167
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۶۷۴.كمال الدين‏- با سندش به نقل از على بن عاصم كوفى‏۱ - : در توقيع‏هاى صاحب الزمان ، چنين آمد: «ملعون است، ملعون، هر كس كه نام مرا در محفل و مجلسى از مردم، به زبان آورد» .۲

ر . ك : ج ۸ ص ۱۴۳ (بخش يازدهم / فصل يكم / نهى از توقيت و تكذيب وقت‏گذاران).

۱ / ۹

نهى از پيگيرى (جاى امام عليه السلام)

۶۷۵.الغيبة ، طوسى‏- با سندش به نقل از ابو محمّد عمّار بن حسين بن اسحاق اسروشنى - : ابو عبّاس احمد بن حسن بن ابو صالح خُجَندى‏۳ كه بر جستجو و پيجويى [از امام زمان عليه السلام ] پافشارى داشت و به شهرها سفر مى‏كرد ، به وسيله شيخ ابو القاسم بن روح به صاحب الأمر عليه السلام نامه نوشت و از تعلّق خاطر و اشتغال به جستجو و پيجويى‏اش شِكوه كرد و جوابى مى‏خواست كه جانش را آرام كند و آنچه را بر آن عمل مى‏نمود ، برايش روشن نمايد. او گفت : توقيعى براى من آمد كه متنش اين بود: «هر كس بكاود، پيجويى كرده و هر كس پيجويى كند، خوار شده و هر كس خوار شود، به بيراهه رفته و هر كس به بيراهه رود، مشرك شده است» . او گفت : از پيجويى دست كشيدم و جانم آرام گرفت و خوش‏حال به وطنم باز گشتم . ستايش ، ويژه خداست.۴

1.على بن عاصم كوفى: بزرگ شيعه در عصر خود و از اصحاب امام عسكرى عليه السلام بود. آن امام عليه السلام زيراندازى را كه بر آن آثارى از انبيا و اوصيا بود، به وى نشان داد كه اين نشان از ستودگى و كمال او دارد. آية اللَّه خويى مى‏گويد: «در بزرگى اين مرد ، ترديدى نيست ؛ امّا وثاقت او ثابت نشده است». در زندان معتضد ، از دنيا رفت (ر. ك : مشارق أنوار اليقين : ص ۱۵۵ ، مستدركات علم رجال الحديث : ج ۵ ص ۳۹۲ ش ۱۰۱۱۲ ، معجم رجال الحديث : ج ۱۳ ص ۷۰ ش ۸۲۳۲) .

2.كمال الدين : ص ۴۸۲ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۳ ح ۹ .

3.خجند : شهرى در ماوراء النهر (تاجيكستان فعلى) است . احمد بن حسن: گفته شده است كه از مشايخ شيخ صدوق است و اين روايت ، بر حسن و كمال او دلالت دارد. در بحار الأنوار ، «جحدرى» و در كمال الدين ، به جاى «حسن» ، «خضر» آمده است (ر. ك : أعيان الشيعة : ج ۲ ص ۵۸۵ ش ۳۷۵۷ ، مستدركات علم رجال الحديث : ج ۱ ص ۲۷۸ ش ۸۰۷ و ص ۳۰۸ ش ۹۴۲) .

4.الغيبة ، طوسى : ص ۳۲۳ ح ۲۷۱ ، كمال الدين : ص ۵۰۹ ح ۳۹ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۱۹۶ ح ۲۲ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
166

۶۷۴.كمال الدين : حَدَّثَنَا المُظَفَّرُ بنُ جَعفَرِ بنِ المُظَفَّرِ العَلَوِيُّ رضى اللَّه عنه ، قالَ : حَدَّثَني جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ مَسعودٍ وحَيدَرُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ [ نُعَيمٍ ]السَّمَرقَندِيُّ ، قالا : حَدَّثَنا أبُو النَّضرِ مُحَمَّدُ بنُ مَسعودٍ ، قالَ : حَدَّثَنا آدَمُ بنُ مُحَمَّدٍ البَلخِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ الحَسَنِ الدَّقّاقُ ، وإبراهيمُ بنُ مُحَمَّدٍ ، قالا : سَمِعنا عَلِيَّ بنَ عاصِمٍ الكوفِيَّ يَقولُ : خَرَجَ في تَوقيعاتِ صاحِبِ الزَّمانِ : مَلعونٌ مَلعونٌ مَن سَمّاني في مَحفِلٍ مِنَ النّاسِ .

راجع : ج ۸ ص ۱۴۲ (القسم الحادى عشر / الفصل الاوّل / النهي عن التوقيت و تكذيب المؤقنين) .

۱ / ۹

النَّهيُ عَنِ الطَّلَبِ‏

۶۷۵.الغيبة للطوسي : أخبَرَني جَماعَةٌ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ ، قالَ : حَدَّثَنا أبو مُحَمَّدٍ عَمّارُ بنُ الحُسَينِ بنِ إسحاقَ الاسروشني ، قالَ : حَدَّثَنا أبُو العَبّاسِ أحمَدُ بنُ الحَسَنِ‏۱ بنِ أبي صالِحٍ الخُجَندِيُ‏۲ ، وكانَ قَد ألَحَّ فِي الفَحصِ وَالطَّلَبِ ، وسارَ فِي البِلادِ ، وكَتَبَ عَلى‏ يَدِ الشَّيخِ أبِي القاسِمِ بنِ روحٍ رضى اللَّه عنه إلَى الصّاحِبِ عليه السلام يَشكو تَعَلُّقَ قَلبِهِ ، وَاشتِغالَهُ بِالفَحصِ وَالطَّلَبِ ، ويَسأَلُ الجَوابَ بِما تَسكُنُ إلَيهِ نَفسُهُ ، ويَكشِفُ لَهُ عَمّا يَعمَلُ عَلَيهِ ، قالَ : فَخَرَجَ إلَيَّ تَوقيعٌ نُسخَتُهُ : «مَن بَحَثَ فَقَد طَلَبَ ، ومَن طَلَبَ فَقَد ذَلَّ ، ومَن ذَلَّ فَقَد أشاطَ ، ومَن أشاطَ فَقَد أشرَكَ» .
قالَ: فَكَفَفتُ عَنِ الطَّلَبِ وسَكَنَت نَفسي، وعُدتُ إلى‏ وَطَني مَسروراً وَالحَمدُ للَّهِ‏ِ.

1.في كمال الدين «الخضر» بدل «الحسن» .

2.في بحار الأنوار : «الجحدرى» .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10082
صفحه از 447
پرینت  ارسال به