13
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

كه در حديثى از امام باقر عليه السلام ، براى هر مدّعى رهبرى ، هوادارانى فرض شده است . متن حديث اين است :
لَيسَ مِن أَحَدٍ يَدعُو إِلَى أَن يَخرُجَ الدَّجَّالُ إِلَّا سَيَجِدُ مَن يُبايِعُه .۱
تا هنگام خروج دجّال ، هيچ كس نيست كه مردم را [به خود] بخواند ، مگر اين كه به زودى ، افرادى را مى‏يابد كه با او بيعت كنند .
در ميان زمينه‏هاى گوناگون پذيرش ادّعاهاى مهدويت ، فقر فرهنگى ، فساد سياسى و اجتماعى و مشكلات اقتصادى ، مناسب‏ترين زمينه‏هاى فريب دادن ساده‏انديشان و رونق بازار مدّعيان دروغين مهدويت اند .

۳ / ۱ . جهل‏

مى‏توان گفت كه فقر فرهنگى ، جهل و پيروى كوركورانه ، بيشترين نقش را در پيدايش مدّعيان دروغين مهدويت ، و پذيرش ادّعاهاى آنان دارد .
شايد نخستين پرسشى كه با ملاحظه «گزارش مدّعيان دروغين مهدويت» به ذهن مى‏رسد ، اين است كه : چگونه اين همه مدّعيان توانسته‏اند عدّه‏اى را فريب دهند و با دروغ ، از آنها براى مقاصد خود ، سوء استفاده نمايند؟
پاسخ اين سؤال را به روشنى مى‏توان از سخنان حكيمانه امام على عليه السلام در باره مردم‏شناسى در يافت .
النّاسُ ثَلاثَةٌ: فَعالِمٌ رَبّانِيٌ، وَ مُتَعَلِّمٌ عَلى سَبيلِ نَجاةٍ، وَ هَمَجٌ رَعاعٌ أتباعُ كُلِّ ناعِقٍ (صائِحٍ) يَميلونَ مَعَ كُلِّ ريحٍ، لَم يَستَضيؤوا بِنورِ العِلمِ، وَ لَم يَلجَؤوا إلى رُكنٍ وَثيقٍ.۲
مردم ، سه گروه اند: دانشمند ربّانى، دانشجو در راه رستگارى، و دنباله‏روهاى هر

1.الكافى : ج ۸ ص ۲۹۶ ح ۴۵۶ .

2.نهج البلاغة: حكمت ۱۴۷.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
12

مى‏يابند. اين مسئله در مقطعى از تاريخ ايران و شمال افريقا، نقش مهمّى در پيدايش مدّعيان مهدويت داشته است. به سبب قداست مفهوم مهدويت در ميان مسلمانان ، اين انگيزه در ميان ديگر گروه‏ها نيز قوى بوده است .

۲ / ۴ . توهّم درونى‏

شمارى از ادّعاهاى مهدويت ، ناشى از بيمارى روانى «توهّم درونى» اند . برخى از افراد كه بعضاً با رياضت‏هاى فراوان نيز زندگى را سپرى كرده‏اند، ممكن است اين تصوّر و توهّم برايشان پديد آمده باشد كه خودشان همان مهدى موعود هستند، همچنان كه مشكلات اجتماعى و سياسى ، گاه سبب پديد آمدن اين توهّم مى‏گردند. نمونه‏هاى افراد متوهّمِ اين گونه ، حتّى در دوره معاصر نيز فراوان‏اند ؛ ولى معمولاً به جنبش اجتماعى تبديل نمى‏شوند و استمرار ندارند.

۲ / ۵ . بسيج توده‏ها بر ضدّ ستمگران‏

برخى مدّعيان ، ممكن است انگيزه‏هاى اجتماعى - انقلابى داشته باشند، به اين معنا كه قصد ظلم‏ستيزى و شورش بر حاكم ستمگرى را دارند ؛ ولى با طرح ادّعاى مهدويت، تلاش مى‏كنند كه شمارى از توده‏هاى مردم را در اطراف خويش گرد آورند. آنچه براى اين افراد مهم است ، مبارزه سياسى و نظامى است ، نه مهدويت . به همين دليل ، گاهى به يك طرح كلّى از ماجرا بسنده مى‏كنند. مهدى سودانى،۱يكى از بزرگ‏ترين مدّعيان مهدويت است كه از اين ابزار براى برخورد با نيروهاى انگليسى و مصرى اشغالگر در كشورش استفاده كرد.

۳ . زمينه‏هاى پذيرش ادّعاى مدّعيان دروغين‏

فراهم بودن زمينه‏هاى مختلف براى پذيرش مدّعيان باطل رهبرى ، به حدّى است

1.ر . ك : ص ۶۵ (مهدى سودانى) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8291
صفحه از 447
پرینت  ارسال به