177
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۱ / ۱۴

وقوع غيبت تام (كامل)

۶۸۲.الاحتجاج: ابواب مورد رضايت و سفيران ستوده روزگار غيبت ، چند تن اند كه نخستين آنها، شيخ مورد اطمينان، ابو عمرو عثمان بن سعيد عَمرى است كه ابتدا امام هادى عليه السلام او را نصب كرد و سپس فرزندش، امام حسن عسكرى عليه السلام او را ابقا نمود . وى در روزگار حيات هر دو امام به سرپرستى كارهاى آنان همّت گماشت و پس از آن به كار صاحب الزمان عليه السلام پرداخت و توقيع‏ها و پاسخ سؤال‏ها به دست او بيرون مى‏آمد.
هنگامى كه در گذشت، فرزندش ابو جعفر محمّد بن عثمان ، جانشين او شد و در همه اين كارها، جاى او را گرفت و هنگامى كه او نيز در گذشت، ابو القاسم حسين بن روح ، از نوبختيان ، جاى او را گرفت و چون او در گذشت، ابو الحسن على بن محمّد سَمُرى به جاى او نشست، و هيچ يك از ايشان جز با دستور صريح صاحب الأمر عليه السلام ، به اين كار نپرداخت و هر كدام را نايب پيشين نصب كرد و شيعه هم ادّعاى هيچ يك از آنان را نپذيرفت ، جز پس از آن كه معجزه و كرامتى به دست هر كدام از آنها از سوى صاحب الأمر عليه السلام پديدار شد، به گونه‏اى كه راستى ادّعايشان و صحّت باب بودنشان را نشان مى‏داد.
و هنگامى كه زمانِ از دنيا رفتن ابو الحسن سَمُرى و نزديك شدن مرگش فرا رسيد، به او گفته شد: به چه كسى وصيّت مى‏كنى؟ و او توقيعى بيرون آورد كه متنش اين بود: «بسم اللَّه الرحمن الرحيم . اى على بن محمّد سَمُرى ! خداوند ، اجر برادرانت را به خاطر [از دست دادن‏] تو ، بزرگ بدارد كه تو تا شش روز ديگر ، از دنيا مى‏روى . پس كارهايت را جمع و جور كن و به هيچ كس براى جانشينى پس از خودت، وصيّت نكن ، كه غيبت تام (كامل) واقع شده و تا خداى عزّ و جلّ اجازه ندهد، ظهورى نيست و آن هم پس از به درازا كشيدن غيبت، سخت شدن دل‏ها و پر شدن زمين از ستم خواهد بود . به زودى ، كسانى به سوى شيعيان من مى‏آيند كه ادّعاى مشاهده مرا دارند . بدانيد كه هر كس پيش از خروج سفيانى و بانگ [آسمانى‏] ، ادّعاى مشاهده كند، دروغگو و افترا زننده است . هيچ جنبش و نيرويى جز از سوى خداوندِ والاى بزرگ نيست» .
آنان از اين توقيع ، نسخه‏بردارى كردند و از نزد او بيرون آمدند و چون روز ششم شد، به سوى سَمُرى باز گشتند كه در حال جان دادن بود. برخى به او گفتند : وصىّ پس از تو كيست؟ گفت: «خدا را كارى است كه خود ، آن را به انجام مى‏رساند» و در گذشت و اين ، آخرين سخنى بود كه از او شنيده شد.۱

1.الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۵۴ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۶۲ ح ۹ . نيز ، ر . ك : همين دانش‏نامه : ج ۳ ص ۳۳۹ ح ۶۵۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
176

۱ / ۱۴

وُقوعُ الغَيبَةِ التّامَّةِ

۶۸۲.الاحتجاج : أمَّا الأَبوابُ المَرضِيّونَ ، وَالسُّفَراءُ المَمدوحونَ في زَمانِ الغَيبَةِ : فَأَوَّلُهُم : الشَّيخُ المَوثوقُ بِهِ أبو عَمرٍو عُثمانُ بنُ سَعيدٍ العَمرِيُّ ، نَصَبَهُ أوَّلاً أبُو الحَسَنِ عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ العَسكَرِيُّ ، ثُمَّ ابنُهُ أبو مُحَمَّدٍ الحَسَنُ ، فَتَوَلَّى القِيامَ بِاُمورِهِما حالَ حَياتِهِما عليهما السلام ، ثُمَّ بَعدَ ذلِكَ قامَ بِأَمرِ صاحِبِ الزَّمانِ عليه السلام ، وكانَت تَوقيعاتُهُ وجَوابُ المَسائِلِ تَخرُجُ عَلى‏ يَدَيهِ .
فَلَمّا مَضى‏ لِسَبيلِهِ ، قامَ ابنُهُ أبو جَعفَرٍ مُحَمَّدُ بنُ عُثمانَ مَقامَهُ ، ونابَ مَنابَهُ في جَميعِ ذلِكَ . فَلَمّا مَضى‏ هُوَ ، قامَ بِذلِكَ أبُو القاسِمِ حُسَينُ بنُ روحٍ مِن بَني نَوبَختَ . فَلَمّا مَضى‏ هُوَ ، قامَ مَقامَهُ أبُو الحَسَنِ عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ السَّمُرِيُّ ، ولَم يَقُم أحَدٌ مِنهُم بِذلِكَ إلّا بِنَصٍّ عَلَيهِ مِن قِبَلِ صاحِبِ الأَمرِ عليه السلام ، ونَصبِ صاحِبِهِ الَّذي تَقَدَّمَ عَلَيهِ ، ولَم تَقبَلِ الشّيعَةُ قَولَهُم إلّا بَعدَ ظُهورِ آيَةٍ مُعجِزَةٍ تَظهَرُ عَلى‏ يَدِ كُلِّ واحِدٍ مِنهُم مِن قِبَلِ صاحِبِ الأَمرِ عليه السلام تَدُلُّ عَلى‏ صِدقِ مَقالَتِهِم ، وصِحَّةِ بابِيَّتِهِم . فَلَمّا حانَ رَحيلُ أبِي الحَسَنِ السَّمُرِيِّ مِنَ الدُّنيا وقَرُبَ أجَلُهُ قيلَ لَهُ : إلى‏ مَن توصي ؟ فَأَخرَجَ إلَيهِم تَوقيعاً نُسخَتُهُ :
بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، يا عَلِيَّ بنَ مُحَمَّدٍ السَّمُرِيَّ ، أعظَمَ اللَّهُ أجرَ إخوانِكَ فيكَ ، فَإِنَّكَ مَيِّتٌ ما بَينَكَ وبَينَ سِتَّةِ أيّامِ ، فَاجمَع أمرَكَ ولا توصِ إلى‏ أحَدٍ فَيَقومَ مَقامَكَ بَعدَ وَفاتِكَ ، فَقَد وَقَعَتِ الغَيبَةُ التّامَّةُ ، فَلا ظُهورَ إلّا بَعدَ إذنِ اللَّهِ تَعالى‏ ذِكرُهُ ، وذلِكَ بَعدَ طولِ الأَمَدِ ، وقَسوَةِ القُلوبِ ، وَامتِلاءِ الأَرضِ ظُلماً وجَوراً .
وسَيَأتي إلى‏ شيعَتي مَن يَدَّعِي المُشاهَدَةَ ، ألا فَمَنِ ادَّعَى المُشاهَدَةَ قَبلَ خُروجِ السُّفيانِيِّ وَالصَّيحَةِ فَهُوَ كَذّابٌ مُفتَرٍ ، ولا حَولَ ولا قُوَّةَ إلّا بِاللَّهِ العَلِيِّ العَظيمِ .
فَنَسَخوا هذَا التَّوقيعَ وخَرَجوا ، فَلَمّا كانَ اليَومُ السّادِسُ عادوا إلَيهِ وهُوَ يَجودُ بِنَفسِهِ . فَقالَ لَهُ بَعضُ النّاسِ : مَن وَصِيُّكَ مِن بَعدِكَ ؟ فَقالَ : للَّهِ‏ِ أمرٌ هُوَ بالِغُهُ ، وقَضى‏ ، فَهذا آخِرُ كَلامٍ سُمِعَ مِنهُ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8213
صفحه از 447
پرینت  ارسال به