151
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۱ / ۶

برائت از غاليان و منحرفان‏

۶۶۴.الاحتجاج‏- در يادكرد از بخشى از توقيع صادر شده از سوى امام زمان عليه السلام در ردّ غاليان و در جواب نامه‏اى نوشته و ارسال شده به دست محمّد بن على بن هلال كرخى‏۱ - : «اى محمّد بن على! خداى عزّ و جلّ از آنچه توصيفش مى‏كنند بالاتر است! او را منزّه مى‏دارم و مى‏ستايم. ما نه در دانايى او ، شريك او هستيم و نه در توانايى او ؛ بلكه هيچ كس جز او غيب نمى‏داند، همان گونه كه خود - كه نام‏هايش مبارك باد - در آيه‏هاى استوار كتابش فرموده است: «بگو: جز خداوند ، كسى ديگر در آسمان‏ها و زمين، غيب نمى‏داند» .
من و همه پدرانم از نخستين آنها: آدم و نوح و ابراهيم و موسى و پيامبران ديگر، تا آخرين آنها، محمّد پيامبر خدا ، و على بن ابى طالب و ديگر امامانِ درگذشته - كه درودهاى خدا بر همه آنان باد - ، تا آخرين روز حياتم و پايان روزگارم، بندگان كوچك خداى عزّ و جلّ هستيم. خداوند عزّ و جلّ مى‏فرمايد: «و هر كس از ياد من روى برگرداند، زندگى سختى خواهد داشت و او را روز قيامت، نابينا محشور خواهيم كرد. او خواهد گفت: پروردگار من! من كه بينا بودم. چرا نابينا محشورم كردى؟ [خداوند ]مى‏فرمايد: به اين خاطر كه آيه‏هاى ما به تو رسيد و تو آنها را از ياد بردى و بدين گونه تو نيز امروز از ياد مى‏روى».

اى محمّد بن على! نابخردان و كم‏خِرَدان شيعه ، ما را آزار دادند، و [بِدان كه‏] هر كس [به اندازه‏] بال پشه‏اى دين داشته باشد، از آنان برتر است. من خداى يكتا را - كه معبودى جز او نيست و در گواه بودن ، كافى است - و نيز فرستاده‏اش، محمّد ، و فرشتگان و پيامبران و اوليايش و همچنين تو و هر كس را كه از اين نوشته من آگاه مى‏شود ، گواه مى‏گيرم كه من به خدا و فرستاده‏اش ، بيزارى مى‏جويم از كسى كه [در بزرگداشت ما] مى‏گويد ما علم غيبت داريم يا شريك خدا در فرمان‏روايى او هستيم ، يا ما را در جايگاهى ، جز آن جايگاهى مى‏نشاند كه خدا برايمان به آن رضايت داده و ما را براى آن آفريده است و نيز از كسى كه در حقّ ما ، از آنچه برايت روشن كردم و در آغاز نامه‏ام برايت بيان كردم، در گذرد.
شما را گواه مى‏گيرم كه هر كسى كه ما از او بيزارى مى‏جوييم، خداوند و نيز فرشتگان و فرستادگان و اوليايش از او بيزارى مى‏جويند ، و اين توقيع را در اين نامه ، امانتى بر گردن تو و گردن هر كه از آن آگاه مى‏شود، مى‏نهم و [مى‏خواهم كه هيچ كس ]آن را از هيچ يك از دوستداران و پيروانم پنهان ندارد و همه دوستدارانم را از اين توقيع آگاه كند. شايد خداى عزّ و جلّ آنان را دريابد و به دين حقيقى خدا ، باز گردند و از چيزى كه پايان آن را نمى‏دانند و به پايان هم نمى‏رسد، دست كشند. پس هر كس نوشته مرا بفهمد و به آنچه فرمانش داده‏ام يا از آن بازش داشته‏ام، باز نگردد، لعنت خدا و بندگان شايسته‏اى كه ذكر كردم، بر او روا خواهد بود» . ۲

1.نام وى در كتاب‏هاى رجالى ذكر نشده است (ر . ك : مستدركات علم رجال الحديث : ج ۷ ص ۲۵۰ ش ۱۴۱۰۳) .

2.الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۴۹ ح ۳۴۷ ، بحار الأنوار : ج ۲۵ ص ۲۶۶ ح ۹ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
150

۱ / ۶

التَّبَرّي مِنَ الغُلاةِ وَالمُنحَرِفينَ

۶۶۴.الاحتجاج : مِمّا خَرَجَ عَن صاحِبِ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ - رَدّاً عَلَى الغُلاةِ - مِنَ التَّوقيعِ جَواباً لِكِتابٍ كُتِبَ إلَيهِ عَلى‏ يَدِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ هِلالٍ الكَرخِيِّ :
يا مُحَمَّدَ بنَ عَلِيٍّ ، تَعالَى اللَّهُ عزّ و جلّ عَمّا يَصِفونَ ، سُبحانَهُ وبِحَمدِهِ ، لَيسَ نَحنُ شُرَكاءَهُ في عِلمِهِ ولا في قُدرَتِهِ ، بَل لا يَعلَمُ الغَيبَ غَيرُهُ ، كَما قالَ في مُحكَمِ كِتابِهِ تَبارَكَت أسماؤُهُ : « قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِى السَّمَوَ تِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ »۱ ، وأَنَا وجَميعُ آبائي مِنَ الأَوَّلينَ : آدَمُ ونوحٌ وإبراهيمُ وموسى‏ ، وغَيرُهُم مِنَ النَّبِيّينَ ، ومِنَ الآخِرينَ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ، وعَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ، وغَيرُهُما مِمَّن مَضى‏ مِنَ الأَئِمَّةِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِم أجمَعينَ ، إلى‏ مَبلَغِ أيّامي ومُنتَهى‏ عَصري ، عَبيدُ اللَّهِ عزّ و جلّ ، يَقولُ اللَّهُ عزّ و جلّ : « وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِى فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ أَعْمَى‏ * قَالَ رَبِ‏ّ لِمَ حَشَرْتَنِى أَعْمَى‏ وَ قَدْ كُنتُ بَصِيرًا * قَالَ كَذَ لِكَ أَتَتْكَ ءَايَتُنَا فَنَسِيتَهَا وَ كَذَ لِكَ الْيَوْمَ تُنسَى‏ » ۲ .
يا مُحَمَّدَ بنَ عَلِيٍّ ؛ قَد آذانا جُهَلاءُ الشّيعَةِ وحُمَقاؤُهُم ، ومَن دينُهُ جَناحُ البَعوضَةِ أرجَحُ مِنهُ . فَاُشهِدُ اللَّهَ الَّذي لا إلهَ إلّا هُوَ وكَفى‏ بِهِ شَهيداً ، ورَسولَهُ مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه و آله ومَلائِكَتَهُ وأَنبِياءَهُ ، وأَولِياءَهُ عليهم السلام ، واُشهِدُكَ ، واُشهِدُ كُلَّ مَن سَمِعَ كِتابي هذا ، أنّي بَري‏ءٌ إلَى اللَّهِ وإلى‏ رَسولِهِ مِمَّن يَقولُ : إنّا نَعلَمُ الغَيبَ ، أو نُشارِكُ اللَّهَ في مُلكِهِ ، أو يُحِلُّنا مَحَلاًّ سِوَى المَحَلِّ الَّذي رَضِيَهُ اللَّهُ لَنا وخَلَقَنا لَهُ ، أو يَتَعَدّى‏ بِنا عَمّا قَد فَسَّرتُهُ لَكَ وبَيَّنتُهُ في صَدرِ كِتابي .
واُشهِدُكُم : أنَّ كُلَّ مَن نَبرَأُ مِنهُ فَإِنَّ اللَّهَ يَبرَأُ مِنهُ ومَلائِكَتَهُ ورُسُلَهُ وأَولِياءَهُ ، وجَعَلتُ هذَا التَّوقيعَ الَّذي في هذَا الكِتابِ أمانَةً في عُنُقِكَ وعُنُقِ مَن سَمِعَهُ أن لا يَكتُمَهُ مِن أحَدٍ مِن مَوالِيَّ وشيعَتي ، حَتّى‏ يَظهَرَ عَلى‏ هذَا التَّوقيعِ الكُلُّ مِنَ المَوالي ، لَعَلَّ اللَّهَ عزّ و جل يَتَلافاهُم فَيَرجِعونَ إلى‏ دينِ اللَّهِ الحَقِّ ، ويَنتَهونَ عَمّا لا يَعلَمونَ مُنتَهى‏ أمرِهِ ، ولا يُبلَغُ مُنتَهاهُ ، فَكُلُّ مَن فَهِمَ كِتابي ولَم يَرجِع إلى‏ ما قَد أمَرتُهُ ونَهَيتُهُ ، فَقَد حَلَّت عَلَيهِ اللَّعنَةُ مِنَ اللَّهِ ومِمَّن ذَكَرتُ مِن عِبادِهِ الصّالِحينَ .

1.النمل : ۶۵ .

2.طه : ۱۲۴ - ۱۲۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8078
صفحه از 447
پرینت  ارسال به