361
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم

۹۵۱.كمال الدين‏ - با سندش به نقل از ابو حمزه، از امام باقر عليه السلام - : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: «خوشا به حال كسى كه قائم خاندان ما را درك كند، در حالى كه قبل از قيامش و در روزگار غيبتش او را امام خود گرفته است و با دوستان او دوستى و با دشمنان او دشمنى ورزيده ، كه چنين كسى، از همراهان و دوستان من و گرامى‏ترينِ امّتم نزد من در روز قيامت خواهد بود».۱

ى - اشتياق امير مؤمنان عليه السلام به ديدار او

۹۵۲.الكافى‏ - با سندش به نقل از ابو اسحاق - : يكى از ياران امير مؤمنان عليه السلام - كه مورد اعتماد است - ، برايم گفت كه آنها شنيده‏اند امير مؤمنان عليه السلام در سخنرانى‏اش فرمود: «خدايا! من مى‏دانم كه همه علم، پنهان نمى‏شود و ريشه آن نمى‏خشكد و تو زمينت را از حجّت خود بر مردمانت تهى نمى‏گذارى ؛ حجّتى آشكار و بى‏پيرو، يا بيمناك و ناپيدا ، تا آن كه حجّت تو از ميان نرود و اوليايت پس از آن كه هدايتشان نمودى، گم‏راه نشوند . پس اين اوليا كجا و چند تن اند؟ آنها كم‏شمارترين اند؛ ولى نزد خداى والاياد، بزرگ‏ترين منزلت را دارند . آنان، پيرو راهبران دين و پيشوايان هدايت اند ؛ كسانى اند كه از آداب آنان پيروى مى‏كنند و راه آنان را مى‏پويند .
اين گونه است كه علم و ايمان حقيقى به آنها رو آورده و روح‏هايشان ، راهبران علم را پاسخ گفته و آنچه را از ديگران دشوار مى‏بينند ، از آنان به آسانى پذيرفته‏اند و به آنچه تكذيب كنندگان از آن مى‏رمند و اسرافكاران نمى‏پذيرند ، انس مى‏گيرند . ايشان پيروان عالمان اند . با اطاعت از خداى - تبارك و تعالى - و اوليايش ، همراه دنياپرستان شدند و به تقيّه در دين خود و بيم از دشمنشان ، باور داشتند . روح‏هايشان از عرش اعلا آويخته است و عالمانشان و پيروان آنها ، در حكومت باطل ، گنگ و لال و چشم به راه حكومت حق هستند و خداوند، حق را به زودى با كلمات خود، محقّق مى‏كند و باطل را مى‏زدايد .
وه ، وه ! خوشا به حال آنان و شكيبشان بر دين خود در حال متاركه جنگ [با حاكمان ستمكار] ! چه قدر مشتاق ديدنشان به گاه پديدار شدن حكومتشان هستم و خداوند به زودى، ما و ايشان و نيز افراد صالح از پدران و همسران و فرزندانشان را در باغ‏هاى جاويدان، گرد هم مى‏آورَد» .۲

1.كمال الدين : ص ۲۸۶ ح ۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۷۲ ح ۱۴ .

2.الكافى : ج ۱ ص ۳۳۵ ح ۳. نيز، ر . ك : نهج البلاغة : حكمت ۱۴۷ ، الأمالى، طوسى : ص ۲۰ ح ۲۳. نيز، ر . ك : همين دانش‏نامه : ص ۴۱۰ ح ۱۰۰۳ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
360

۹۵۱.كمال الدين : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ الحَسَنِ رضي اللّه عنه ، قالَ : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ الحَسَنِ الصَّفّارُ ، عَن أحمَدَ بنِ الحُسَينِ بنِ سَعيدٍ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ جُمهورٍ ، عَن فَضالَةَ بنِ أيّوبَ ، عَن مُعاوِيَةَ بنِ وَهبٍ ، عَن أبي حَمزَةَ ، عَن أبي جَعفَرٍ عليه السلام ، قالَ : قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله :
طوبى‏ لِمَن أدرَكَ قائِمَ أهلِ بَيتي وهُوَ يَأتَمُّ بِهِ في غَيبَتِهِ قَبلَ قِيامِهِ ، ويَتَوَلّى‏ أولِياءَهُ ويُعادي أعداءَهُ ، ذلِكَ مِن رُفَقائي وذَوي مَوَدَّتي ، وأَكرَمُ اُمَّتي عَلَيَّ يَومَ القِيامَةِ .

ى - شَوقُ أميرِ المُؤمِنينَ إلى‏ رُؤيَتِهِ‏

۹۵۲.الكافي : عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ ، عَن سَهلِ بنِ زِيادٍ ، عَنِ ابنِ مَحبوبٍ ، عَن أبي اُسامَةَ ، عَن هِشامٍ؛ ومُحَمَّدُ بنُ يَحيى‏ ، عَن أحمَدَ بنِ مُحَمَّدٍ ، عَنِ ابنِ مَحبوبٍ، عَن هِشامِ بنِ سالِمٍ ، عَن أبي حَمزَةَ، عَن أبي إسحاقَ ، قالَ : حَدَّثَنِي الثِّقَةُ مِن أصحابِ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام ، أنَّهُم سَمِعوا أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام يَقولُ في خُطبَةٍ لَهُ :
اللَّهُمَّ وإنّي لَأَعلَمُ أنَّ العِلمَ لا يَأرِزُ۱كُلُّهُ ، ولا يَنقَطِعُ مَوادُّهُ ، وإنَّكَ لا تُخلي أرضَكَ مِن حُجَّةٍ لَكَ عَلى‏ خَلقِكَ ، ظاهِرٍ لَيسَ بِالمُطاعِ أو خائِفٍ مَغمورٍ ، كَيلا تَبطُلَ حُجَّتُكَ ، ولا يَضِلَّ أولِياؤُكَ بَعدَ إذ هَدَيتَهُم ، بَل أينَ هُم وكَم ؟ اُولئِكَ الأَقَلّونَ عَدَداً ، وَالأَعظَمونَ عِندَ اللَّهِ جَلَّ ذِكرُهُ قَدراً ، المُتَّبِعونَ لِقادَةِ الدّينِ الأَئِمَّةِ الهادينَ ، الَّذينَ يَتَأَدَّبونَ بِآدابِهِم ، ويَنهَجونَ نَهجَهُم .
فَعِندَ ذلِكَ يَهجُمُ بِهِمُ العِلمُ عَلى‏ حَقيقَةِ الإِيمانِ ، فَتَستَجيبُ أرواحُهُم لِقادَةِ العِلمِ ، ويَستَلينونَ مِن حَديثِهِم مَا استَوعَرَ۲ عَلى‏ غَيرِهِم ، ويَأنِسونَ بِمَا استَوحَشَ مِنهُ المُكَذِّبونَ ، وأَباهُ المُسرِفونَ ، اُولئِكَ أتباعُ العُلَماءِ ، صَحِبوا أهلَ الدُّنيا بِطاعَةِ اللَّهِ تَبارَكَ وتَعالى‏ وأَولِيائِهِ ، ودانوا بِالتَّقِيَّةِ عَن دينِهِم ، وَالخَوفِ مِن عَدُوِّهِم ، فَأَرواحُهُم مُعَلَّقَةٌ بِالمَحَلِّ الأَعلى‏ ، فَعُلَماؤُهُم وأَتباعُهُم خُرسٌ صُمتٌ في دَولَةِ الباطِلِ ، مُنتَظِرونَ لِدَولَةِ الحَقِّ ، وسَيُحِقُّ اللَّهُ الحَقَّ بِكَلَماتِهِ ويَمحَقُ الباطِلَ .
ها ، ها ، طوبى‏ لَهُم عَلى‏ صَبرِهِم عَلى‏ دينِهِم في حالِ هُدنَتِهِم ، ويا شَوقاه إلى‏ رُؤيَتِهِم في حالِ ظُهورِ دَولَتِهِم ، وسَيَجمَعُنَا اللَّهُ وإيّاهُم في جَنّاتِ عَدنٍ ، ومَن صَلَحَ مِن آبائِهِم وأَزواجِهِم وذُرِّيّاتِهِم .

1.قال المجلسي قدس سره : «لا يأرز» أي لا يخفى ولا يخرج من بين الناس (مرآة العقول : ج ۴ ص ۲۵) .

2.تَوعّر : إذا تعسّر أي صار وعراً (تاج العروس : ج ۷ ص ۵۹۲ «وعر») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9623
صفحه از 432
پرینت  ارسال به