اين نيز تفاوتى ديگر است. گفتنى است برخى عالمان نخستين نيز همين تفاوتها را برشمردهاند.۱
نكته
منكران رؤيت ، معدودى از عالمان را موافق با خود قلمداد كرده و عبارتهايى از ايشان نقل كردهاند كه دلالتى بر ردّ رؤيت ندارند. تفصيل اين سخنان و نفى استدلال منكران، در جاى خود آمده است.۲ ما تنها سخن شيخ طوسى را نقل مىكنيم كه با داشتن لقب «شيخ الطائفه» و «لسان القدما» ، به روشنى ، نظر مشهور عالمان شيعه را ارائه مىدهد:
إنّا أوّلاً لانقطع على استتاره عن جميع أوليائه، بل يجوز (أن يظهر) لأكثرهم و لا يعلم كلّ إنسان إلّا حال نفسه.۳
اوّلاً ما بر پوشيده بودن امام از همه دوستانشان يقين نداريم؛ بلكه امكان دارد بر بسيارى از آنها ظاهر شود و هر انسانى، تنها حال خويش را مىداند.
آسيبها و پيامدها
در ابتداى تحليل گفتيم كه يكى از انگيزههاى انكار رؤيت، پيشگيرى از پيامدهاى ناخواستهاى است كه براى جامعه شيعه پديدار شده است ، مانند زمينهسازى براى ادّعاهاى دروغين و ارتباطات غير واقعى، رواج خرافات و دور كردن و راندن انديشمندان از عقايد ناب و اصيل شيعى.
پاسخ ، اين است كه: هر چند در درازناى تاريخ ، بسيارى از انديشههاى درست، مورد سوء استفاده شيّادان و دنياپرستانى قرار گرفتهاند كه از راه دين نان مىخورند