193
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم

ديگرى ، قابليت جمع با اين عموم را ندارند؟ تشبيه بهره‏گيرى از امام عليه السلام به بهره خورشيد پشت ابر نيز به هيچ روى، بهره‏گيرى از امام را منحصر نمى‏كند؛ زيرا راوى، درخواست نكرده كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله، فايده‏هاى امام غايب را برشمرد تا از ذكر نكردن، بتوان حصر را استفاده كرد. او به طور كلّى پرسيده: آيا امام غايب براى شيعيان، فايده‏اى دارد؟ و پيامبر صلى اللّه عليه و آله نيز با يك تشبيه، فايده امام را برايش بيان مى‏فرمايد. روشن است كه در اين مقام نمى‏توان ادّعاى انحصار كرد. افزون بر اين، از تشبيه به خورشيدِ پشت ابر، وقوع گاه به گاه ملاقات استفاده مى‏شود، چنان كه علّامه مجلسى يكى از وجوه تشبيه را ملاقات دانسته و فرموده است:
ششمين [وجه تشبيه قائم عليه السلام به خورشيد پشت ابر]، اين است كه خورشيد، گاهى از پشت ابر بيرون مى‏آيد و بعضى او را مى‏بينند. همين گونه ممكن است امام در ايّام غيبت براى بعضى از مردم، نه همه، آشكار گردد.۱
دو. استدلال ديگر منكران به حديث امير مؤمنان عليه السلام است كه در بيانى استعارى و مجازى مى‏فرمايد:
لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَه أَمَدُهَا طَوِيلٌ كَأَنِّى بِالشِّيعَه يَجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِى غَيْبَتِهِ يَطْلُبُونَ الْمَرْعَى فَلَا يَجِدُونَهُ.۲
قائم ما ، غيبتى دارد كه مدّت آن، طولانى است. گويا شيعه را مى‏بينم كه در غيبت وى ، به سان گوسفندان مى‏چرخند و در پى چراگاه هستند؛ ولى آن را نمى‏يابند.
پاسخ ، اين است كه: ما نيز ادّعا نمى‏كنيم هر كس بخواهد ، مى‏تواند به ديدار امام عليه السلامنائل شود و يا از مكان ايشان مطّلع گردد؛ بلكه وقوع ملاقات را به صورت استثنا از يك اصل كلّى ادّعا مى‏نماييم. افزون بر اين، در متن حديث، هيچ اشاره‏اى به ديدارهايى كه امام عصر عليه السلام، خود براى يارى رساندن به شيعيان ترتيب مى‏دهد،

1.بحار الأنوار: ج ۵۲ ص ۹۴.

2.ر.ك: ج ۳ ص ۱۶۰ ح ۵۴۹.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
192

گفتنى است اگرچه ظاهر اين حديث، عام است، امّا مانند موارد ديگر، ناظر به حالت عادى و وضع عمومى مردم و جامعه است و با استثنا شدن برخى افراد، منافاتى ندارد و از قضا تخصيص نيز خورده است. توقيعى وجود دارد كه در آن، امام عليه السلام از طريق عَمرى به جستجوگرى به نام زهرى ، اجازه ديدار داده است.۱

احاديث عمومى غيبت‏

آنچه گفته شد، دليل‏هاى اصلى منكران بود. ايشان به چند حديث ناظر به اصل غيبت نيز استدلال كرده‏اند كه اگر چه ظهورى در ادّعاى ايشان ندارد، امّا براى تكميل بحث ، استدلال ايشان، طرح و بررسى مى‏شود.
يك . يكى از استدلال‏ها به دو فقره از حديث پيامبر صلى اللّه عليه و آله است: يكى عبارت «يغيب عن أوليائه غيبه؛ از دوستانش غايب مى‏شود»، و ديگرى: «وَ الَّذِى بَعَثَنِى بِالنُّبُوَّه إِنَّهُم يَسْتَضِيئُونَ بِنُوره و يَنْتَِفِعُونَ بوَلَايَتِهِ فِى غَيْبَتِهِ كَانْتِفَاعِ النَّاسِ بِالشَّمْسِ وَ إِنْ تَجَلَّلَهَا سحَابُ ؛۲سوگند به آن كسى كه مرا به پيامبرى برانگيخت، اينان با نور او روشن مى‏شوند و در غيبت او از ولايتش بهره مى‏برند، مانند بهره بردن مردم از خورشيد، گرچه ابر، خورشيد را پوشانده باشد».
منكران، عبارت نخست را عام مى‏دانند و سپس با استناد به فقره دوم، بهره‏گيرى از امام زمان را به بهره بردن از پس پرده غيبت، منحصر مى‏كنند و مى‏گويند: اگر براى بهره‏مندى از قائم عليه السلام راه ديگرى مانند ملاقات در برخى حالات و زمان‏ها به وسيله خواندن اوراد و اذكار خاص يا رياضت كشيدن وجود داشت، لازم بود كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله به آن اشاره كند، گرچه به اجمال.
پاسخ ، اين است كه: ما نيز غيبت را عمومى مى‏دانيم؛ امّا آيا ملاقات‏هاى نادر و يا اتّفاقى و يا ديدار موالى خاص با ايشان ، ممكن نيست و مانند هر عام و خاصّ

1.الغيبة، طوسى: ص ۲۷۱ ح ۲۳۶.

2.ر.ك: ج ۳ ص ۲۰۴ ح ۵۹۶.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9806
صفحه از 432
پرینت  ارسال به