307
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم

د - «المنتظرين لظهوره» ، همانند حديث «إنَّ أهلَ زَمانِ غَيبَتِهِ القائِلينَ بِإِمامَتِهِ وَ المُنتَظِرينَ لِظُهورِهِ أفضَلُ مِن أهلِ كُلِّ زَمانٍ؛۱آنان كه در روزگار غيبت او، امامتش را باور داشته و ظهورش را منتظر باشند، از مردم هر روزگار ديگرى برترند».
ه - «المنتظر لأمرنا»، همچون حديث: «المُنتَظِرُ لِأَمرِنا كَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فى سَبيلِ اللَّهِ؛۲ منتظر امر ما، مانند كسى است كه در راه خدا در خون خود غلتيده است».
و - «منتظرون لدولة الحقّ».۳
ز - «المنتظر للثانى عشر».۴
توجّه بدين نكته نيز شايسته است كه يكى از القاب امام مهدى عليه السلام، «منتظَر» است كه برگرفته از حالت انتظار دوستان و شيعيان اهل بيت عليهم السلام براى ظهور اوست.
صقر بن ابى دلف، آن گاه كه از امام رضا عليه السلام در باره چرايىِ ملقّب شدن امام مهدى عليه السلام به «منتظَر» مى‏پرسد، پاسخ امام را چنين مى‏شنود:
لِأَنَّ لَهُ غَيبَةً يَكثُرُ أيّامُها ، وَ يَطولُ أمَدُها ، فَيَنتَظِرُ خُروجَهُ المُخلِصونَ ، وَ يُنكِرُهُ المُرتابونَ.۵
زيرا او غيبتى دارد كه روزگارش به درازا مى‏كشد و مدّتش طولانى است و مخلصان، خروجش را انتظار مى‏كشند و شكداران، آن را انكار مى‏كنند.
در باره مجموعه احاديث پُربسامد انتظار فرج و انتظار فرج امام مهدى عليه السلام، نكاتى قابل توجّه است:
يك. انتظار، حالتى است كه شخص، چشم به راه چيزى يا روى دادن اتّفاقى

1.ر. ك: ص ۳۴۴ ح ۹۳۵ .

2.ر.ك: ص ۳۵۴ ح ۹۴۳ .

3.ر.ك: ص ۳۶۲ ح ۹۵۲ .

4.ر.ك: ص ۳۴۶ ح ۹۳۶ .

5.ر.ك: ص ۳۶۶ ح ۹۵۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
306

اميد به گشايش اوضاع نابه‏سامان مردمان بويژه مسلمانان و شيعيان با ظهور امام عصر عليه السلام، يكى از مصاديق روشن قاعده كلّى «انتظار فرج» است، همچنان كه گاه معصومان عليهم السلام ، حديث نبوىِ توصيه به انتظار فَرَج را بر انتظار قيام مهدوى، تطبيق كرده‏اند.
جناب عبد العظيم حسنى مى‏گويد: خدمت امام جواد عليه السلام رسيدم تا از ايشان بپرسم كه : آيا قائم، همان مهدى است يا غير اوست؟ قبل از سؤال من، امام جواد عليه السلام فرمود:
أفضَلُ أعمالِ شيعَتِنا انتِظارُ الفَرَجِ.۱
برترين عمل شيعيان ما ، انتظار فرج است .
۲. گونه دوم مفهوم «انتظار فرج» كه به گونه خالص به نقل از اهل بيت عليهم السلام گزارش و در جوامع حديثى شيعى جمع‏آورى شده، به انتظار انقلاب مهدوى اشاره دارد و فضايل منتظران را برشمرده است. اين دسته از احاديث، با عبارات متفاوتى، اين مفهوم را بيان كرده‏اند:
الف - «منتظر لهذا الأمر»، همانند حديث : «مَن ماتَ مُنتَظِراً لِهذَا الأَمرِ كانَ كَمَن كانَ مَعَ القائِمِ فى فُسطاطِهِ؛۲ هر كس در حال انتظار اين امر بميرد، مانند كسى است كه همراه قائم و در خيمه اوست».
ب - «انتظار قائمنا»، همانند احاديث عرضه دين، كه انتظار قيام امام مهدى عليه السلامرا يكى از اركان باور صحيح، دانسته است.۳
ج - «توقّع الفرج»، مانند احاديثى كه به فضيلت اعتقاد به حجّت الهى و توقّع فَرَج با ظهور ايشان تأكيد كرده‏اند.۴

1.ر.ك: ص ۳۳۲ ح ۹۱۹.

2.ر.ك: ص ۳۴۴ ح ۹۳۳ .

3.ر.ك: ص ۳۳۹ ح ۹۲۹ - ۹۳۱ (از اركان دين است) .

4.ر.ك: ح ۸۹۸ و ۸۹۹ و ۹۰۲ و ص ۳۷۵ (فصل دوم / با شكيبايى ، اميد فرج مى‏رود) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10041
صفحه از 432
پرینت  ارسال به