سوم ، بعيد است .
كتابهاى نوشته شده در باره وكيلان و سفيران امام زمان عليه السلام نيز منابع گزارش دهنده توقيعهاى ولىّ عصر عليه السلام هستند ، مانند : أخبار وكلاء الأربعة تأليف احمد بن محمّد بن عيّاش (م ۴۰۱ ق) .۱ نمونههاى ديگر ، كتاب احمد بن محمّد بن نوح سيرافى با همين نام است۲ و كتاب هبة اللَّه كاتب در باره اخبار ابو عمرو عَمرى و ابو جعفر عَمرى - وكيل اوّل و دوم امام عليه السلام -۳ كه هيچ يك از آنها در دسترس نيست ؛ امّا نقل قولهايى در الغيبةى طوسى۴ و نيز توصيف آنها از سوى نجاشى ، نشان از در اختيار داشتن آنها از سوى اين دو رجالشناس و فهرستنگار بزرگ شيعه دارد .
گفتنى است : رجالشناس ديگر شيعه ، كشّى ، تنها چند توقيع از امام عصر عليه السلام گزارش كرده است ، با آن كه توقيعات امامان ديگر را به فراوانى ياد كرده است . علّت اين امر مىتواند ناشى از قرب زمانى صدور توقيعات به عصر وى و بُعد مكانى كشّى از سوى ديگر باشد ؛ زيرا او در دورترين نقاط شرق اسلامى مىزيسته و رسيدن اخبار مربوط به توقيعات - كه بيشتر آنها در اواخر قرن سوم و اوايل قرن چهارم صادر شدهاند - ، نيازمند زمانى بيشتر بوده كه كشّى - كه حدود اواسط قرن چهارم وفات يافته - به آنها دسترس يابد .
اين نكته را تاريخ درگذشت سه مؤلّف ياد شده (احمد بن محمّد بن عيّاش ، احمد بن محمّد بن نوح سيرافى و هبة اللَّه كاتب) تأييد مىكند . اين سه ، همگى در
1.رجال النجاشى : ج ۱ ص ۲۲۵ ش ۲۰۵ ، الفهرست ، طوسى : ص ۷۹ ش ۹۹ . شيخ طوسى ، كتاب او را أخبار وكلاء الأئمّة الأربعة خوانده و آن را مختصر دانسته است .
2.در الفهرست طوسى (ص ۸۴ ش ۱۱۷) ، نام كتاب ، أخبار الأبواب و در رجال النجاشى (ج ۲ ص ۲۲۶ ش ۲۰۷) نام وى ، احمد بن على بن عبّاس بن نوح سيرافى آمده است .
3.رجال النجاشى : ج ۲ ص ۴۰۸ ش ۱۱۸۶ .
4.ر . ك : ج ۳ ص ۳۲۶ ح ۶۱۲ و ص ۳۳۸ ح ۶۱۸ و ص ۳۴۶ ح ۶۲۴ .