233
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم

شانزدهم شعبان هم از سيّد متقدّم، سيّد حسن صدر۱كه ايشان نقل كردند از جناب موثّق صالح جناب حاج ملّا حسن يزدى أبو الزوجه مرحوم آية اللَّه آقا سيّدكاظم طباطبايى يزدى و در وثاقت ايشان همين بس كه سيّد مرقوم يعنى آقا سيّد حسن، ناقل قضيّه فرموده بوده است كه: من قول اين حاجى را در وثاقت و اعتبار، كمتر از قول سيّد دامادش نمى‏دانم.
اين جناب حاجى نقل مى‏نمايد از عالم بى‏بديل، صاحب مقامات و كرامات، و نادرة الزمان، مرحوم حاج سيّد على شوشترى‏۲ كه از كثرت وضوح جلالت قدرش، مستغنى از بيان است و جناب آقا مشهدى اسماعيل، ناقل قضيّه نقل نمود كه اين مرحوم سيّد ، هم استاد شيخ مرتضى مرحوم بوده در علم اخلاق، و هم شاگرد آن بزرگوار بوده در علم اصول و فقه.
بالجمله، اين آقا نقل مى‏فرمايد كه: رسم من و شيخ مرتضاى مرحوم اين بود كه در اوقات زيارتى مخصوصه، از نجف اشرف به كربلاى معلّا مشرّف مى‏شديم. در يكى از اوقات زيارتى، باز به رسم هميشه، مشرّف شديم و بعد از قضاى و طرو گذشتن دو سه روز، شيخ فرمود: بايد مراجعت كنيم. گفتم: خيلى خوب. چون شب شد و خوابيديم، همان كه نصف شب شد، ديدم شيخ از جاى خود برخاست، رفت وضو گرفت و آمد عبا را بر سر كشيد و كفش پوشيد. از آن عمارت كه منزل بود، خارج شد. من پيش خود گفتم: شيخ ، يقين اشتباه كرده، به خيال اين كه سحر است،

1.سيّد ابو محمّد حسن صدر الدين اصفهانى كاظمى (م ۱۳۵۴ ق)، صاحب كتاب تأسيس الشيعة الكرام لفنون الإسلام (الذريعة: ج ۸ ص ۱۵ ش ۵۰) .

2.عارف كامل، فقيه زاهد، آقا سيّد على شوشترى : از نوادگان سيّد نعمة اللَّه جزايرى در سال ۱۲۲۲ ق، در شوشتر متولّد شد. وى براى تحصيل علم، راهىِ نجف اشرف شد و از استادان آن ديار، كمال استفاده را برد. او بر طبق دستور مرحوم ملّا قلى جولا به درجه و مقام والا در عرفان رسيد. وى علاوه بر تبحّر در علوم حوزوى و عرفان در طبابت نيز تبحّر داشت. تاريخ وفات او را در نجف مختلف گفته‏اند: ۱۲۸۱ يا ۱۲۸۳ق (أعيان الشيعة: ج ۸ ص ۳۱۶، گلشن ابرار: ج ۵ ص ۲۱۱).


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
232

حدود ده سال شيخ انصارى را درك كرده بود - نقل مى‏كرد كه: روزى در نجف اشرف همراه شيخ انصارى رحمه اللَّه مى‏رفتيم. گروهى را ديديم كه اطراف شخصى را گرفته‏اند. پرسيدم: ايشان كيست؟ گفتند: اين شخص، علم ضمير دارد.
موضوع را به شيخ گفتم. شيخ نيز بلافاصله به طرف او رفت. مردمى كه آن جا جمع شده بودند، همه به احترام شيخ، كنار ايستادند. شيخ به آن شخص فرمود: شما علم ضمير دارى؟
گفت: آرى. مى‏توانيد چيزى را نيّت كنيد تا آن را بگويم.
شيخ فرمود: نيّت كردم.
آن شخص بلافاصله با دو انگشت خود اشاره كرد كه: شما دو بار خدمت حضرت بقيّة اللَّه عليه السلام رسيده‏ايد. مى‏خواهيد بگويم كجا و به چه صورت؟ شيخ ، تبسّم كرد و عبا بر سر كشيد و رفت.
معلوم مى‏شود كه شيخ در ضمير خود در نظر گرفته بود كه : آيا خدمت امام زمان عليه السلامرسيده‏ام يا خير؟ و آن شخص، مطابق با واقع جواب داد.۱

۸۸۴.آية اللَّه اراكى‏ همچنين از آقا مشهدى اسماعيل تبريزى‏۲ نقل مى‏كند: در روز جمعه،

1.شرح احوال حضرت آية اللَّه العظمى اراكى: ص ۶۰۰، دار السلام در احوالات حضرت ولىّ عصر: ص ۲۹۰ ح ۱۷ (به نقل از: آقا ميرزا حسن آشتيانى).

2.مشهدى اسماعيل بن حاج حسين تبريزى، مشهور به مسئله‏گو، متخلّص به تائب (۱۲۸۶ ق - ۱۳۷۴ ق) : ساكن مشهد بود و مؤلّف كتاب البلاغ المبين و رمان تائبى فى إثبات النبوّة الخاصّة است (الذريعة: ج ۳ ص ۱۴۰ ش ۴۸۰ و ج ۱۱ ص ۲۴۷ ش ۱۵۱۳ و ص ۲۶۵ ش ۱۶۲۴).

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9993
صفحه از 432
پرینت  ارسال به