161
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۶۷۰.الاحتجاج‏- به نقل از محدثان شيعه - : ابو محمّد حسن شريعى ، از همراهان امام هادى عليه السلام و سپس امام عسكرى عليه السلام بود و او نخستين كسى بود كه مقامى را از جانب امام زمان عليه السلام ادّعا كرد كه خداوند ، او را در آن جايگاه ننهاده بود و بر خدا و حجّت‏هايش دروغ بست و چيزهايى را به آنان نسبت داد كه شايسته ايشان نبود و ايشان از آنها بيزار بودند و سپس كفر و كژروى او آشكار شد. محمّد بن نصير نُمَيرى نيز چنين بود. او از همراهان امام عسكرى عليه السلام بود و چون امام عليه السلام در گذشت، ادّعاى نيابت امام زمان عليه السلام كرد و خداى متعال ، او را با آشكار كردن كژروى و غلو و رأى به تناسخ، رسوا كرد. او همچنين ادّعا مى‏كرد كه پيامبرى فرستاده شده از سوى امام هادى عليه السلام است . او قائل به خدايىِ امام هادى عليه السلام بود و محرّمات را نيز حلال مى‏دانست.
و از زمره غاليان، احمد بن هلال كرخى بود كه پيش‏تر ، از همراهان امام حسن عسكرى عليه السلام به شمار مى‏رفت و سپس حالش دگرگون شد و نيابت ابو جعفر محمّد بن عثمان را انكار كرد و توقيعى از جانب صاحب الأمر عليه السلام در لعن و بيزارى از او ، در زمره كسانى رسيد كه [امام ، آنان را] لعن كرده و از آنها بيزارى جسته بود .
و همين گونه است ابو طاهر محمّد بن على بن بلال و حسين بن منصور حلّاج و محمّد بن على شلمغانى، مشهور به ابن ابى عزاقر - خدا لعنتشان كند - كه توقيع در لعن و بيزارى جستن از همه آنها به دست شيخ ابو القاسم حسين بن روح ، بيرون آمد و متنش چنين است: «خدا عمرت را طولانى كند! خداوند ، همه نيكى‏ها را به تو بشناساند و كارت را ختم به خير كند! هر يك از برادران ما را - خداوند ، سعادتشان را مستدام بدارد - كه به دينش اطمينان دارى و از نيّتش آسوده‏خاطرى ، آگاه كن كه محمّد بن على معروف به شلمغانى - خداوند ، هر چه زودتر و بى مهلت از او انتقام گيرد - از اسلام بيرون رفته و جدا شده و در دين خدا ، كژروى كرده است و ادّعايى كرده كه با آن به خداى جليل متعال ، كفر ورزيده و دروغ و باطل بسته و بهتان و گناهى بزرگ بر زبان آورده است. شريك قرار دهندگان براى خداوند ، دروغ بافته و از راه ، بسى دور افتاده و زيانى بزرگ كرده‏اند.
ما از او به خداى متعال و فرستاده‏اش - كه درودهاى خدا و سلام و رحمت و بركاتش بر او باد - بيزارى مى‏جوييم و پى در پى، آشكار و نهان و در خلوت و جلوت و در هر زمان و هر حال بر او لعنت مى‏فرستيم و نيز بر هر كه از او پيروى كند و با وجود رسيدن اين سخن ما به او ، بر دوستى وى باقى بماند.
خداوند ، سرپرستى‏تان را به عهده گيرد! به آنان اعلام كن كه ما از او در حذر و مراقبت هستيم، همان گونه كه از مدّعيان دروغين پيشين همانند او ، همچون شريعى، نميرى، هلالى و بلالى و جز ايشان، در حذر بوديم . با وجود اين ، روش و سنّت خداوند - كه ثنايش بشكوه باد - چه در پيش و چه در پس واقعه، نزد ما زيباست و به آن اطمينان داريم و تنها از او كمك مى‏جوييم و او در همه كارهايمان براى ما بسنده و بهترين وكيل است» .۱

1.الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۵۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۸۰ ح ۲ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
160

۶۷۰.الاحتجاج : رَوى‏ أصحابُنا : أنَّ أبا مُحَمَّدٍ الحَسَنَ الشَّريعِيَّ كانَ مِن أصحابِ أبِي الحَسَنِ عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ عليهم السلام ، وهُوَ أوَّلُ مَنِ ادَّعى‏ مَقاماً لَم يَجعَلهُ اللَّهُ فيهِ مِن قِبَلِ صاحِبِ الزَّمانِ عليه السلام ، وكَذَبَ عَلَى اللَّهِ وعَلى‏ حُجَجِهِ عليهم السلام ، ونَسَبَ إلَيهِم ما لا يَليقُ بِهِم وما هُم مِنهُ بِراءٌ ، ثُمَّ ظَهَرَ مِنهُ القَولُ بِالكُفرِ وَالإِلحادِ ، وكَذلِكَ كانَ مُحَمَّدُ بنُ نَصيرٍ النُّمَيرِيُّ مِن أصحابِ أبي مُحَمَّدٍ الحَسَنِ عليه السلام ، فَلَمّا تُوُفِّيَ ادَّعَى النِّيابَةَ لِصاحِبِ الزَّمانِ ، فَفَضَحَهُ اللَّهُ تَعالى‏ بِما ظَهَرَ مِنهُ مِنَ الإِلحادِ وَالغُلُوِّ وَالقَولِ بِالتَّناسُخِ ، وكانَ أيضاً يَدَّعي أنَّهُ رَسولُ نَبِيٍّ أرسَلَهُ عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ عليه السلام ، ويَقولُ فيهِ بِالرُّبوبِيَّةِ ، ويَقولُ بِالإِباحَةِ لِلمَحارِمِ .
وكانَ أيضاً مِن جُملَةِ الغُلاةِ : أحمَدُ بنُ هِلالٍ الكَرخِيُّ ، وقَد كانَ مِن قَبلُ في عِدادِ أصحابِ أبي مُحَمَّدٍ عليه السلام ، ثُمَّ تَغَيَّرَ عَمّا كانَ عَلَيهِ وأَنكَرَ نِيابَةَ أبي جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عُثمانَ ، فَخَرَجَ التَّوقيعُ بِلَعنِهِ مِن قِبَلِ صاحِبِ الأَمرِ وبِالبَراءَةِ مِنهُ ، في جُملَةِ مَن لَعَنَ وتَبَرَّأَ مِنهُ .
وكَذلِكَ كانَ أبو طاهِرٍ مُحَمَّدُ بنُ عَلِيِّ بنِ بِلالٍ ، وَالحُسَينُ بنُ مَنصورٍ الحَلّاجُ ، ومُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ الشَّلمَغانِيُّ المَعروفُ بِابنِ أبِي العَزاقِرِ ، لَعَنَهُمُ اللَّهُ ، فَخَرَجَ التَّوقيعُ بِلَعنِهِم وَالبَراءَةِ مِنهُم جَميعاً ، عَلى‏ يَدِ الشَّيخِ أبِي القاسِمِ الحُسَينِ بنِ روحٍ رحمه اللَّه ، ونُسخَتُهُ :
عَرِّف - أطالَ اللَّهُ بَقاكَ ، وعَرَّفَكَ اللَّهُ الخَيرَ كُلَّهُ وخَتَمَ بِهِ عَمَلَكَ - مَن تَثِقُ بِدينِهِ وتَسكُنُ إلى‏ نِيَّتِهِ مِن إخوانِنا - أدامَ اللَّهُ سَعادَتَهُم - بِأَنَّ مُحَمَّدَ بنَ عَلِيٍّ المَعروفَ بِالشَّلمَغانِيِّ - عَجَّلَ اللَّهُ لَهُ النَّقِمَةَ ولا أمهَلَهُ - قَدِ ارتَدَّ عَنِ الإِسلامِ وفارَقَهُ ، وأَلحَدَ في دينِ اللَّهِ ، وَادَّعى‏ ما كَفَرَ مَعَهُ بِالخالِقِ جَلَّ وتَعالى‏ ، وَافتَرى‏ كَذِباً وزوراً ، وقالَ بُهتاناً وإثماً عَظيماً ، كَذَبَ العادِلونَ بِاللَّهِ وضَلّوا ضَلالاً بَعيداً ، وخَسِروا خُسراناً مُبيناً .
وإنّا بَرِئنا إلَى اللَّهِ تَعالى‏ وإلى‏ رَسولِهِ - صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ وسَلامُهُ ورَحمَتُهُ وبَرَكاتُهُ - مِنهُ ، ولَعَنّاهُ ؛ عَلَيهِ لَعائِنُ اللَّهِ تَترى‏۱ فِي الظّاهِرِ مِنّا وَالباطِنِ ، فِي السِّرِّ وَالجَهرِ ، وفي كُلِّ وَقتٍ وعَلى‏ كُلِّ حالٍ ، وعَلى‏ مَن شايَعَهُ وبَلَغَهُ هذَا القَولُ مِنّا فَأَقامَ عَلى‏ تَوَلّيهِ‏۲ بَعدَهُ .
أعلِمهُم - تَوَلّاكُمُ اللَّهُ - أنَّنا فِي التَّوَقّي وَالمُحاذَرَةِ مِنهُ عَلى‏ مِثلِ ما كُنّا عَلَيهِ مِمَّن تَقَدَّمَهُ مِن نُظَرائِهِ ، مِنَ : الشَّريعِيِّ ، وَالنُّمَيرِيِّ ، وَالهِلالِيِّ ، وَالبِلالِيِّ وغَيرِهِم . وعادَةُ اللَّهِ جَلَّ ثَناؤُهُ مَعَ ذلِكَ قَبلَهُ وبَعدَهُ عِندَنا جَميلَةٌ ، وبِهِ نَثِقُ وإيّاهُ نَستَعينُ ، وهُوَ حَسبُنا في كُلِّ اُمورِنا ونِعمَ الوَكيلُ .

1.المواترة : المتابعة . قال اللَّه تعالى : «ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَى» أي واحداً بعد واحدٍ (الصحاح : ج ۲ ص ۸۴۳ «وتر») .

2.في المصدر : «تولّاه» ، والتصويب من بحار الأنوار .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8234
صفحه از 447
پرینت  ارسال به