345
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم

ب - به سان پيكارگر در ركاب پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله‏

۹۳۳.كمال الدين‏ - با سندش به نقل از مفضّل بن عمر - : شنيدم كه امام جعفر صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «هر كس در حال انتظار اين امر بميرد، مانند كسى است كه همراه قائم و در خيمه اوست؛ بلكه مانند شمشيرزن پيش روى پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله است».۱

۹۳۴.المحاسن‏ - با سندش به نقل از سِندى، از جدّش - : به امام صادق عليه السلامگفتم: در باره كسى كه بر اين امر (انتظار فرج) و چشم به راه او بميرد ، چه مى‏فرمايى؟
فرمود: «مانند كسى است كه در خيمه قائم عليه السلام همراه اوست». سپس لختى سكوت كرد و آن گاه فرمود: «او مانند كسى است كه همراه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله است».۲

۹۳۵.كمال الدين‏ - با سندش به نقل از ابو خالد كابلى ، در يادكرد امامان عليه السلامو غيبت مهدى عليه السلام - : امام زين العابدين عليه السلام فرمود : «سپس غيبت ولىّ خداوند عزّ و جل، دوازهمين وصىّ پيامبر خدا و امامانِ پس از او، استمرار مى‏يابد. اى ابو خالد! آنان كه در روزگار غيبت او، امامتش را باور داشته و ظهورش را منتظر باشند، از مردم هر روزگار ديگرى برترند؛ زيرا خداوند - تبارك و تعالى - چنان عقل و فهم و معرفتى به آنان داده كه غيبت براى آنان به سان مشاهده است و آنان را در آن روزگار، مانند جهادگرانى قرار داده است كه پيش روى پيامبر خدا با شمشير مى‏جنگند. آنان مخلصان حقيقى، شيعيان راستين ما و دعوتگران به دين خدا در پيدا و نهان هستند».
[امام زين العابدين فرمود: «انتظار فَرَج ، از بزرگ‏ترين فَرَج‏هاست‏].۳

1.كمال الدين : ص ۳۳۸ ح ۱۱ (با سند معتبر) ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۴۶ ح ۶۹ .

2.المحاسن : ج ۱ ص ۲۷۷ ح ۵۴۳ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۲۵ ح ۱۴ .

3.كمال الدين : ص ۳۱۹ ح ۲ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸ ، قصص الأنبياء، راوندى : ص ۳۶۵ ح ۴۳۸ ، إعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۱۹۴ ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۳۸۶ ح ۱ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
344

ب - كَالمُقاتِلِ بَينَ يَدَي رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله‏

۹۳۳.كمال الدين : بِهَذَا الإِسنادِ۱ ، قالَ : قالَ المُفَضَّلُ بنُ عُمَرَ : سَمِعتُ الصّادِقَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ عليهما السلام يَقولُ :
مَن ماتَ مُنتَظِراً لِهذَا الأَمرِ كانَ كَمَن كانَ مَعَ القائِمِ في فُسطاطِهِ‏۲ ، لا بَل كانَ كَالضّارِبِ بَينَ يَدَي رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله بِالسَّيفِ .

۹۳۴.المحاسن : عَنهُ ۳ ، عَنِ السِّندِيِّ ، عَن جَدِّهِ ، قالَ : قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام : ما تَقولُ فيمَن ماتَ عَلى‏ هذَا الأَمرِ مُنتَظِراً لَهُ ؟
قالَ : هُوَ بِمَنزِلَةِ مَن كانَ مَعَ القائِمِ عليه السلام في فُسطاطِهِ ، ثُمَّ سَكَتَ هُنَيئَةً ، ثُمَّ قالَ : هُوَ كَمَن كانَ مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله .

۹۳۵.كمال الدين : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ عَبدِ اللَّهِ الوَرّاقُ ، قالَ : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ هارونَ الصُّوفِيُّ ، عَن عَبدِ اللَّهِ بنِ موسى‏ ، عَن عَبدِ العَظيمِ بنِ عَبدِ اللَّهِ الحَسَنِيِّ رضي اللّه عنه ، قالَ : حَدَّثَني صَفوانُ بنُ يَحيى‏ ، عَن إبراهيمَ بنِ أبي زِيادٍ ، عَن أبي حَمزَةَ الثُّمالِيِّ ، عَن أبي خالِدٍ الكابُلِيِّ [ عَنِ الإِمامِ زَينِ العابِدينَ عليه السلام ] :
تَمتَدُّ الغَيبَةُ بِوَلِيِّ اللَّهِ عزّ و جلّ الثّاني عَشَرَ مِن أوصِياءِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله وَالأَئِمَّةِ بَعدَهُ .
يا أبا خالِدٍ إنَّ أهلَ زَمانِ غَيبَتِهِ القائِلينَ بِإِمامَتِهِ وَالمُنتَظِرينَ لِظُهورِهِ أفضَلُ مِن أهلِ كُلِّ زَمانٍ ؛ لِأَنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ أعطاهُم مِنَ العُقولِ وَالأَفهامِ وَالمَعرِفَةِ ما صارَت بِهِ الغَيبَةُ عِندَهُم بِمَنزِلَةِ المُشاهَدَةِ ، وجَعَلَهُم في ذلِكَ الزَّمانِ بِمَنزِلَةِ المُجاهِدينَ بَينَ يَدَي رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله بِالسَّيفِ ، اُولئِكَ المُخلِصونَ حَقّاً وشيعَتُنا صِدقاً ، وَالدُّعاةُ إلى‏ دينِ اللَّهِ عزّ و جلّ سِرّاً وجَهراً .
وقالَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليهما السلام : اِنتِظارُ الفَرَجِ مِن أعظَمِ الفَرَجِ .

1.أي : أبي ومحمّد بن الحسن رضي اللَّه عنهما ، قالا : حدّثنا سعد بن عبد اللَّه وعبد اللَّه بن جعفر الحميري جميعاً ، عن إبراهيم بن هاشم ، عن محمّد بن خالد ، عن محمّد بن سنان .

2.الفُسطاطُ : البَيتُ من الشَّعَرِ فَوقَ الخِباء (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۳۹۳ «فسط») .

3.أي : أحمد بن أبي عبد اللَّه البرقي

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9841
صفحه از 432
پرینت  ارسال به