محمّد ،۱على بن محمّد بن اسحاق۲ و پدرش و نيز حسن بن يعقوب ،۳ و از اهل رى: قاسم بن موسى و فرزندش ابو محمّد بن هارون ، ۴ صاحب ريگها ،۵على بن محمّد ،۶ محمّد بن محمّد كلينى و ابو جعفر رفّاء (رفوگر) ۷ ، و از قزوين: مرداس ۸و على بن احمد ، و از فاقتر :۹ دو مرد ، و از شَهرَزور : ۱۰ابن خال ،۱۱ و از فارس: محروج ، ۱۲ و از مرو: صاحب هزار دينار ، صاحب مال و برگه سفيد و ابو ثابت ، و از نيشابور : محمّد بن شعيب بن صالح ، و از يمن: فضل بن يزيد ۱۳و فرزندش حسن ،۱۴جعفرى ، ابن اعجمى و شمشاطى ،۱۵ و از مصر:
1.محمّد بن محمّد خزاعى (ر . ك : ج ۴ ص ۳۷۴ پانوشت ح ۷۲۴) .
2.ر . ك : ج ۴ ص ۳۷۴ ح ۷۲۵
3.در إعلام الورى ، «حسين» آمده است.
4.در برخى نقلها ، «ابن محمّد بن هارون» آمده است.
5.سه نفر صاحب ريگ هستند ، از جمله ابن اُمّ غانم (إثبات الوصيّة: ص ۳۴۸).
6.ر. ك: ج ۴ ص ۴۲۴ پانوشت ح ۷۴۹ .
7.احتمال داده شده كه جدّ احمد بن عبد اللَّه بن احمد رفاء باشد (قاموس الرجال: ج ۱۱ ص ۲۵۶ ش ۱۵۲).
8.احتمال اتّحاد با مرداس بن على دارد (ر. ك: ج ۴ ص ۳۴۶ ح ۷۱۳ ، مستدركات علم رجال الحديث: ج ۷ ص ۳۹۳ ش ۱۴۸۱۹ ، معجم رجال الحديث: ج ۱۹ ص ۱۲۵ ش۱۲۲۴۰) .
9.در نقلها ، قاقين و فارس و قابس آمده است.
10.شهرزور در منطقه كردنشين عراق در جنوب شرقى سليمانيّه است كه زور بن ضحّاك ، آن را بنا كرده و امروز به «سد صادق» معروف است (ر. ك: معجم البلدان: ج ۳ ص ۳۷۵ ، تقويم البلدان: ص ۴۱۳).
11.نام ابن حال و جمال هم آمده است.
12.ظاهراً تصحيف شده و صحيح آن ، «مجروح» است (ر. ك: ص ۴۷ ص ۷۷۴ و ج ۴ ص ۳۴۶ ح ۷۱۳).
13.در برخى نقلها «مفضّل» آمده كه شناخته نشده است.
14.شايد وى حسن بن فضل يمانى باشد (ر. ك: ج ۴ ص ۳۹۶ پانوشت ح ۷۳۶) .
15.گفته شده است همان «على بن محمّد شمشاطى» است كه شيخ صدوق ، دو توقيع نقل مىكند و گفته كه وى رسولِ جعفر بن ابراهيم يمانى است . البتّه در نقل الكافى ، «على بن حسين يمانى» آمده است (ر. ك: ج ۴ ص ۴۰۰ ح ۷۳۷). ابن نديم در الفهرست گفته: وى در زمان ما زنده بوده و با رؤيت امام در عصر غيبت منطبق نيست و اين كه اصل وى از شمشاط از ارمينيه است و اين از يمن (ر. ك: قاموس الرجال: ج ۷ ص ۵۶۴ ش ۵۳۰۹، رجال النجاشى: ج ۱ ص ۹۳ ش ۶۸۷ و ص ۲۶۳ ش ۶۸۹ ، الفهرست ، ابن نديم: ص ۲۴۸ ، خلاصة الأقوال: ص ۱۸۷ ش ۴۹ ، الأعلام ، زركلى: ج ۴ ص ۳۲۵ ، معجم البلدان: ج ۳ ص ۳۶۲) .