ب - عبارت پايانى
برخى منكران رؤيت، به عبارت پايانى توقيع نيز استدلال نموده و گفتهاند: اين جمله و ادامه آن، يا مستقل و جداست و يا تفريع بر جملههاى گذشته حديث است. بنا بر اين، امام اعلام مىدارد كه افرادى دروغگو وجود دارند كه مدّعى ديدار امام هستند و شيعه بايد آنان را دروغگو بخواند. مدّعى نيز اعم از كسى است كه اطمينان به ادّعاى خويش داشته باشد يا به دروغ، ادّعايى را مطرح كند و يا بپندارد حق است.
پاسخ:۱ بر اساس قرينههاى جانبى و فضاى ورود توقيع - كه ناظر به عدم نصب نايب خاص است - ، ادّعاى مشاهده، به معناى ادّعاى سفارت و نيابت و ديدارهاى منظّم و مداوم است كه كاملاً از رؤيتهاى پيشبينى نشده و اتّفاقى، متفاوت است. بسيارى از عالمان مانند: علّامه مجلسى ، شبّر، محدّث نورى و... نيز همين معنا را فهميده و آن را وجه جمع مناسبى ميان احاديث دال بر امكان و وقوع رؤيت و گزارشهاى متعارض با اين توقيع دانستهاند.۲
۲ . روايات نديدن و نشناختن امام عليه السلام
احاديث متعدّدى بر اين مطلب دلالت دارند كه امام مهدى عليه السلام در عصر غيبت، مردم را مىبيند؛ امّا مردم او را نمىبينند. اين احاديث، متعدّدند كه يك نمونه را گزارش مىكنيم . امام صادق عليه السلام در حديثى مىفرمايد :
لِلْقَائِمِ غَيْبَتَانِ يَشْهَدُ فِى إِحْدَاهُمَا الْمَوَاسِمَ يَرَى النَّاسَ وَ لَا يَرَوْنَهُ.۳
قائم ، دو غيبت دارد: در يكى از آنها در حج حضور مىيابد و مردم را مىبيند؛ امّا مردم، او را نمىبينند.