83
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم

به پرده‏هاى كعبه آويخته است و مى‏فرمايد : «خدايا ! انتقامم را از دشمنانم بگير» .۱

۸۰۵.عبد اللَّه بن جعفر حِمْيَرى‏ مى‏گويد كه : به محمّد بن عثمان عَمرى - كه خدا از او خشنود باد - گفتم: من از تو [و براى اطمينان يافتن‏] ، همان سؤال ابراهيم عليه السلام از خدايش عزّ و جل را مى‏پرسم ، آن هنگام كه گفت: خداى من ! نشانم بده كه چگونه مردگان را زنده مى‏كنى؟ خداوند فرمود: «آيا ايمان ندارى؟ گفت: چرا؛ امّا مى‏خواهم دلم مطمئن شود» .۲مرا از صاحب اين امر ، باخبر كن كه آيا او را ديده‏اى؟ گفت: آرى و گردنش مانند اين است . و با دستش به گردن خودش اشاره كرد ۳ .۴

۲ / ۲۲

محمّد بن على بن بلال‏

۸۰۶.ابو الحسن محمّد بن محمّد بن يحيى معاذى‏۵ نقل كرده است كه : مردى از يارانمان پس از تفرقه و اختلاف ،۶ به ابو طاهر محمّد بن على بن بلال‏۷ ملحق شد و سپس

1.الغيبة ، طوسى: ص ۲۵۴ ح ۲۲۴، بحار الأنوار: ج ۵۲ ص ۳ ح ۲.

2.بقره: آيه ۲۶۰.

3.در نقل‏هاى ديگر، اين ماجرا به عثمان بن سعيد عَمرى ، نسبت داده شده است و از آن جا كه آن نقل‏ها بيشتر و قوى‏ترند ، ترجيح با آنهاست. احتمال تكرار ماجرا نسبت به هر دو نيز بعيد به نظر مى‏رسد است (ر. ك: ص ۸۱ ح ۷۹۴ «عثمان بن سعيد»).

4.كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۲ ص ۵۲۰ ح ۳۱۱۵، كمال الدين: ص ۴۴۰ ح ۹ - ۱۰، الغيبة ، طوسى: ص ۲۵۱ ح ۲۲۲، بحار الأنوار: ج ۵۲ ص ۳۰ ح ۲۳ .

5.وى از ياران محمّد بن عثمان عَمرى است كه ابو غالب زرارى ، از او روايت كرده است (مستدركات علم رجال الحديث : ج ۷ ص ۳۱۶ ش ۱۴۴۵۳) .

6.اختلاف، به چنددستگىِ شيعه در امر نايبان خاص امام زمان عليه السلام اشاره دارد كه به دليل ادّعاى دروغين نيابت از سوى افرادى مانند محمّد بن على بن بلال ايجاد شد.

7.ابو طاهر محمّد بن على بن بلال: شيخ طوسى، او را در زمره اصحاب امام هادى عليه السلام و امام عسكرى عليه السلامشمرده و توثيقش كرده است؛ امّا در كتاب الغيبة، وى را از مذمومان شمرده كه ادّعاى باب بودن كرده‏اند. خلاصه سخن آية اللَّه خويى در شرح حال او پس از نقل اقوال، چنين است: اين شخص، ثقه و داراى اعتقاد نيكو بوده ؛ امّا انحراف و ادّعاى باب بودنش هم ثابت است؛ پس او ثقه و داراى اعتقاد فاسد است، و اشكالى در عمل به رواياتش نيست، بنا بر كفايت وثاقت در حجّيت روايت، همان گونه كه صحيح ، اين طور است. شوشترى گفته است: اين شخص ، داراى اعتقاد درست بود؛ امّا منحرف شد. در الغيبة حسن بن روح از ابو طاهر بن بلال ، در حال استقامت و درستى عقيده‏اش روايت نقل كرده است (رجال الطوسى: ص‏۳۹۴ ش‏۵۸۱۲ و ص‏۴۰۱ ش‏۵۸۸۶، الغيبة، طوسى: ص‏۳۵۳ ح‏۳۱۳ و ص‏۳۸۷ ح‏۳۵۱ و ص‏۴۰۰ ح‏۲۷۵، معجم رجال الحديث: ج‏۱۷ ص‏۳۳۲ ش‏۱۱۳۰۵، قاموس الرجال: ج‏۹ ص‏۴۳۲ ش‏۷۰۳۲. نيز ، ر.ك : ج‏۴ ص‏۷ مدعيان دروغين)


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
82

مدينه ، مردى را به نام طاهر، از فرزندان حسين اصغر۱ ديدم كه گفته مى‏شد چيزهايى را از اين امر (امام زمان عليه السلام) مى‏داند . من سماجت كردم تا با من اُنس گرفت و به من اطمينان يافت و به درستىِ عقيده‏ام پى برد. به او گفتم: اى فرزند پيامبر خدا ! به حقّ پدران پاكت ، سوگندت مى‏دهم كه مرا نيز از آنچه در اين باره مى‏دانى ، آگاه كنى كه فردى كه تو نيز او را مورد اعتماد مى‏دانى، نزدم گواهى داده كه قاسم بن عبد اللَّه‏۲ بن سليمان بن وهب، به خاطر مذهب و عقيده‏ام، قصد مرا كرده و بارها خواسته خون مرا بريزد؛ ولى خداوند ، مرا از دست او سالم نهاده است.
او گفت: برادر من ! آنچه را از من مى‏شنوى، پوشيده بدار. خير ، در اين كوه‏هاست و كسانى كه زاد و توشه را در شب حمل مى‏كنند تا به جاهايى كه مى‏شناسند، برسانند، شگفتى‏ها مى‏بينند و ما از كاوش و تجسّس منع شده‏ايم.
من نيز با او خداحافظى كردم و از نزد او باز گشتم.

۲ / ۲۱

محمّد بن عثمان عَمرى‏

۸۰۴.عبد اللَّه بن جعفر حِميَرى‏ نقل كرده است كه : از محمّد بن عثمان عَمرى پرسيدم: آيا صاحب اين امر (ولايت) را ديده‏اى؟ گفت: آرى و آخرين بار ، او را نزد كعبه ديده‏ام كه مى‏فرمود : «خدايا ! آنچه را به من وعده داده‏اى ، محقّق كن» .
محمّد بن عثمان گفت : او را - كه درودهاى خدا بر او باد - ديدم كه در مستجار ،۳

1.شايد ابو القاسم طاهر بن يحيى بن حسن بن جعفر بن عبد اللَّه اعرج بن حسين اصغر بن زين العابدين عليه السلام ، مقصود باشد.

2.در بحار الأنوار ، «عبيد اللَّه» آمده است.

3.مستجار، بخشى از ديوار پشتى كعبه، رو به روى درِ آن و نزديك به رُكن يمانى است. مستجار، جايگاه دعا و پناه بردن به خداوند از دوزخ است.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9513
صفحه از 432
پرینت  ارسال به