139
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۱ / ۳

زمين از حجّت ، خالى نمى‏ماند

۶۶۰.كمال الدين‏- به نقل از شيخ ابو عبد اللَّه جعفر [دوريستى‏] ، در بيان توقيعى از صاحب الزمان عليه السلام به عَمرى و فرزندش - : آن توقيع را به طريقى از سعد بن عبد اللَّه - كه خدا رحمتش كند - در اختيار دارم كه [متنش چنين است‏] : «خداوند ، شما را به اطاعتش موفّق و بر دينش استوار بدارد و شما را با رضايتش، خوش‏بخت گرداند! آنچه را ذكر كرده‏ايد ، به ما رسيده است كه ميثمى به شما از مناظره‏هاى مختار با ديدار كنندگان ، چنين خبر داده كه او استدلال نموده كسى جز جعفر بن على (جعفر كذّاب) ، جانشين [امام عسكرى عليه السلام ]نيست و وى او را تصديق كرده است ، و من آنچه را كه او با يارانتان در اين باره گفته و شما نوشته‏ايد، فهميدم ، و من از كورى پس از روشنايى ، و گم‏راهى پس از راهيابى ، و از كارهاى هلاكت‏آور و فتنه‏هاى ساقط كننده، به خدا پناه مى‏برم ، كه خداوند عزّ و جلّ مى‏فرمايد: «الف ، لام ، ميم . آيا مردم پنداشتند اين كه بگويند : «ايمان آورديم»، رها مى‏گردند و آزموده نمى‏شوند؟!» .

چگونه در فتنه سقوط مى‏كنند و در حيرت ، سرگردان مى‏مانند و به راست و چپ مى‏روند؟ از دينشان بريده‏اند ، يا به شك افتاده‏اند؟ يا با حق سر ستيز دارند؟ يا روايت‏هاى راست و اخبار صحيح را نمى‏دانند؟ و يا اينها را مى‏دانند ؛ ولى خودشان را به ندانستن زده‏اند؟ زمين از حجّت ، خالى نمى‏ماند، آشكار يا نهان.
آيا نمى‏دانند كه رشته به هم پيوسته امامت پس از پيامبرشان ، يكى پس از ديگرى آمد تا به فرمان خداى عزّ و جلّ ، نوبت به امامِ درگذشته (امام عسكرى عليه السلام ) رسيد و او جانشين پدرانش شد و به سوى حقيقت و راه راست ، ره نمود؟ آنان نورى فروزان و شهابى درخشان و ماهى نورافشان بودند. سپس خداى عزّ و جلّ آنچه را نزد خود داشت، برايش برگزيد و او بر روش پدرانش رفت و گام بر جاى پاى آنان نهاد ، با همان عهدى كه نمود و وصيّتى كه به وصىّ پنهان شده براى مدّت معيّن و به فرمان خدا، نمود؛ وصيّى كه خداوند با خواستِ برخاسته از قضاى پيشين و تقدير مؤثّر خود، جايش را پنهان ساخت . او از ميان ما و فضيلتش از آنِ ماست و اگر خداى عزّ و جلّ آنچه را منع كرده بود، اجازه مى‏داد و حكمِ جارى شده‏اش را از آن بر مى‏داشت، حق را به زيباترين وجه، متمايزترين دليل و روشن‏ترين نشان ، به آنها مى‏نماياند و خود را هويدا مى‏كرد و برهان خويش را برپا مى‏نمود.
امّا تقديرهاى خداى عزّ و جلّ ، مغلوب نمى‏شوند و اراده‏اش رد نمى‏گردد و بر توفيق او پيشى گرفته نمى‏شود . بايد كه پيروى از هوس خويش را فرو نهند و به همان اصلى كه بر آن بوده‏اند ، باز گردند و آنچه را برايشان پوشيده‏اند، نكاوند - كه به گناه مى‏افتند - و پرده ستر خداى عزّ و جلّ را ندرند - كه پشيمان مى‏شوند - و بدانند كه حق با ما و در ماست و غير از ما، كس ديگرى جز دروغگوى افترا زننده ، اين سخن را نمى‏گويد و جز گم‏راه سرگردان ، اين ادّعا را نمى‏كند .
از ما به همين سخن بسنده كنند ، بى آن كه تفسيرش را بخواهند و از اين مسئله به سخنى سربسته خرسند باشند و صراحت را نجويند، إن شاء اللَّه » .۱

1.كمال الدين : ص ۵۱۰ ح ۴۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۱۹۰ ح ۱۹ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
138

۱ / ۳

الأَرضُ لا تَخلو مِنَ الحُجَّةِ

۶۶۰.كمال الدين : تَوقيعٌ مِن صاحِبِ الزَّمانِ عليه السلام كانَ خَرَجَ إلَى العَمرِيِّ وَابنِهِ رضى اللَّه عنه ، ما رَواهُ سَعدُ بنُ عَبدِ اللَّهِ ، قالَ الشَّيخُ أبو عَبدِ اللَّهِ جَعفَرٌ رضى اللَّه عنه : وَجَدتُهُ مُثبَتاً عَنهُ رَحِمَهُ اللَّهُ :
وَفَّقَكُمَا اللَّهُ لِطاعَتِهِ ، وثَبَّتَكُما عَلى‏ دينِهِ ، وأَسعَدَكُما بِمَرضاتِهِ ، انتَهى‏ إلَينا ما ذَكَرتُما أنَّ الميثَمِيَّ أخبَرَكُما عَنِ المُختارِ ومُناظَراتِهِ مَن لَقِيَ ، وَاحتِجاجِهِ بِأَنَّهُ لا خَلَفَ غَيرُ جَعفَرِ بنِ عَلِيٍّ ، وتَصديقِهِ إيّاهُ ، وفَهِمتُ جَميعَ ما كَتَبتُما بِهِ مِمّا قالَ أصحابُكُما عَنهُ ، وأَنَا أعوذُ بِاللَّهِ مِنَ العَمى‏ بَعدَ الجِلاءِ ، ومِنَ الضَّلالَةِ بَعدَ الهُدى‏ ، ومِن موبِقاتِ الأَعمالِ ومُردِياتِ الفِتَنِ ، فَإِنَّهُ عزّ و جلّ يَقولُ : « الم * أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُواْ أَن يَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا يُفْتَنُونَ »۱ .
كَيفَ يَتَساقَطونَ فِي الفِتنَةِ ويَتَرَدَّدونَ فِي الحَيرَةِ ، ويَأخُذونَ يَميناً وشِمالاً ، فارَقوا دينَهُم أمِ ارتابوا ؟ أم عانَدُوا الحَقَّ ؟ أم جَهِلوا ما جاءَت بِهِ الرِّواياتُ الصّادِقَةُ وَالأَخبارُ الصَّحيحَةُ ؟ أو عَلِموا ذلِكَ فَتَناسوا ما يَعلَمونَ ؟
إنَّ الأَرضَ لا تَخلو مِن حُجَّةٍ ، إمّا ظاهِراً وإمّا مَغموراً ، أوَ لَم يَعلَمُوا انتِظامَ أئِمَّتِهِم بَعدَ نَبِيِّهِم صلى اللَّه عليه و آله ، واحِداً بَعدَ واحِدٍ إلى‏ أن أفضَى الأَمرُ بِأَمرِ اللَّهِ عزّ و جلّ إلَى الماضِي - يَعنِي الحَسَنَ بنَ عَلِيٍّ عليهما السلام - فَقامَ مَقامَ آبائِهِ عليهم السلام يَهدي إلَى الحَقِّ وإلى‏ طَريقٍ مُستَقيمٍ ، كانوا نوراً ساطِعاً وشِهاباً لامِعا وقَمَراً زاهِراً .
ثُمَّ اختارَ اللَّهُ عزّ و جلّ لَهُ ما عِندَهُ ، فَمَضى‏ عَلى‏ مِنهاجِ آبائِهِ عليهم السلام حَذوَ النَّعلِ بِالنَّعلِ ، عَلى‏ عَهدٍ عَهِدَهُ ، ووَصِيَّةٍ أوصى‏ بِها إلى‏ وَصِيٍّ سَتَرَهُ اللَّهُ عزّ و جلّ بِأَمرِهِ إلى‏ غايَةٍ ، وأَخفى‏ مَكانَهُ بِمَشيئَتِهِ لِلقَضاءِ السّابِقِ وَالقَدَرِ النّافِذِ ، وفينا مَوضِعُهُ ولَنا فَضلُهُ ، ولو قَد أذِنَ اللَّهُ عزّ و جلّ فيما قَد مَنَعَهُ عَنهُ ، وأَزالَ عَنهُ ما قَد جَرى‏ بِهِ مِن حُكمِهِ لَأَراهُمُ الحَقَّ ظاهِراً بِأَحسَنِ حِليَةٍ ، وأَبيَنِ دَلالَةٍ ، وأَوضَحِ عَلامَةٍ ، ولَأَبانَ عَن نَفسِهِ وقامَ بِحُجَّتِهِ .
ولكِنَّ أقدارَ اللَّهِ عزّ و جلّ لا تُغالَبُ ، وإرادَتَهُ لا تُرَدُّ ، وتَوفيقَهُ لا يُسبَقُ ، فَليَدَعوا عَنهُمُ اتِّباعَ الهَوى‏ ، وَليُقيموا عَلى‏ أصلِهِمُ الَّذي كانوا عَلَيهِ ، ولا يَبحَثوا عَمّا سَتَرَ عَنهُم فَيَأثَموا ، ولا يَكشِفوا سِترَ اللَّهِ عزّ و جلّ فَيَندَموا ، وَليَعلَموا أنَّ الحَقَّ مَعَنا وفينا لا يَقولُ ذلِكَ سِوانا إلّا كَذّابٌ مُفتَرٍ ، ولا يَدَّعيهِ غَيرُنا إلّا ضالٌّ غَوِيٌّ ، فَليَقتَصِروا مِنّا عَلى‏ هذِهِ الجُملَةِ دونَ التَّفسيرِ ، ويَقنَعوا مِن ذلِكَ بِالتَعريضِ دونَ التَّصريحِ إن شاءَ اللَّهُ .

1.العنكبوت : ۱ و ۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8262
صفحه از 447
پرینت  ارسال به