223
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۲ / ۳

پاسخ پرسش‏هاى جعفر بن حمدان‏

۶۹۲.كمال الدين‏- به نقل از سعد بن عبد اللَّه - : جعفر بن حمدان‏۱ [نامه‏] نوشت و اين مسئله‏ها [همراه پاسخ‏هايشان‏] برايش آمد:
زنى را براى خود حلال كرده و با او شرط كرده‏ام كه بچّه‏دار نشود و او را در خانه‏ام ساكن نسازم و چون مدّتى اين گونه سپرى شد ، به من گفت: باردار شده‏ام. به او گفتم: چگونه؟! تا آن جا كه مى‏دانم ، از تو بچّه نمى‏خواستم؟ سپس غايب شدم و وقتى باز گشتم، پسرى را آورد كه انكارش نكردم و هزينه و نفقه‏اش را قطع ننمودم . مزرعه‏اى داشتم كه آن را پيش از آمدن اين زن نزد من، براى وصيّت‏ها و ديگر فرزندانم ، گذاشته و وقف كرده بودم ، به شرط اين كه تا زنده‏ام، اختيار كم و زياد كردن در آن را داشته باشم و چون اين زن، اين فرزند را آورد، او را در وقفى كه پيش‏تر و ابدى بود، به بقيّه فرزندانم ملحق نكردم؛ ولى وصيّت كردم كه اگر پيشامدى برايم رخ داد ، مردم ، هزينه آن كودك را تا آن گاه كه كوچك است ، بدهند و چون بزرگ شد، دويست دينار از اين مزرعه براى يك بار و نه هر سال ، به او بدهند و ديگر براى او و نسل وى، پس از اعطاى اين دويست دينار، حقّى نيست . نظر شما چيست؟ خداوند ، عزيزت بدارد به خاطر راه‏نمايى‏ات به من! چه كنم و در باره اين كودك وظيفه من چيست؟ و برايم به عافيت و خير دنيا و آخرت دعا كنيد.
جواب آن: «امّا مردى كه آن زن را [با ازدواج موقّت‏] براى خود حلال كرده و با او شرط كرده است كه بچّه‏دار نشود، خداى بى‏همتا را در قدرتش تقديس مى‏كنم، شرط او با زن، شرط گذاشتن براى خداى شكست‏ناپذير باشُكوه است . معلوم نيست كه بچّه‏دار نشود و ترديد او در اين امر و جهلش به وقتى كه نزد آن زن براى آميزش رفته ، موجب دورى جستن از فرزند نمى‏شود [و كودك، فرزند او به شمار مى‏رود]؛ امّا دادن دويست دينار به او و بيرون كردن كودك و نسل او از وقف، در اختيار وى است ؛ زيرا مال، مال او و به اختيار اوست» .
ابو الحسين مى‏گويد: آن مرد ، مدّت زمان قبل از تولّد آن كودك (ايّام ازدواج و باردارى) را محاسبه كرد و [ديد] فرزند ، مطابق آن به طور صحيح متولّد شده است .
ابو الحسين مى‏گويد : در نسخه ابو الحسن همْدانى چنين يافتم: خداوند ، باقى‏ات بدارد! نوشته‏ات و نوشته‏اى كه فرستاده بودم، آمد، و اين توقيع را حسن بن على بن ابراهيم از سيّارى ، نقل كرده است.۲

1.جعفر بن حمدان همدانى: شيخ صدوق ، نام او را در شمار كسانى كه بر معجزه‏هاى امام زمان عليه السلام آگاه بوده‏اند و او آنها را ديده ، آورده است. وى ، با امام عليه السلام نامه‏نگارى نيز داشته است . در أعيان الشيعة آورده كه وى همان جعفر بن حمدان حضينى ( / خصيبى) است كه وقتى در توقيع ابراهيم بن مهزيار ، امام عليه السلام خبر درگذشتش را شنيد، فرمود: «خدا رحمتش كند! چه شب‏هاى بلندى را در عبادت گذرانيد و چه قدر پاداش او بزرگ است!». (ر . ك : ج ۵ ص ۹۲ ح ۸۱۰ «بخش ششم / فصل دوم / و اين افراد» ، كمال الدين: ص ۴۴۵ ح ۱۹ ، مستدركات علم رجال الحديث: ج ۲ ص ۱۵۴ ش ۲۵۸۷ ، أعيان الشيعة: ج ۴ ص ۹۶).

2.كمال الدين : ص ۵۰۰ ح ۲۵ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۱۸۶ ح ۱۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
222

۲ / ۳

جَوابُ مَسائِلِ جَعفَرِ بنِ حَمدانَ‏

۶۹۲.كمال الدين : قالَ [ سَعدُ بنُ عَبدِ اللَّهِ‏] : وكَتَبَ جَعفَرُ بنُ حَمدانَ ، فَخَرَجَت إلَيهِ هذِهِ المَسائِلُ :
اِستَحلَلتُ بِجارِيَةٍ وشَرَطتُ عَلَيها أن لا أطلُبَ وَلَدَها ولا اُلزِمَها مَنزِلي ، فَلَمّا أتى‏ لِذلِكَ مُدَّةٌ قالَت لي : قَد حَبَلتُ ، فَقُلتُ لَها : كَيفَ ولا أعلَمُ أنّي طَلَبتُ مِنكِ الوَلَدَ ؟ ثُمَّ غِبتُ وَانصَرَفتُ ، وقَد أتَت بِوَلَدٍ ذَكَرٍ فَلَم اُنكِرهُ ولا قَطَعتُ عَنهَا الإِجراءَ وَالنَّفَقَةَ .
ولي ضَيعَةٌ قَد كُنتُ قَبلَ أن تَصيرَ إلَيَّ هذِهِ المَرأَةُ ، سَبَّلتُها عَلى‏ وَصايايَ وعَلى‏ سائِرِ وُلدي ، عَلى‏ أنَّ الأَمرَ فِي الزِّيادَةِ وَالنُّقصانِ مِنهُ إلَيَّ أيّامَ حَياتي ، وقَد أتَت هذِهِ بِهذَا الوَلَدِ فَلَم اُلحِقهُ فِي الوَقفِ المُتَقَدِّمِ المُؤَبَّدِ ، وأَوصَيتُ إن حَدَثَ بي حَدَثُ المَوتِ أن يَجرِيَ عَلَيهِ ما دامَ صَغيراً ، فَإِذا كَبِرَ اُعطِيَ مِن هذِهِ الضَّيعَةِ جُملَةَ مِئَتَي دينارٍ غَيرَ مُؤَبَّدٍ ، ولا يَكونُ لَهُ ولا لِعَقِبِهِ بَعدَ إعطائِهِ ذلِكَ فِي الوَقفِ شَي‏ءٌ ، فَرَأيَكَ أعَزَّكَ اللَّهُ في إرشادي فيما عَمِلتُهُ ، وفي هذَا الوَلَدِ بِما أمتَثِلُهُ ، وَالدُّعاءِ لي بِالعافِيَةِ وخَيرِ الدُّنيا وَالآخِرَةِ .
جَوابُها : وأَمَّا الرَّجُلُ الَّذِي استَحَلَّ بِالجارِيَةِ وشَرَطَ عَلَيها أن لا يَطلُبَ وَلَدَها ، فَسُبحانَ مَن لا شَريكَ لَهُ في قُدرَتِهِ ، شَرطُهُ عَلَى الجارِيَةِ شَرطٌ عَلَى اللَّهِ عزّ و جلّ ، هذا ما لا يُؤمَنُ أن يَكونَ ، وحَيثُ عَرَفَ في هذَا الشَّكِّ ولَيسَ يَعرِفُ الوَقتَ الَّذي أتاها فيهِ ، فَلَيسَ ذلِكَ بِموجِبِ البَراءَةِ في وَلَدِهِ ، وأَمّا إعطاءُ المِئَتَي دينارٍ وإخراجُهُ إيّاهُ وعَقِبَهُ مِنَ الوَقفِ ، فَالمالُ مالُهُ فَعَلَ فيهِ ما أرادَ .
قالَ أبُو الحُسَينِ : حَسِبَ الحِسابَ قَبلَ المَولودِ فَجاءَ الوَلَدُ مُستَوِياً ، وقالَ : وَجَدتُ في نُسخَةِ أبِي الحَسَنِ الهَمدانِيِّ : أتاني أبقاكَ اللَّهُ كِتابُكَ وَالكِتابُ الَّذي أنفَذتَهُ ، ورَوى‏ هذَا التَّوقيعَ الحَسَنُ بنُ عَلِيِّ بنِ إبراهيمَ عَنِ السَّيّارِيِّ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8241
صفحه از 447
پرینت  ارسال به