171
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۱ / ۱۱

وكالت حاجز

۶۷۸.الكافى‏- با سندش به نقل از حسن بن عبد الحميد - : در كار حاجز ،۱ شك كردم. مالى را گرد آوردم و به پادگان سامرّا بردم. توقيع برايم آمد كه: «در ما ترديدى نيست و نيز در باره كسى كه به فرمان ما به جاى ما مى‏ايستد . آنچه را با خود دارى ، به حاجز بن يزيد باز گردان» . ۲

۶۷۹.كمال الدين‏- به نقل از عاصمى‏۳ - : مردى در انديشه يافتن كسى بود كه حقّ واجب صاحب الأمر را به او برساند و از اين مسئله به تنگ آمده بود كه شنيد هاتفى به او ندا مى‏دهد : «آنچه را با خود دارى ، به حاجز برسان» . نيز ابو محمّد سروى به سامرّا رفت و مالى به همراه داشت . نامه‏اى بدون سابقه قبلى به سوى او آمد كه : «در ما شكّى نيست و نه در كسى كه به جاى ما مى‏نشيند . آنچه با خود دارى ، به حاجز بده» .۴

1.حاجز بن يزيد وشّاء: وكيل ناحيه مقدّسه بوده است. شيخ صدوق ، او را از كسانى شمرده كه بر معجزه‏هاى امام زمان عليه السلام آگاه بودند و از وكيلان بغدادى بوده كه امام عليه السلام را ديده است (ر . ك : ج ۴ ص ۳۳۷ ح ۷۰۴ - ۷۰۵ و ص ۳۴۶ ح ۷۱۴ و ص ۳۷۳ ح ۷۲۳ ، الخرائج و الجرائح: ج ۲ ص ۷۰۰ ، مستدركات علم رجال الحديث : ج ۲ ص ۲۵۵ ش ۲۹۹۹ ، كه مى‏گويد : «بنا بر قول اقوى‏ ، ثقه و جليل است» ، معجم رجال الحديث : ج ۵ ص ۱۶۰ ش ۲۴۴۵ ، كه مى‏گويد : «وكالت ، بر وثاقت دلالت ندارد) .

2.الكافى : ج ۱ ص ۵۲۱ ح ۱۴ ، الإرشاد : ج ۲ ص ۳۶۱ ، إعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۲۶۴ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۴۳ ، الصراط المستقيم : ج ۲ ص ۲۴۷ ح ۸ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۳۴ .

3.شيخ صدوق ، نام او را در شمار كسانى آورده كه بر معجزه‏هاى امام زمان عليه السلام آگاه بودند و از وكيلانى بوده كه امام عليه السلام را ديده است . گفته شده است : لقب چند نفر است: احمد بن محمّد بن احمد، احمد بن محمّد بن عاصم، محمّد بن سلامه ، عيسى بن جعفر بن عاصم . آية اللَّه خويى مى‏گويد : «مراد از عاصمى ، احمد بن محمّد عاصمى است» (معجم رجال الحديث : ج ۱۴ ص ۱۹۹ ش ۹۱۷۹ و ج ۳ ص ۳۴ ش ۸۱۵) . مامقانى مى‏گويد : «وى با عيسى بن جعفر بن عاصم، ابو جعفر عاصمى ، يكى است» (ر.ك : ج ۵ ص ۹۲ ح ۸۱۰ «بخش ششم / فصل دوم / و اين افراد» ، قاموس الرجال: ج ۱۲ ص ۵۴ ش ۱۳۷ - ۱۳۹ ، تنقيح المقال: ج ۳ ص ۵۴ «فصل الألقاب») .

4.كمال الدين : ص ۴۹۸ ح ۲۳ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۳۴ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
170

۱ / ۱۱

تَوكيلُ حاجِزِ بنِ يَزيدَ

۶۷۸.الكافي : عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ ، عَنِ الحَسَنِ بنِ عَبدِ الحَميدِ ، قالَ : شَكَكتُ في أمرِ حاجِزٍ ، فَجَمَعتُ شَيئاً ثُمَّ صِرتُ إلَى العَسكَرِ ، فَخَرَجَ إلَيَّ :
لَيسَ فينا شَكٌّ ولا فيمَن يَقومُ مَقامَنا بِأَمرِنا ، رُدَّ ما مَعَكَ إلى‏ حاجِزِ بنِ يَزيدَ .

۶۷۹.كمال الدين : حَدَّثَنِي العاصِمِيُّ قالَ : إنَّ رَجُلاً تَفَكَّرَ في رَجُلٍ يوصِلُ إلَيهِ ما وَجَبَ لِلغَريمِ‏۱ عليه السلام ، وضاقَ بِهِ صَدرُهُ ، فَسَمِعَ هاتِفاً يَهتِفُ بِهِ : أوصِل ما مَعَكَ إلى‏ حاجِزٍ . قالَ : وخَرَجَ أبو مُحَمَّدٍ السَّروِيُّ إلى‏ سُرَّ مَن رَأى‏ ومَعَهُ مالٌ ، فَخَرَجَ إلَيهِ ابتِداءً :
فَلَيسَ فينا شَكٌّ ، ولا فيمَن يَقومُ مَقامَنا شَكٌّ ، ورُدَّ ما مَعَكَ إلى‏ حاجِزٍ .

1.الغريم : مَن له الدَّين . والمراد به صاحب الزمان عجّل اللَّه تعالى فرجه الشريف ( مجمع البحرين :ج‏۲ ص‏۳۷۷ ) . قال الشيخ المفيد رحمه اللّه : « وهذا رمز كانت الشيعة تعرفه قديماً بينها ، ويكون خطابها للتقيّة » ( الإرشاد : ص‏۳۵۴ ، المستجاد من الإرشاد : ص ۲۴۷ ) . وناقش في ذلك المولى الوحيد البهبهاني في ترجمة محمّد بن صالح بن محمّد الهمداني ، قائلاً : « . . . لا يخلو ذلك من إشكال ، إذ ظاهره أن يكون وكيلاً للصاحب بعد موت أبيه ويكون وكيلاً برأسه عن العسكري عليه السلام ، وللصاحب وبعد موت الأب صارت وكالته عليه السلام إليه » ( تنقيح المقال : ج ۳ ص ۱۳۲ الرقم ۱۰۸۹ ) . قال المحقّق التستري في رجاله وكذا المامقاني : « كون الغريم كناية عن الحجّة المنتظر عليه السلام في الأخبار الكثيرة دون غيره » ( قاموس الرجال : ج ۹ ص ۳۳۵ ح‏۶۸۳۸ ، تنقيح المقال : ج ۳ ص ۱۳۲ ) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8169
صفحه از 447
پرینت  ارسال به