145
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۱ / ۴

ختم نبوّت و پايه‏هاى علم امام‏

۶۶۲.دلائل الإمامة- به نقل از على بن محمّد سَمُرى - : به امام عليه السلام نامه نوشتم و از دانش‏هاى نزد او پرسيدم .
در توقيع نوشت: «دانش ما ، سه گونه است: گذشته، باقى‏مانده و نوپديد. دانش گذشته، تفسير ، دانش باقى مانده، موقوف‏۱ و دانش نوپديد، تابيده بر دل‏ها و دميده در گوش‏هاست و آن ، برترين دانش ماست و پيامبرى پس از پيامبر ما نيست».۲

۱ / ۵

تكذيب كسانى كه پنداشته‏اند امام عسكرى عليه السلام بدون جانشين از دنيا رفته است‏

۶۶۳.الغيبة ، طوسى‏- با سندش به نقل از على بن ابراهيم رازى - : شيخ مورد اعتماد ، ابو عمرو عَمرى ، در بغداد برايم گفت: ابن ابى غانم قزوينى‏۳ با گروهى از شيعيان در باره جانشين امام عسكرى عليه السلام اختلاف پيدا كرد. او مى‏گفت: ابو محمّد (امام عسكرى) در گذشت ، بى آن كه جانشينى داشته باشد. از اين رو ، شيعيان نامه‏اى در اين باره نوشتند و آن را براى ناحيه مقدّسه فرستادند و اختلاف خود را به آگاهى صاحب ناحيه رساندند .
جواب نامه آنان به خطّ مبارك امام - كه بر او و پدرانش سلام باد - [چنين‏] رسيد: «بسم اللَّه الرحمن الرحيم . خداوند ، ما و شما را از گم‏راهى و فتنه به سلامت دارد و به ما و شما آسودگىِ برخاسته از يقين ، عطا نمايد و ما و شما را از بدىِ بازگشتگاه ، حفظ كند ! خبر ترديد گروهى از شما در دين و شك و سرگردانى در متولّيان كارهايشان به من رسيد و ما براى شما و نه خودمان، اندوهگين شديم و به خاطر شما و نه خودمان ناراحت شديم؛ زيرا خداوند با ماست و ما به غير او نيازى نداريم، و حق با ماست و تن زدن و همراهى نكردن ديگران، ما را نمى‏ترساند، و ما دست‏پروردگان خدايمان هستيم و پس از آن، مردم ، دست‏پرورده مايند .
اى فرستادگان نامه! چرا در شك ، رفت و آمد مى‏كنيد و در سرگردانى ، واژگون مى‏شويد؟ آيا نشنيده‏ايد كه خداى عزّ و جلّ مى‏فرمايد: «اى مؤمنان! از خدا و فرستاده‏اش و صاحبان امرتان ، پيروى كنيد»؟ آيا اخبارى كه وقايع را بيان مى‏كنند و در باره امامانتان ، درگذشتگان و باقى‏ماندگان ، سخن مى‏گويند ، نمى‏دانيد؟ آيا نديده‏ايد كه خداوند ، چگونه برايتان از آدم عليه السلام تا آشكار شدن امام پيشين عليه السلام ، پناهگاه‏هايى قرار داد كه به آنها پناه برديد و نشانه‏هايى كه با آنها راه جستيد؟ هر گاه نشانه‏اى ناپيدا شد، نشانه‏اى ديگر آشكار گرديد و هر گاه ستاره‏اى سر فرو برد ، ستاره‏اى ديگر سر بر آورد و چون خداوند ، او را نزد خود برد، پنداشتيد كه خداى متعال، دينش را باطل كرده و رشته ميان خود و آفريدگانش را بريده است. هرگز چنين نبوده و تا روز قيامت، چنين نخواهد بود! و امر خداى سبحان پديدار خواهد شد، با آن كه آنها ناخوش مى‏دارند.
امامِ درگذشته، سعادتمند رفت و بر روش پدرانش از دست رفت و گام بر جاى پاى آنان نهاد ؛ ولى وصيّت و دانش او ، ميان ماست و [نيز ]كسى كه جانشين اوست و آن كه جاى خالى‏اش را پر كرده است. جز ستمگر گناهكار ، بر سر جايگاه او با ما نمى‏ستيزد و جز كافر انكار كننده ، آن را به جاى ما ادّعا نمى‏كند و اگر نبود كه امر خدا مغلوب نمى‏شود و رازش آشكار و هويدا نمى‏گردد، حقّ ما چنان برايتان آشكار مى‏شد كه عقل‏هايتان آن را درمى‏يافت و شكّتان زايل مى‏شد. آنچه را خدا بخواهد ، مى‏شود و هر مدّت و مهلتى ، نوشته شده و معيّن است.
از خدا پروا كنيد و تسليم ما شويد و كار را به ما باز گردانيد - كه وارد كردن و در آوردن ، هر دو ، كار ماست - و در پى پرده بر گرفتن از آنچه از شما پوشيده داشته‏اند، نباشيد و از راه راست به كژروى متمايل نشويد و آهنگ ما كنيد، همراه دوستى و بر سنّت روشن [دين‏].
من برايتان خيرخواهى كردم و خداوند بر من و شما گواه است و اگر عشق به سامان‏يابى شما و رحمت بر شما و دلسوزى برايتان نبود، به سخن گفتن با شما نمى‏پرداختيم كه ما به محنت ستيز با ستمگر خشن گم‏راهى مشغوليم كه بر سرگردانى خويش مى‏افزايد و با خدايش مى‏ستيزد و آنچه را حقّش نيست ، ادّعا مى‏كند و حقّ كسى را كه خداوند ، اطاعتش را واجب كرده است، انكار و ستمگرانه غصب مى‏كند، و دختر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله ، الگوى نيكوى من است . به زودى ، پَستى عمل جاهل ، او را سرنگون مى‏كند و كافر خواهد دانست كه فرجام آن سرا ، از آنِ كيست .
خداوند ، ما و شما را از همه مهلكه‏ها، ناخوشى‏ها، آسيب‏ها و بيمارى‏ها به رحمت خويش نگاه دارد ، كه او عهده‏دار اين كار است و بر هر چه بخواهد ، تواناست، و ولىّ و حافظ ما و شماست و سلام و رحمت و بركات خدا بر اوصيا و اوليا و مؤمنان، و درود و سلام فراوان خدا بر محمّد و خاندانش!» .۴

1.در الكافى و برخى نسخه‏هاى آن، «مزبور (به معناى مكتوب)» و «مرموز» هم آمده است كه با توجّه به آن و شرح ملّا صالح مازندرانى بر الكافى، سه دسته دانش امامان به معناى : علم به گذشته از طريق وراثت علم از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله ، علم به وقايع جارى با در دست داشتن كتاب : على عليه السلام و دانش مكتوب فاطمه عليها السلام ، و علم به حوادث و تغييرات هستى از طريق الهام ربّانى و سخن گفتن فرشتگان الهى با ايشان است كه برترين علم ايشان است و چون مقام بالايى است، امام عليه السلام بلافاصله فرموده است : اين به معناى نبوّت نيست .

2.دلائل الإمامة : ص ۵۲۴ ح ۴۹۵ .

3.ابو جعفر محمّد بن عبد اللَّه بن ابى غانم قزوينى (ر. ك : مستدركات علم رجال الحديث: ج ۷ ص ۱۶۴ ش ۱۳۶۶۶) .

4.الغيبة ، طوسى : ص ۲۸۵ ح ۲۴۵ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۳۵ ح ۳۴۲ ، الصراط المستقيم : ج ۲ ص ۲۳۵ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۱۷۸ ح ۹ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
144

۱ / ۴

خَتمُ النُّبُوَّةِ ومَبادِئُ عِلمِ الإِمامِ

۶۶۲.دلائل الإمامة : قالَ عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ السَّمُرِيُّ : كَتَبتُ إلَيهِ أسأَ لُهُ عَمّا عِندَكَ مِنَ العُلومِ ، فَوَقَّعَ عليه السلام : عِلمُنا عَلى‏ ثَلاثَةِ أوجُهٍ : ماضٍ ، وغابِرٍ۱ ، وحادِثٍ ، أمَّا الماضي فَتَفسيرٌ ، وأَمَّا الغابِرُ فَمَوقوفٌ‏۲ ، وأَمَّا الحادِثُ فَقَذفٌ فِي القُلوبِ ، ونَقرٌ فِي الأَسماعِ ، وهُوَ أفضَلُ عِلمِنا ، ولا نَبِيَّ بَعدَ نَبِيِّنا صلى اللَّه عليه و آله .

۱ / ۵

رَدُّ مَن زَعَمَ أنَّ أبا مُحَمَّدٍ العَسكَرِيَّ مَضى‏ ولا خَلَفَ لَهُ

۶۶۳.الغيبة للطوسي : أخبَرَني جَماعَةٌ ، عَن أبي مُحَمَّدٍ التَّلَّعُكبَرِيِّ ، عَن أحمَدَ بنِ عَلِيٍّ الرّازِيِّ ، عَنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ القُمِّيِّ ، قالَ : حَدَّثَني مُحَمَّدُ بنُ عَلِيِّ بنِ بُنانٍ الطَّلحِيُّ الآبِيُّ ، عَن عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَبدَةَ النَّيسابورِيِّ ، قالَ : حَدَّثَني عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ الرّازِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنِي الشَّيخُ المَوثوقُ بِهِ (أبو عَمرٍو العَمرِيُّ)۳ بِمَدينَةِ السَّلامِ ، قالَ : تَشاجَرَ ابنُ أبي غانِمٍ القَزوِينِيُّ وجَماعَةٌ مِنَ الشّيعَةِ فِي الخَلَفِ ، فَذَكَرَ ابنُ أبي غانِمٍ : أنَّ أبا مُحَمَّدٍ عليه السلام مَضى‏ ولا خَلَفَ لَهُ ، ثُمَّ إنَّهُم كَتَبوا في ذلِكَ كِتاباً وأَنفَذوهُ إلَى النّاحِيَةِ ، وأَعلَموهُ بِما تَشاجَروا فيهِ ، فَوَرَدَ جَوابُ كِتابِهِم بِخَطِّهِ عَلَيهِ وعَلى‏ آبائِهِ السَّلامُ :
بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، عافانَا اللَّهُ وإيّاكُم مِنَ الضَّلالَةِ وَالفِتَنِ ، ووَهَبَ لَنا ولَكُم روحَ اليَقينِ ، وأَجارَنا وإيّاكُم مِن سوءِ المُنقَلَبِ ، إنَّهُ اُنهِيَ إلَيَّ ارتِيابُ جَماعَةٍ مِنكُم فِي الدّينِ ، وما دَخَلَهُم مِنَ الشَّكِّ وَالحَيرَةِ في وُلاةِ اُمورِهِم ، فَغَمَّنا ذلِكَ لَكُم لا لَنا ، وساءَنا فيكُم لا فينا ، لِأَنَّ اللَّهَ مَعَنا ولا فاقَةَ بِنا إلى‏ غَيرِهِ ، وَالحَقُّ مَعَنا فَلَن يوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا ، ونَحنُ صَنائِعُ رَبِّنا ، وَالخَلقُ بَعدُ صَنائِعُنا .
يا هؤُلاءِ ! ما لَكُم فِي الرَّيبِ تَتَرَدَّدونَ ؟ وفِي الحَيرَةِ تَنعَكِسونَ ؟ أوَما سَمِعتُمُ اللَّهَ عزّ و جلّ يَقولُ : « يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ »۴ ، أوَما عَلِمتُم ما جاءَت بِهِ الآثارُ مِمّا يَكونُ ويُحَدِّثُ في أئِمَّتِكُم عَنِ الماضينَ وَالباقينَ مِنهُم عليهم السلام ؟ أوَما رَأَيتُم كَيفَ جَعَلَ اللَّهُ لَكُم مَعاقِلَ تَأوونَ إلَيها ، وأَعلاماً تَهتَدونَ بِها ، مِن لَدُن آدَمَ عليه السلام إلى‏ أن ظَهَرَ الماضي عليه السلام ؟ كُلَّما غابَ عَلَمٌ بَدا عَلَمٌ ، وإذا أفَلَ نَجمٌ طَلَعَ نَجمٌ ، فَلَمّا قَبَضَهُ اللَّهُ إلَيهِ ظَنَنتُم أنَّ اللَّهَ تَعالى‏ أبطَلَ دينَهُ ، وقَطَعَ السَّبَبَ بَينَهُ وبَينَ خَلقِهِ ، كَلّا ما كانَ ذلِكَ ولا يَكونُ حَتّى‏ تَقومَ السّاعَةُ ، ويَظهَرَ أمرُ اللَّهِ سُبحانَهُ وهُم كارِهونَ .
وإنَّ الماضِيَ عليه السلام مَضى‏ سَعيداً فَقيداً عَلى‏ مِنهاجِ آبائِهِ عليهم السلام حَذوَ النَّعلِ بِالنَّعلِ ، وفينا وَصِيَّتُهُ وعِلمُهُ ، ومَن هُوَ خَلَفُهُ ، ومَن هُوَ يَسُدُّ مَسَدَّهُ ، لا يُنازِعُنا مَوضِعَهُ إلّا ظالِمٌ آثِمٌ ، ولا يَدَّعيهِ دونَنا إلّا جاحِدٌ كافِرٌ ، ولَولا أنَّ أمرَ اللَّهِ تَعالى‏ لا يُغلَبُ ، وسِرُّهُ لا يُظهَرُ ولا يُعلَنُ ، لَظَهَرَ لَكُم مِن حَقِّنا ما تَبَيَّنُ‏۵ مِنهُ عُقولُكُم ، ويُزيلُ شُكوكَكُم ، لكِنَّهُ ما شاءَ اللَّهُ كانَ ، ولِكُلِّ أجَلٍ كِتابٌ .
فَاتَّقُوا اللَّهَ وسَلِّموا لَنا ، ورُدُّوا الأَمرَ إلَينا ، فَعَلَينَا الإِصدارُ كَما كانَ مِنَّا الإِيرادُ ، ولا تُحاوِلوا كَشفَ ما غُطِّيَ عَنكُم ، ولا تَميلوا عَنِ اليَمينِ وتَعدِلوا إلَى الشِّمالِ ، وَاجعَلوا قَصدَكُم إلَينا بِالمَوَدَّةِ عَلَى السُّنَّةِ الواضِحَةِ ، فَقَد نَصَحتُ لَكُم ، وَاللَّهُ شاهِدٌ عَلَيَّ وعَلَيكُم ، ولَولا ما عِندَنا مِن مَحَبَّةِ صَلاحِكُم‏۶ ورَحمَتِكُم ، وَالإِشفاقِ عَلَيكُم ، لَكُنّا عَن مُخاطَبَتِكُم في شُغُلٍ فيما قَدِ امتُحِنّا بِهِ مِن مُنازَعَةِ الظّالِمِ العُتُلِ‏۷الضّالِّ المُتَتابِعِ في غَيِّهِ ، المُضادِّ لِرَبِّهِ ، الدّاعي ما لَيسَ لَهُ ، الجاحِدِ حَقَّ مَنِ افتَرَضَ اللَّهُ طاعَتَهُ ، الظّالِمِ الغاصِبِ . وفِي ابنَةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله لي اُسوَةٌ حَسَنَةٌ ، وسَيُردِي الجاهِلَ رِداءَةُ عَمَلِهِ ، وسَيَعلَمُ الكافِرُ لِمَن عُقبَى الدّارِ .
عَصَمَنَا اللَّهُ وإيّاكُم مِنَ المَهالِكِ وَالأَسواءِ ، وَالآفاتِ وَالعاهاتِ كُلِّها بِرَحمَتِهِ ، فَإِنَّهُ وَلِيُّ ذلِكَ وَالقادِرُ عَلى‏ ما يَشاءُ ، وكانَ لَنا ولَكُم وَلِيّاً وحافِظاً ، وَالسَّلامُ عَلى‏ جَميعِ الأَوصِياءِ وَالأَولِياءِ وَالمُؤمِنينَ ورَحمَةُ اللَّهِ وبَرَكاتُهُ ، وصَلَّى اللَّهُ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وآلِهِ وسَلَّمَ تَسليماً .

1.الغابِرُ : الباقي (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۱۳۰۳ «غبر») .

2.جاءت في الكافي و بعض نسخه كلمة «مزبور» - بمعني المكتوب - و «المرموز» أيضاً، و إذا أخذنا هذا بنظر الاعتبار و كذلك شرح الملا صالح المازندراني علي الكافي، فإن المجموعات الثلاثة لعلم الأئمه، تعني العلم بالماضي عن طريق وراثة العلم من النبي الأعظم و العلم بالوقائع الجارية بامتلاك كتاب علي عليه السلام و علم فاطمة عليها السلام المكتوب و العلم بحوادث الوجود و تغيراته عن طريق الإلهام الرباني و تحدث ملائكة الله معهم، و هو أفضل علومهم و لأنه يمثل درجة رفيعة، فقد قال الإمام مباشرة : إنه لا يعني النبوة.

3.ما بين القوسين ليس في المصدر ، وأثبتناه من الاحتجاج .

4.النساء : ۵۹ .

5.في بحار الأنوار : «تبهر» ، وفي الاحتجاج : «تبتزّ» .

6.في الاحتجاج : «صاحبكم» بدل «صلاحكم» .

7.العُتُلُّ : وهو الشديد الجافي ، والفَظّ الغليظ من الناس (النهاية : ج ۳ ص ۱۸۰ «عتل») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8115
صفحه از 447
پرینت  ارسال به