براى آن تصوير كردهاند ، چندان كه شخص منتظر را از «اولياء اللَّه» شمرده۱ و او را از برترين مردمان دانستهاند۲ كه مخلص حقيقى۳است و همانند كسىاست كه همراه پيامبر صلى اللّه عليه و آله نبرد كرده۴ و يا در جنگ دشوار بدر، همراه ايشان بوده است،۵يا همچون كسى است كه در خيمه قائم عليه السلام حضور دارد۶ و همراه ايشان نبرد مىكند۷ و حتّى همانند كسى كه در ركاب پيامبر صلى اللّه عليه و آله به شهادت رسيده است .۸
روشن است كه اين ويژگىها و توصيفات، شايسته انسانهاى خاصّى است كه از مراحل عادى و معمولى مردمان، عبور كردهاند و در افقى متعالى، سِير مىكنند.
نمىتوان اين امتيازات والا را در مورد اشخاصى تصوّر كرد كه اگر چه از وضعيت فعلى رضايت ندارند و به آيندهاى بهتر در سايه حكومت عدلگستر جهانى امام مهدى عليه السلام اميد دارند، ولى هيچ تلاش و كوششى در مسير رسيدن به آن مدينه فاضله انجام نمىدهند.
براى تبيين بهتر احاديثِ ياد شده، مىگوييم: انتظار فرج، دو ركن اساسى دارد:
الف - نارضايتى از وضعيت موجود؛
ب - اميد به گشايش در زمان آينده.
چگونگى تعامل با اين دو عنصر سلبى و ايجابى، چهرههاى متفاوت انتظار را پديد مىآورد:
۱. انتظار غير مسئولانه: در اين حالت، شخص منتظر اگر چه به وضعيت موجود،
1.ر.ك: ص ۳۴۳ (فصل يكم / از اولياى الهى) .
2.ر.ك: ص ۳۵۹ (فصل يكم / برتر از افراد هر زمان).
3.ر.ك: ص ۳۴۴ ح ۹۳۵ و ص ۳۶۶ ح ۹۵۷ .
4.ر.ك: ص ۳۴۵ (فصل يكم / به سان پيكارگر پيش روى پيامبر خدا) .
5.ر.ك: ص ۳۵۶ ح ۹۴۵ .
6.ر.ك: ص ۳۵۵ (مانند كسى كه در خيمه قائم باشد).
7.ر.ك: ص ۳۵۱ (مانند جنگجوى سپاه قائم).
8.ر.ك: ص ۳۴۹ (مانند شهيد در ركاب پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله).