187
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۲ / ۲

پاسخ پرسش‏هاى محمّد بن عبد اللَّه حميرى‏

۶۸۶.تهذيب الأحكام‏- با سندش به نقل از محمّد بن عبد اللَّه حميرى‏۱ - : به فقيه [عليه السلام ]۲نوشتم و از او در باره كسى كه به زيارت قبر امامان عليهم السلام مى‏رود، پرسيدم: براى او جايز است كه بر قبر ، سجده كند يا نه؟ و آيا جايز است كسى كه نزد قبر ايشان نماز مى‏خواند، پشت قبر بِايستد و قبر را [در سمت‏] قبله قرار دهد و نزد سر و پاهايشان بِايستد؟ و آيا جايز است كه جلوى قبر بايستد و آن را پشت سرش قرار دهد يا نه؟
[امام عليه السلام ] پاسخ داد و من توقيع را خواندم و از آن نسخه برداشتم : «امّا سجود بر قبر ، نه در نماز مستحبّى و نه واجب و نه در زيارت ، جايز نيست ؛ بلكه بايد گونه راستش را بر قبر بگذارد و امّا نماز ، در پشت آن است و قبر را پيش روى خود قرار دهد ، و جايز نيست كه جلوتر از قبر نماز بخواند ؛ زيرا بر امام پيشى گرفته نمى‏شود و در راست و چپش نماز خوانده مى‏شود»۳ . ۴

۶۸۷.تهذيب الأحكام‏- با سندش به نقل از محمّد بن عبد اللَّه بن حميرى - : به فقيه‏[ عليه السلام ] نامه نوشتم و پرسيدم : آيا جايز است كه انسان با تربت قبر حسين [تسبيح بسازد و ]تسبيح بگويد؟ و آيا در اين كار ، فضيلتى هست؟
[امام عليه السلام ] پاسخ داد و من توقيع را خواندم و از روى آن نوشتم [اگر]: «با آن ، تسبيح بگويد، كه در تسبيح، بهتر از آن نيست و از فضيلت آن، اين است كه [اگر] تسبيح‏گو فراموش مى‏كند تسبيح بگويد ؛ ولى تسبيح را كه مى‏چرخاند ، برايش [ثواب‏] تسبيح گفتن مى‏نويسند» .۵

1.ابو جعفر محمّد بن عبد اللّه بن جعفر حِميرى قمى: ثقه، برجسته و از مشايخ كلينى است. وى با امام مهدى عليه السلام مكاتبه داشته و پرسش‏هايى در امور دينى با ايشان در ميان گذاشته . او داراى روايات و كتب است . شيخ طوسى در كتاب رجالش وى را در زمره كسانى شمرده كه از ائمّه عليهم السلام روايت نقل نكرده‏اند (ر. ك : ج ۵ ص ۷۶ ح ۸۰۲ ، رجال النجاشى: ج‏۲ ص ۲۵۳ ش ۹۵۰ ، رجال الطوسى: ص ۴۳۹ ش ۶۲۷۱ ، الفهرست ، طوسى : ص ۲۳۷ ش ۷۰۸ ، مستدركات علم رجال الحديث: ج ۷ ص ۱۶۹ ش ۱۳۶۹۱) .

2.«فقيه» تعبيرى رمزگونه براى فقيه حقيقى ، يعنى حجت عليه السلام بوده تا اگر توقيع ايشان به دست حكومت افتاد ، نويسنده و حامل نامه در امان بماند .

3.يعنى قبر را همانند امام [جماعت‏] در برابرش قرار دهد . پس همان گونه كه جايز نيست مأموم جلوتر از امام بِايستد ، يعنى جاى ايستادنش نزديك‏تر از امام به قبله باشد ، جايز نيست كسى جلوتر از قبر بايستد . در حديث بعدى الاحتجاج ، آمده است : «قبر را در برابرش قرار دهد» .

4.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۲۸ ح ۸۹۸ (با سند صحيح) .

5.تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۷۵ ح ۱۴۸ (با سند صحيح) ، بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۱۳۲ ح ۶۲ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
186

۲ / ۲

جَوابُ مَسائِلِ مُحَمَّدِ بنِ عَبدِ اللَّهِ الحِميَرِيِ‏

۶۸۶.تهذيب الأحكام : رَوى‏ مُحَمَّدُ بنُ أحمَدَ بنِ داودَ عَن أبيهِ‏۱ ، قالَ : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ عَبدِ اللَّهِ الحِميَرِيُّ ، قالَ : كَتَبتُ إلَى الفَقيهِ عليه السلام ۲ : أسأَ لُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَزورُ قُبورَ الأَئِمَّةِ عليهم السلام ، هَل يَجوزُ لَهُ أن يَسجُدَ عَلَى القَبرِ أم لا ؟ وهَل يَجوزُ لِمَن صَلّى‏ عِندَ قُبورِهِم أن يَقومَ وَراءَ القَبرِ ويَجعَلَ القَبرَ قِبلَةً ويَقومَ عِندَ رَأسِهِ ورِجلَيهِ ؟ وهَل يَجوزُ أن يَتَقَدَّمَ القَبرَ ويُصَلِّيَ ويَجعَلَهُ خَلفَهُ أم لا ؟
فَأَجابَ عليه السلام وقَرَأتُ التَّوقيعَ ومِنهُ نَسَختُ : أمَّا السُّجودُ عَلَى القَبرِ فَلا يَجوزُ في نافِلَةٍ ولا فَريضَةٍ ولا زِيارَةٍ ، بَل يَضَعُ خَدَّهُ الأَيمَنَ عَلَى القَبرِ ، وأَمَّا الصَّلاةُ فَإِنَّها خَلفَهُ ، يَجعَلُهُ الإِمامَ ، ولا يَجوزُ أن يُصَلِّيَ بَينَ يَدَيهِ ؛ لِأَنَّ الإِمامَ لا يُتَقَدَّمُ ويُصَلّي عَن يَمينِهِ وشِمالِهِ . ۳

۶۸۷.تهذيب الأحكام : عَنهُ‏۴ ، عَن أبيهِ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ عَبدِ اللَّهِ بنِ جَعفَرٍ الحِميَرِيِّ ، قالَ : كَتَبتُ إلَى الفَقيهِ عليه السلام أسأَ لُهُ : هَل يَجوزُ أن يُسَبِّحَ الرَّجُلُ بِطينِ قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام ؟ وهَل فيهِ فَضلٌ ؟
فَأَجابَ وقَرَأتُ التَّوقيعَ ومِنهُ نَسَختُ : يُسَبِّحُ بِهِ ، فَما في شَي‏ءٍ مِنَ التَّسبيحِ أفضَلُ مِنهُ ، ومِن فَضلِهِ أنَّ المُسَبِّحَ يَنسَى التَّسبيحَ ويُديرُ السُّبحَةَ فَيُكتَبُ لَهُ ذلِكَ التَّسبيحُ .

1.قال الشيخ الطوسى : وما ذكرته عن أحمد بن داود القمّي فقد أخبرني به الشيخ أبو عبد اللَّه محمّد بن محمّد بن النعمان والحسين بن عبيد اللَّه ، عن أبي الحسن محمّد بن أحمد بن داود عن أبيه (تهذيب الأحكام : ج ۱۰ المشيخة ص ۷۸) .

2.«الفقيه» تعبير رمزي للإشارة إلى الإمام الحجة الذي يمثل الفقيه ، كي يكون كاتب الرسالة أو حاملها في مأمن إن وقعت بيد الحكومة .

3.أي يجعل القبر بمنزلة الإمام في الصلاة ، فكما أنّه لا يجوز للمأموم أن يتقدّم على الإمام بأن يكون موقفه أقرب إلى القبلة من موقف الإمام ، كذلك لا يجوز أن يتقدّم على القبر الشريف (انظر : بحار الأنوار : ج ۸۳ ص ۳۱۶) . هذا وفي رواية الاحتجاج الآتي : «يَجعَلُ القَبرَ أمامَهُ» .

4.أي : محمّد بن أحمد بن داود .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8186
صفحه از 447
پرینت  ارسال به