129
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

ر . ك : ج ۲ ص ۲۷۶ ح ۳۶۲ (بخش دوم / فصل دوم / خبر ولادت و تأكيد بر پنهان كردن امام عليه السلام )
وج ۳ ص ۳۲۶ ح ۶۱۲ (بخش چهارم / فصل چهارم / نايب اوّل : عثمان بن سعيد)
وص ۳۳۶ ح ۶۱۵ (بخش چهارم / فصل چهارم / نايب دوم : محمّد بن عثمان)
و ص ۳۵۶ ح ۶۲۸ (بخش چهارم / فصل چهارم / نايب سوّم : حسين بن روح)
و ج ۵ ص‏۳۰ (بخش ششم / فصل دوم / ابو الأديان)
و ج ۶ ص ۲۶۱ ح ۱۰۹۱ (بخش هشتم / فصل هفتم / دعاى معرفت از مصباح المتهجّد )
و ص ۲۷۱ ح ۱۰۹۲ (فصل هفتم / دعاى صلوات از الغيبةى طوسى)
و ص ۲۹۹ ح ۱۰۹۷ (فصل هشتم / دعاى فَرَج : «اللَّهمَّ رَبَّ النُّور العَظيم» از مصباح المتهجّد )
و ص ۳۰۱ ح ۱۰۹۸ (فصل هشتم / دعا براى حاجت‏خواهى از مهج الدعوات )
و ص ۳۱۱ ح ۱۱۰۲ (فصل هشتم / دعاى هر روز از ماه رجب از مصباح المتهجّد )
و ص ۳۱۳ ح ۱۱۰۳ (فصل هشتم / دعاى توسّل به دو مولود رجب از مصباح المتهجّد )
و ص ۳۲۱ ح ۱۱۰۶ (فصل هشتم / دعاى روز بيست و هفتم رجب از مصباح المتهجّد )
و ص ۳۲۷ ح ۱۱۰۷ (فصل نهم / استخاره به دعا از فتح الأبواب )
و ص ۳۶۹ ح‏۱۱۱۵ وص‏۳۷۷ ح‏۱۱۱۶ (بخش نهم/فصل اوّل/زيارت آل ياسين به روايت الاحتجاج و المزار الكبير )
و ج‏۷ ص‏۹ ح‏۱۱۲۴ وص‏۳۷ ح‏۱۱۲۵ (بخش نهم/فصل دوم/زيارت امام حسين عليه السلام در روز عاشورا/زيارت اوّل و زيارت دوم).


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
128

توقيعى واقعى را از آنِ خود مى‏خواندند ، با عكس العمل تند امام عليه السلام و يا سفيران ايشان رو به رو مى‏شدند۱ و همين امر ، خيال «جعل» و «دسّ» را از انديشه‏ها مى‏ربود .
سنّت عرضه حديث و تشويق امام عصر عليه السلام به استمرار آن نيز بر استوارى توقيع‏ها مى‏افزود و واضعان را جلو مى‏گرفت .۲ اين همه ، جدا از اعجازها و نكات كرامت‏آميزى بود كه در متن توقيع‏ها و در دل پاسخ‏ها و نوشته‏هاى امام عليه السلام ، گاه به عيان مشاهده مى‏شدند يا در طريق وصول آنها به تحقّق مى‏پيوستند .
گفتنى است در يك توقيع عصر غيبت صغرا و يك توقيع منسوب در عصر غيبت كبرا تصريح شده است كه خطّ آن از امام عصر عليه السلام نيست . توقيع نخست ، به خطّ احمد بن ابراهيم نوبختى و املاى سفير سوم ولىّ عصر عليه السلام ، ابو القاسم حسين بن روح نوبختى ، بوده است .۳ در توقيع دوم نيز تصريح شده است كه املاى حجّت عليه السلام و كتابت فردى معتمد است .۴يادآورى مى‏شود كه توقيع‏ها ، به آنچه در اين قسم آمده ، منحصر نيستند ؛ بلكه توقيع‏هاى ديگرى وجود دارند كه در بخش‏هاى مختلف كتاب آمده‏اند و به منظور پرهيز از تكرار ، به آنها ارجاع داده مى‏شود :

1.ر . ك : ادّعاى فارس قزوينى در زمان امام عسكرى عليه السلام (رجال الكشّى : ج ۲ ص ۸۰۸ ح ۱۰۰۷ - ۱۰۰۸) و شلمغانى در روزگار امام عصر عليه السلام : «فجميعُهُ جَوابُنا عن المَسائل و لا مدخل للمخذول الضالّ المضلّ المعروف بالعزاقرى - لعنه اللَّه - فى حرف منه ؛ همه آن ، پاسخ ما به سؤال‏هاست و يك حرف آن هم از [شلمغانىِ‏] وا نهاده گم‏راهِ گم‏راه كننده ، معروف به عزاقرى - كه خدا لعنتش كند - نيست» (ر . ك : ج ۳ ص ۳۳۷ ح ۶۱۵) .

2.ر. ك : ص ۱۸۱ (فصل دوم) .

3.ر.ك: ص ۲۲۸ ح ۶۹۵ . سفيران ، هيچ گاه در پاسخ سؤال‏هاى شيعيان از امام زمان عليه السلام ، سخنى از خود نمى‏گفته‏اند ، سخن ابو عمرو عَمرى : «و لا أقول هذا من عندى ، فليس لى أن اُحلِّل و لا اُحرّم؛ من اين را از پيش خود نمى‏گويم . من حق ندارم حلال و حرام را تعيين كنم» ر . ك : ج ۵ ص ۵۸ ح ۷۹۳ ، سخن ابو القاسم حسين بن روح : «لإن أخرّ من السماء فتخطفنى الطير أو تهوى بى الريح فى مكان سحيق أحبّ الىّ من أن أقول فى دين اللَّه عزّ و جلّ برأيى أو مِن عند نَفسى ، بل ذلك عن الأصل و مسموع عن الحجّة صلوات اللَّه عليه و سلامه ؛ اگر از آسمان سقوط كنم و پرندگان [شكارى‏] مرا بربايند و يا باد ، مرا به جايى دور بيفكند ، برايم بهتر از آن است كه در باره دين خدا ، بر طبق نظرم يا از جانب خودم سخن بگويم ؛ بلكه آنچه مى‏گويم ، از اصل و شنيده شده از حجّت - كه درودها و سلام خدا بر او باد - است» ر . ك : ج ۳ ص ۳۶۸ ح ۶۴۰ .

4.ر. ك: ص ۴۳۴ ح ۷۵۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8157
صفحه از 447
پرینت  ارسال به