با اين همه، منتظرِ مسئول مىداند كه عدالت فراگير و جهانى، تنها در سايه دولت مهدوى پديد مىآيد . از اين رو، آمادهسازى زمينههاى ورود به آن دوره را وظيفه خود مىشمرد.
امام صادق عليه السلام به اين انتظار مسئولانه اشاره نموده و فرموده است:
لِيُعِدَّنَّ أحَدُكُم لِخُروجِ القائِمِ وَ لَو سَهماً.۱
هر يك از شما بايد خود را براى خروج قائم آماده كند، هر چند با فراهم آوردن تيرى باشد.
امام زين العابدين عليه السلام نيز ضمن برشمردن فضايل منتظران، به مسئوليت آنها اشاره نموده و فرموده است:
اُولئِكَ المُخلِصونَ حَقّاً وَ شيعَتُنا صِدقاً ، وَ الدُّعاةُ إلى دينِ اللَّهِ عزّ و جل سِرّاً وَ جَهراً .۲
آنان مخلصان حقيقى، شيعيان راستين ما و دعوتگران به دين خدا در پيدا و نهان هستند.
روشن است كه غيبت امام عصر عليه السلام ، سبب كنار نهادن وظايف مسلمانان در امر به معروف و نهى از منكر، مبارزه با ظلم و تلاش در راه گسترش عدالت نخواهد شد.۳ از اين رو مىگوييم: احاديث مرتبط با انتظار فرج امام عصر عليه السلام، افزون بر دو ركن پيشين (نارضايتى از وضع موجود و اميد به آينده بهتر)، به ركن سوم و مهمترى نيز اشاره دارند، و آن مسئوليتپذيرى در دوره انتظار و آمادگى روحى - روانى و تجربهاندوزىِ علمى و مهارتى در اين دوره و زمينهسازى براى ظهور امام مهدى عليه السلام و دوره پس از ظهور است. ركن سوم انتظار (مسئوليتپذيرى)، هويت ويژهاى به انتظار مىبخشد و آن را از خمودگى و بىتفاوتى نسبت به آينده، متمايز مىكند.