۱ / ۱۱
وكالت حاجز
۶۷۸.الكافى- با سندش به نقل از حسن بن عبد الحميد - : در كار حاجز ،۱ شك كردم. مالى را گرد آوردم و به پادگان سامرّا بردم. توقيع برايم آمد كه: «در ما ترديدى نيست و نيز در باره كسى كه به فرمان ما به جاى ما مىايستد . آنچه را با خود دارى ، به حاجز بن يزيد باز گردان» . ۲
۶۷۹.كمال الدين- به نقل از عاصمى۳ - : مردى در انديشه يافتن كسى بود كه حقّ واجب صاحب الأمر را به او برساند و از اين مسئله به تنگ آمده بود كه شنيد هاتفى به او ندا مىدهد : «آنچه را با خود دارى ، به حاجز برسان» . نيز ابو محمّد سروى به سامرّا رفت و مالى به همراه داشت . نامهاى بدون سابقه قبلى به سوى او آمد كه : «در ما شكّى نيست و نه در كسى كه به جاى ما مىنشيند . آنچه با خود دارى ، به حاجز بده» .۴
1.حاجز بن يزيد وشّاء: وكيل ناحيه مقدّسه بوده است. شيخ صدوق ، او را از كسانى شمرده كه بر معجزههاى امام زمان عليه السلام آگاه بودند و از وكيلان بغدادى بوده كه امام عليه السلام را ديده است (ر . ك : ج ۴ ص ۳۳۷ ح ۷۰۴ - ۷۰۵ و ص ۳۴۶ ح ۷۱۴ و ص ۳۷۳ ح ۷۲۳ ، الخرائج و الجرائح: ج ۲ ص ۷۰۰ ، مستدركات علم رجال الحديث : ج ۲ ص ۲۵۵ ش ۲۹۹۹ ، كه مىگويد : «بنا بر قول اقوى ، ثقه و جليل است» ، معجم رجال الحديث : ج ۵ ص ۱۶۰ ش ۲۴۴۵ ، كه مىگويد : «وكالت ، بر وثاقت دلالت ندارد) .
2.الكافى : ج ۱ ص ۵۲۱ ح ۱۴ ، الإرشاد : ج ۲ ص ۳۶۱ ، إعلام الورى : ج ۲ ص ۲۶۴ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۴۳ ، الصراط المستقيم : ج ۲ ص ۲۴۷ ح ۸ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۳۴ .
3.شيخ صدوق ، نام او را در شمار كسانى آورده كه بر معجزههاى امام زمان عليه السلام آگاه بودند و از وكيلانى بوده كه امام عليه السلام را ديده است . گفته شده است : لقب چند نفر است: احمد بن محمّد بن احمد، احمد بن محمّد بن عاصم، محمّد بن سلامه ، عيسى بن جعفر بن عاصم . آية اللَّه خويى مىگويد : «مراد از عاصمى ، احمد بن محمّد عاصمى است» (معجم رجال الحديث : ج ۱۴ ص ۱۹۹ ش ۹۱۷۹ و ج ۳ ص ۳۴ ش ۸۱۵) . مامقانى مىگويد : «وى با عيسى بن جعفر بن عاصم، ابو جعفر عاصمى ، يكى است» (ر.ك : ج ۵ ص ۹۲ ح ۸۱۰ «بخش ششم / فصل دوم / و اين افراد» ، قاموس الرجال: ج ۱۲ ص ۵۴ ش ۱۳۷ - ۱۳۹ ، تنقيح المقال: ج ۳ ص ۵۴ «فصل الألقاب») .
4.كمال الدين : ص ۴۹۸ ح ۲۳ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۳۴ .