315
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم

فصل يكم : انتظار فرج‏

۱ / ۱

ترغيب به انتظار فَرَج (گشايش)

۸۹۸.كمال الدين‏ - با سندش به نقل از محمّد بن نعمان - : امام صادق عليه السلامبه من فرمود: «نزديك‏ترين حالت بنده به خداى عزّ و جل و پسنديده‏ترين حالت نزد او، هنگامى است كه حجّت خدا را [بجويند و] نيابند و از آنان پوشيده شود و از جايش آگاه نشوند؛ امّا در اين حال بدانند كه حجّت‏ها و نشانه‏هاى آشكار خدا باطل نمى‏شود . در اين هنگام بايد صبح و شام، انتظار فرج (گشايش) را بكِشند.
و سخت‏ترين خشم خدا بر دشمنانش ، آن است كه حجّتش را از ديده آنان پنهان كند و برايشان آشكار ننمايد و خدا مى‏داند كه اوليايش ترديد نمى‏كنند و اگر مى‏دانست كه آنها نيز ترديد مى‏نمايند، يك لحظه هم حجّتش را از ايشان غايب نمى‏نمود».۱

۸۹۹.كمال الدين‏ - با سندش به نقل از مفضّل بن عمر - : امام صادق عليه السلامفرمود : «نزديك‏ترين حالت بنده به خداى عزّ و جل و پسنديده‏ترين حالت نزد او، هنگامى است كه حجّت خدا را [بجويند و ]نيابند و از آنان پوشيده شود و از جايش آگاه نشوند؛ امّا در حالى كه بدانند حجّت‏ها و نشانه‏هاى آشكار خدا باطل نمى‏شود. در اين هنگام بايد صبح و شام، انتظار فرج را بكشيد .
و سخت‏ترين خشم خدا بر دشمنانش ، آن است كه حجّتش را از ديده آنان پنهان كند و برايشان آشكار ننمايد و خدا مى‏داند كه اوليايش ترديد نمى‏كنند و اگر مى‏دانست كه آنها نيز ترديد مى‏نمايند، يك لحظه هم حجّتش را از ايشان غايب نمى‏نمود. اين، روى نمى‏دهد، مگر در روزگارى كه بدترين مردم بر سر كار باشند» .۲

1.كمال الدين : ص ۳۳۹ ح ۱۷ (با سند صحيح) ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۹۴ ح ۹ .

2.كمال الدين : ص ۳۳۷ ح ۱۰ (با سند معتبر) و ص ۳۳۹ ح ۱۶ ، الكافى : ج ۱ ص ۳۳۳ ح ۱ ، الغيبة، طوسى : ص ۴۵۷ ح ۴۶۸ ، الغيبة، نعمانى : ص ۱۶۱ ح ۱ و ص ۱۶۲ ح ۲ ، إعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۲۳۵ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۴۵ ح ۶۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
314

الفصل الأول : اِنتِظارُ الفَرَجِ

۱ / ۱

الحَثُّ عَلَى انتِظارِ الفَرَجِ‏

۸۹۸.كمال الدين : حَدَّثَنا أبي ومُحَمَّدُ بنُ الحَسَنِ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما ، قالا : حَدَّثَنا سَعدُ بنُ عَبدِ اللَّهِ وعَبدُ اللَّهِ بنُ جَعفَرٍ الحِميَرِيُّ جَميعاً ، عَن أحمَدَ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عيسى‏ ، عَنِ الحَسَنِ بنِ مَحبوبٍ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ النُّعمانِ ، قالَ : قالَ لي أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام :
أقرَبُ ما يَكونُ العَبدُ إلَى اللَّهِ عزّ و جلّ ، وأَرضى‏ ما يَكونُ عَنهُ ، إذَا افتَقَدوا حُجَّةَ اللَّهِ فَلَم يَظهَر لَهُم ، وحُجِبَ عَنهُم فَلَم يَعلَموا بِمَكانِهِ ، وهُم في ذلِكَ يَعلَمونَ أنَّهُ لا تَبطُلُ حُجَجُ اللَّهِ ولا بَيِّناتُهُ ، فَعِندَها فَليَتَوَقَّعُوا الفَرَجَ صَباحاً ومَساءً .
وإنَّ أشَدَّ ما يَكونُ غَضَباً عَلى‏ أعدائِهِ ، إذا أفقَدَهُم حُجَّتَهُ فَلَم يُظهِر لَهُم ، وقَد عَلِمَ أنَّ أولِياءَهُ لا يَرتابونَ ، ولَو عَلِمَ أنَّهُم يَرتابونَ ما أفقَدَهُم حُجَّتَهُ طَرفَةَ عَينٍ .

۸۹۹.كمال الدين : حَدَّثَنا أبي ومُحَمَّدُ بنُ الحَسَنِ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما ، قالا : حَدَّثَنا سَعدُ بنُ عَبدِ اللَّهِ وعَبدُ اللَّهِ بنُ جَعفَرٍ الحِميَرِيُّ جَميعاً ، عَن إبراهيمَ بنِ هاشِمٍ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ خالِدٍ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ سِنانٍ ، عَنِ المُفَضَّلِ بنِ عُمَرَ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام قالَ : أقرَبُ ما يَكونُ العِبادُ مِنَ اللَّهِ عزّ و جلّ ، وأَرضى‏ ما يَكونُ عَنهُم ، إذَا افتَقَدوا حُجَّةَ اللَّهِ عزّ و جلّ ، فَلَم يَظهَر لَهُم ولَم يَعلَموا بِمَكانِهِ ، وهُم في ذلِكَ يَعلَمونَ أنَّهُ لَم تَبطُل حُجَجُ اللَّهِ (عَنهُم وبَيِّناتُهُ) فَعِندَها فَتَوَقَّعُوا الفَرَجَ صَباحاً ومَساءً .۱
وإنَّ أشَدَّ ما يَكونُ غَضَبُ اللَّهِ تَعالى‏ عَلى‏ أعدائِهِ ، إذَا افتَقَدوا حُجَّةَ اللَّهِ فَلَم يَظهَر لَهُم ، وقَد عَلِمَ أنَّ أولِياءَهُ لا يَرتابونَ ، ولَو عَلِمَ أنَّهُم يَرتابونَ لَما غَيَّبَ عَنهُم حُجَّتَهُ طَرفَةَ عَينٍ ، ولا يَكونُ ذلِكَ إلّا عَلى‏ رَأسِ شِرارِ النّاسِ .

1.العلامة المجلسى : المقصود من هذه الأخبار عدم التزلزل في الدين و التحير في العمل أي تمسكوا في أصول دينكم و فروعه بما وصل إليكم من أئمتكم و لا تتركوا العمل و لا ترتدوا حتى يظهر إمامكم و يحتمل أن يكون المعنى لا تؤمنوا بمن يدعي أنه القائم حتى يتبين لكم بالمعجزات. (بحار الانوار: ج ۵۲ ص ۱۳۳).

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9570
صفحه از 432
پرینت  ارسال به