309
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم

براى آن تصوير كرده‏اند ، چندان كه شخص منتظر را از «اولياء اللَّه» شمرده‏۱ و او را از برترين مردمان دانسته‏اند۲ كه مخلص حقيقى‏۳است و همانند كسى‏است كه همراه پيامبر صلى اللّه عليه و آله نبرد كرده‏۴ و يا در جنگ دشوار بدر، همراه ايشان بوده است،۵يا همچون كسى است كه در خيمه قائم عليه السلام حضور دارد۶ و همراه ايشان نبرد مى‏كند۷ و حتّى همانند كسى كه در ركاب پيامبر صلى اللّه عليه و آله به شهادت رسيده است .۸
روشن است كه اين ويژگى‏ها و توصيفات، شايسته انسان‏هاى خاصّى است كه از مراحل عادى و معمولى مردمان، عبور كرده‏اند و در افقى متعالى، سِير مى‏كنند.
نمى‏توان اين امتيازات والا را در مورد اشخاصى تصوّر كرد كه اگر چه از وضعيت فعلى رضايت ندارند و به آينده‏اى بهتر در سايه حكومت عدل‏گستر جهانى امام مهدى عليه السلام اميد دارند، ولى هيچ تلاش و كوششى در مسير رسيدن به آن مدينه فاضله انجام نمى‏دهند.
براى تبيين بهتر احاديثِ ياد شده، مى‏گوييم: انتظار فرج، دو ركن اساسى دارد:
الف - نارضايتى از وضعيت موجود؛
ب - اميد به گشايش در زمان آينده.
چگونگى تعامل با اين دو عنصر سلبى و ايجابى، چهره‏هاى متفاوت انتظار را پديد مى‏آورد:
۱. انتظار غير مسئولانه: در اين حالت، شخص منتظر اگر چه به وضعيت موجود،

1.ر.ك: ص ۳۴۳ (فصل يكم / از اولياى الهى) .

2.ر.ك: ص ۳۵۹ (فصل يكم / برتر از افراد هر زمان).

3.ر.ك: ص ۳۴۴ ح ۹۳۵ و ص ۳۶۶ ح ۹۵۷ .

4.ر.ك: ص ۳۴۵ (فصل يكم / به سان پيكارگر پيش روى پيامبر خدا) .

5.ر.ك: ص ۳۵۶ ح ۹۴۵ .

6.ر.ك: ص ۳۵۵ (مانند كسى كه در خيمه قائم باشد).

7.ر.ك: ص ۳۵۱ (مانند جنگجوى سپاه قائم).

8.ر.ك: ص ۳۴۹ (مانند شهيد در ركاب پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله).


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
308

است و به انجام گرفتن كارى، اميد دارد. ۱
حالت انتظار فرج در معناى عامّ خود، اميد به آينده بهتر و گشايش و رهايى از سختى است. نارضايتى از وضع موجود و اميد به آينده روشن‏تر، درون‏مايه اصلى «انتظار فرج» است. پايدارى شخص منتظر در وضعيت موجود و صبر بر سختى‏ها نيز لازمه اميد به فردايى بهتر است.
گاه از حالت انتظار فرج، با عنوان «توقّع فرج» ياد شده است كه همان درون‏مايه و لوازم انتظار را در خود دارد.۲
دو. حالت اميد به آينده و چشم به راه آينده‏اى بهتر بودن، از آموزه‏هاى اصيل قرآنى و حديثى است. آيه‏اى همچون «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» به اين معنا اشاره دارد و صبر و پايدارى در وضعيت موجود را براى رسيدن به آينده‏اى بهتر، توصيه مى‏كند.
از منظر آموزه‏هاى دينى، حالت انتظار فرج و گذر از وضعيت نابه‏سامان و اميد به آينده بهتر، هميشه و براى همه افراد، مطلوب و شايسته است.
همان گونه كه در بخش پيشين اشاره شد، اميد به گشايش فردى و عمومى با ظهور ولىّ عصر عليه السلام، بالاترين و والاترين حالت انتظار و مصداق تامّ احاديثِ توصيه به انتظار است.
سه . احاديثى كه در فضيلت انتظار و منتظران وارد شده‏اند، جايگاهى بسيار والا

1.ر.ك: لغت‏نامه دهخدا: ج ۲ ص ۲۹۶۲، فرهنگ سخن.

2.اين احتمال نيز قابل توجه است كه : انتظار از باب افتعال است و يكى از كاربردهاى اين باب «تلاش براى تحصيل شى‏ء» است مثلاً اكتساب مترادف كسب نيست بلكه كسى است كه با كوشش و زحمت حاصل گردد . از اين نظر انتظار نيز در معناى لغوى خود «چشم داشت همراه با تلاش» است نه صرفاً چشم داشت بدون مسئوليت و تلاش توقع نيز از باب تفعّل است و سپس از معانى اين باب نيز «تلاش براى تحصيل شى‏ء» است و توقع فرج نيز به معناى تلاش براى وقوع و تحقق گشايش است . با اين توضيح ، روايت «ليعدّنّ احدكم لخروج القائم و لو سهماً» [ارجاع شود به روايت‏] نيز به انتظار مسئولانه اشارت دارد .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10036
صفحه از 432
پرینت  ارسال به