۲ . انگيزه مدّعيان
در باره انگيزه مدّعيان ، با توجّه به ماهيت بحث مهدويت ، بيشتر مىتوان فرصتطلبىها و انگيزههاى ناصحيح را مطرح كرد، هر چند ممكن است برخى با پندارى نادرست ، انگيزه خود را - با اين توجيه كه هدف آنها مبارزه با ظلم و اصلاح جامعه است - ، خوب توصيف كنند . مهمترين انگيزههاى مدّعيان مهدويت ، از اين قرارند :
۲ / ۱ . قدرتطلبى
شايعترين و مهمترين انگيزه ادّعاى مهدويت و يا نيابت خاص ، قدرتطلبى و تسلّط بر امور سياسى جامعه است؛ چرا كه اساساً مهدويت ، مفهومى دينى - سياسى است و كسى كه مدّعى مهدويت مىشود، كمترين نتيجهاى كه در ذهن دارد، به دست گرفتن رهبرى و قدرت سياسى است. بنا بر اين، فراوانىِ مدّعيان مهدويت، در درجه اوّل، معطوف به اين انگيزه است. البتّه در ميان بسيارى از اين افراد كه قدرت دارند و به دنبال قدرت و مشروعيت بيشترند، برخى با برنامهريزى و تلاش ، به آن رسيدهاند و بسيارى نيز در مواجهه با قدرتهاى ديگر ، سركوب و نابود شدهاند.
۲ / ۲ . موقعيت اقتصادى
انگيزههاى اقتصادى نيز مىتوانند به عنوان انگيزهاى مهم مطرح باشند ؛ چرا كه افرادى هستند كه تصوّر مىكنند با تحميق مردم مىتوانند به نان و نوايى برسند. انگيزه مالى براى برخى از اطرافيان كه مدّعى بابيت يا وكالت مشايخ مىشوند نيز نمود و بروز دارد.
۳ / ۳ . موقعيت اجتماعى
زمانى كه مهدويت به مفهوم «قطب ، در نزد مشايخ صوفيّه نزديك مىشود، انگيزههاى مراد و مريدى و تقويت خانقاه مربوطه و جذب تودهها نيز اهمّيت