنِ الوَبَرِ يَحِلُّ لُبسُهُ ؟ فَدَخَلتُ بَغدادَ وصِرتُ إلَى العَمرِيِّ ، فَأَبى‏ أن يَأخُذَ المالَ وقالَ : صِر إلى‏ أبي جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ أحمَدَ وَادفَع إلَيهِ ؛ فَإِنَّهُ أمَرَهُ بِأَخذِهِ ، وقَد خَرَجَ الَّذي طَلَبتَ .
فَجِئتُ إلى‏ أبي جَعفَرٍ فَأَوصَلتُهُ إلَيهِ ، فَأَخرَجَ إلَيَّ رُقعَةً فَإِذا فيها : بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، سَأَلتَ الدُّعاءَ مِنَ العِلَّةِ الَّتي تَجِدُها ، وهَبَ اللَّهُ لَكَ العافِيَةَ ، ودَفَعَ عَنكَ الآفاتِ ، وصَرَفَ عَنكَ بَعضَ ما تَجِدُهُ مِنَ الحَرارَةِ ، وعافاكَ وصَحَّ لَكَ جِسمُكَ .
وسَأَلتَ ما يَحِلُّ أن يُصَلّى‏ فيهِ مِنَ الوَبَرِ وَالسَّمّورِ۱ وَالسِّنجابِ‏۲وَالفَنَكِ‏۳وَالدَّلَقِ‏۴ وَالحَواصِلِ‏۵ ، فَأَمَّا السَّمّورُ وَالثَّعالِبُ فَحرامٌ عَلَيكَ وعَلى‏ غَيرِكَ الصَّلاةُ فيهِ ، ويَحِلُّ لَكَ جُلودُ المَأكولِ مِنَ اللَّحمِ إذا لَم يَكُن (لَكَ) غَيرُهُ ، وإن لَم يَكُن لَكَ بُدٌّ فَصَلِّ فيهِ ، وَالحَواصِلُ جائِزٌ لَكَ أن تُصَلِّيَ فيهِ ، وَالفِراءُ مَتاعُ الغَنَمِ ، ما لَم تُذبَح بِأَرمينيَّةَ تَذبَحُهُ النَّصارى‏ عَلَى الصَّليبِ ، فَجائِزٌ لَكَ أن تَلبِسَهُ إذا ذَبَحَهُ أخٌ لَكَ أو مُخالِفٌ تَثِقُ بِهِ .

1.السَّمورُ : دابّة معروفة يَتَّخذ من جلدها فراء مثمنة (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۸۷۸ «سمر») .

2.السّنجابُ : حيوان على حدّ اليربوع ، أكبر من الفأرة ، شعره في غاية النعومة ، يتّخذ من جلده الفراء يلبسه المتنعّمون (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۸۸۹ «سنجب») .

3.الفَنَكُ : نوع من جِراء الثعلب التركي (المصباح المنير : ص ۴۸۱ «فنك») .

4.الدَّلَقُ : دُويبَةٌ نحو الهرّة ، طويلة الظهر ، يعمل منها الفرو ، تشبه النمر (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۶۰۶ «دلق») .

5.الحَوَاصِلُ : جمع حوصل ، وهو طير كبير يتَّخَذُ منه الفرو (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۴۱۶ «حصل») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8497
صفحه از 447
پرینت  ارسال به