385
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم

۹۷۶.كمال الدين‏ - با سندش به نقل از عبد اللَّه بن ابى عُقبه شاعر - : شنيدم كه امير مؤمنان عليه السلام مى‏فرمود: «اى گروه شيعه! گويى شما را مى‏بينم كه مانند شترانِ در پى چراگاه ، اين سو و آن سو مى‏رويد؛ ولى آن را نمى‏يابيد». ۱

۹۷۷.الغيبة ، نعمانى - با سندش به نقل از عمرو بن سعد - : امير مؤمنان، على بن ابى طالب عليه السلام، روزى به حذيفة بن يمان فرمود: «اى حذيفه! به مردم سخنى را كه نمى‏فهمند، مگو، كه بر مى‏آشوبند و انكار مى‏كنند. برخى از دانش‏ها سخت‏اند و تحمّلشان سنگين است، به گونه‏اى كه اگر آنها را بر دوش كوه‏ها بگذارى، از بردنش ناتوان مى‏شوند ... . سوگند به كسى كه جان على به دست اوست، اين امّت پس از كشتن حسين، فرزندم، همواره در گم‏راهى ، ستمگرى، كژروى ، ظلم، اختلاف‏هاى مذهبى، تغيير و دگرگون كردن آنچه خداوند در كتابش فرو فرستاده، پديدآوردن بدعت‏ها، از ميان بردن سنّت‏ها، اختلال [امور]، سنجيدن مشابه‏ها با هم [و حكم يكسان دادن به صِرف تشابه و قياس‏] و رها كردن محكمات خواهند بود تا آن كه از اسلام، بيرون و در كورى و اختلاف و گم‏راهى فرو روند.
بنى اميّه! شما را چه مى‏شود؟ راه را نيابيد، اى بنى اميّه! بنى عبّاس! شما را چه مى‏شود؟ بدبخت شويد!
در بنى اميّه، جز ستمگر، و در بنى عبّاس، جز تجاوزگرِ نافرمانِ سرپيچى كننده از دستورهاى خداوند نيست و كشندگان فرزندانم و درندگان پرده حرمتم اند. اين جماعت زورگو همواره مانند سگان، بر حرام دنيا هجوم مى‏آورند و در درياهاى هلاكت و رودهاى خون، فرو مى‏روند تا آن گاه كه فرزند غايبْ شده‏ام از چشم مردم، ناپيدا شود و مردم در فقدانش يا كشته شدنش و يا مرگش، به هم بريزند، فتنه بالا گيرد و بلا فرود آيد و عصبيت جنگ افروزد و مردم در دينشان غلو و بر اين اتّفاق كنند كه حجّت، از ميان رفته و امامت، باطل است. در آن سال، حج‏گزاران از شيعه على و دشمنان او، براى جستجو و يافتن جانشين پيشينيان به حج مى‏روند؛ امّا نه از او نشانه‏اى ديده مى‏شود و نه خبرى مى‏آيد و نه بازمانده‏اى شناخته مى‏گردد.
آن هنگام، به پيروان على، دشنام داده مى‏شود. دشمنانش آنها را دشنام مى‏دهند و بدكاران و اشرار، به سخن و زبان بر آنها چيره مى‏شوند تا آن جا كه امّت، حيران مى‏مانند و به وحشت مى‏افتند و دهان به دهان مى‏گردد كه حجّت، از ميان رفته و امامت، باطل شده است. به خداى على سوگند، حجّت امّت، همان روزگار هم بر سر آنها ايستاده و در همان راه‏هاى مردم قدم مى‏زند. به خانه‏ها و كاخ‏هايشان وارد مى‏شود و در شرق و غرب اين عالم مى‏چرخد. گفته‏ها را مى‏شنود و به مردم سلام مى‏دهد. مى‏بيند؛ ولى ديده نمى‏شود تا زمان و موعدش برسد و نداى منادى از آسمان بيايد. هان! آن روز، وقت شادى فرزندان و پيروان على است».۲

1.كمال الدين : ص‏۳۰۴ ح ۱۷ - ۱۸ و ص ۳۰۲ ح ۱۲ ، الغيبة، نعمانى : ص ۱۹۲ ح ۳ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۱۰ ح ۳ .

2.الغيبة، نعمانى : ص ۱۴۲ ح ۳ ، بحار الأنوار : ج ۲۸ ص ۷۰ ح ۳۱ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
384

۹۷۶.كمال الدين : حَدَّثَنا أبي ومُحَمَّدُ بنُ الحَسَنِ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما ، قالا : حَدَّثَنا سَعدُ بنُ عَبدِ اللَّهِ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ الحُسَينِ بنِ أبي الخَطّابِ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ سِنانٍ ، عَن أبِي الجارودِ زِيادِ بنِ المُنذِرِ ، عَن عَبدِ اللَّهِ بنِ أبي عُقبَةَ الشّاعِرِ ، قالَ : سَمِعتُ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام يَقولُ :
كَأَنّي بِكُم تَجولونَ جَوَلانَ الإِبِلِ ، تَبتَغونَ المَرعى‏ فَلا تَجِدونَهُ ، يا مَعشَرَ الشّيعَةِ .۱

۹۷۷.الغيبة للنعماني : أخبَرَنا أحمَدُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ سَعيدٍ ابنُ عُقدَةَ الكوفِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنا أحمَدُ بنُ مُحَمَّدٍ الدّينَوَرِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ الحَسَنِ الكوفِيُّ ، عَن عَميرَةَ بِنتِ أوسٍ ، قالَت : حَدَّثَني جَدِّي الحُصَينُ بنُ عَبدِ الرَّحمنِ ، عَن أبيهِ ، عَن جَدِّهِ عَمرِو بنِ سَعدٍ ، عَن أميرِ المُؤمِنينَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام أنَّهُ قالَ يَوماً لِحُذَيفَةَ بنِ اليَمانِ :
يا حُذَيفَةُ ، لاتُحَدِّثِ النّاسَ بِما لا يَعلَمونَ فَيَطغَوا ويَكفُروا ، إنَّ مِنَ العِلمِ صَعباً شَديداً مَحمِلُهُ ، لَوَ حَمَلَتهُ الجِبالُ عَجَزَت عَن حَملِهِ . . . فَوَالَّذي نَفسُ عَلِيٍّ بِيَدِهِ ، لا تَزالُ هذِهِ الاُمَّةُ بَعدَ قَتلِ الحُسَينِ ابني في ضَلالٍ وظُلمٍ وعَسفٍ وجَورٍ وَاختِلافٍ فِي الدّينِ ، وتَغييرٍ وتَبديلٍ لِما أنزَلَ اللَّهُ في كِتابِهِ ، وإظهارِ البِدَعِ ، وإبطالِ السُّنَنِ ، وَاختِلالٍ وقِياسِ مُشتَبِهاتٍ ، وتَركِ مُحكَماتٍ حَتّى‏ تَنسَلِخَ مِنَ الإِسلامِ وتَدَخُلَ فِي العَمى‏ وَالتَّلَدُّدِ۲وَالتَّكَسُّعِ‏۳ .
ما لَكِ يا بَني اُمَيَّةَ ! لا هُديتِ يا بَني اُمَيَّةَ ! وما لَكِ يا بَنِي العَبّاسِ ! لَكِ الأَتعاسُ ! فَما في بَني اُمَيَّةَ إلّا ظالِمٌ ، ولا في بَنِي العَبّاسِ إلّا مُعتَدٍ مُتَمَرِّدٌ عَلَى اللَّهِ بِالمَعاصي ، قَتّالٌ لِوُلدي ، هَتّاكٌ لِسِتر (ي و) حُرمتي ، فَلا تَزالُ هذِهِ الاُمَّةُ جَبّارينَ يَتَكالَبونَ عَلى‏ حَرامِ الدُّنيا ، مُنغَمِسينَ في بِحارِ الهَلَكاتِ ، وفي أودِيَةِ الدِّماءِ ، حَتّى‏ إذا غابَ المُتَغَيِّبُ مِن وُلدي عَن عُيونِ النّاسِ ، وماجَ النّاسُ بِفَقِدِه أو بِقَتلِهِ أو بِمَوتِهِ ، أطلَعَتِ الفِتنَةُ ، ونَزَلَتِ البَلِيَّةُ ، وَالتَحَمَتِ العَصَبِيَّةُ ، وغَلَا النّاسُ في دينِهِم ، وأَجمَعوا عَلى‏ أنَّ الحُجَّةَ ذاهِبَةٌ ، وَالإِمامَةَ باطِلَةٌ ، ويَحُجُّ حَجيجُ الناسِ في تِلكَ السَّنَةِ مِن شيعَةِ عَلِيٍّ ونَواصِبِهِ لِلتَّحَسُّسِ وَالتَّجَسُّسِ عَن خَلَفِ الخَلَفِ ، فَلا يُرى‏ لَهُ أثَرٌ ، ولا يُعرَفُ لَهُ خَبَرٌ ولا خَلَفٌ .
فَعِندَ ذلِكَ سُبَّت شيعَةُ عَلِيٍّ ، سَبَّها أعداؤُها ، وظَهَرَت عَلَيهَا الأَشرارُ وَالفُسّاقُ بِاحتِجاجِها ، حَتّى‏ إذا بَقِيَتِ الاُمَّةُ حَيارى‏ ، وتَدَلَّهَت‏۴وأَكَثَرَت في قَولِها : إنَّ الحُجَّةَ هالِكَةٌ وَالإِمامَةَ باطِلَةٌ ، فَوَرَبِّ عَلِيٍّ ! إنَّ حُجَّتَها عَلَيها قائِمَةٌ ماشِيَةٌ في طُرُقِها ، داخِلَةٌ في دورِها وقُصورِها ، جَوّالَةٌ في شَرقِ هذِهِ الأَرضِ وغَربِها ، تَسمَعُ الكَلامَ ، وتُسَلِّمُ عَلَى الجَماعَةِ ، تَرى‏ ولا تُرى‏ إلَى الوَقتِ وَالوَعدِ ، ونِداءِ المُنادي مِنَ السَّماءِ : ألا ذلِكَ يَومٌ (فيهِ) سُرورُ وُلِد عَلِيٍّ وشيعَتِهِ .

1.وفي كمال الدين ح ۱۲ «النعم» بدل «الابل» و «تطلبون» بدل «تبتغون» وليس فيه «يا معشر الشيعة» .

2.اللُدَدُ : الخُصومَةُ الشديدة (النهاية : ج ۴ ص ۲۴۴ «لدد») .

3.تَكَسَّعَ في ضلاله : ذهب ، كتَسَكَّعَ (لسان العرب : ج ۸ ص ۳۱۱ «كسع») .

4.دَلَّهَهُ : أي حيّره وأدهشه (النهاية : ج ۲ ص ۱۳۱ «دله») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12725
صفحه از 432
پرینت  ارسال به