جايى كه در آن است، كرعه نام دارد و از سرزمين يمن و در فاصله ده روز راه صحرايى بدون آب است.
گفتنى است كه ذكر كرعه به عنوان محلّ قيام مهدى عليه السلام در حديثى از كتاب نعوت المهدى نوشته ابو نعيم اصفهانى آمده و از عبد اللَّه بن عمر، از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله نقل كرده است: مهدى از آبادىاى به نام كرعه، خروج مىكند، بر سرش ابرى سايه مىافكند كه در آن ندا دهندهاى ندا مىدهد: «اين مهدى، جانشين خدا [در زمين] است . از او پيروى كنيد». ۱
۳ / ۲۰
نجم الدين جعفر بن زهدرى
۸۳۲.سيّد على بن عبد الكريم بن عبد الحميد نيلى۲نقل مىكند كه: يكى ديگر از كسانى كه قائم عليه السلام را ديده، جمال الدين فرزند قارى فقيه، جعفر بن زهدرى۳ است. عبد الرحمان عتائقى،۴ ماجراىِ او را به خطّ خودش برايم نوشت: جعفر بن زهدرى، فلج شد و مادربزرگش هر چه در معالجهاش كوشيد، كارى از پيش نبرد. او را نزد پزشكان بغداد نيز بردند و مدّتى طولانى به معالجهاش پرداختند؛ امّا سودى نداشت.
1.الصراط المستقيم: ج ۲ ص ۲۶۰، نجم الثاقب: ص ۳۸۹ ح ۶۲.
2.سيّد بهاء الدين ابو القاسم على بن سيّد، غياث الدين عبد الكريم بن عبد الحميد حسينى علوى : از عالمان نسبشناس و از نُقبايى است كه در اصل، نيلى است؛ ولى در نجف موطن گزيده بود. او فقيه، محدّث، رجالشناس، شاعر و صاحب كتاب السلطان المفرّج عن أهل الإيمان، از منابع بحار الأنوار است. او تا سال ۸۰۳ ق زنده بوده است (الذريعة: ج ۱۲ ص ۲۱۷ ش ۱۴۳۹، أعيان الشيعة: ج ۸ ص ۲۶۶).
3.نجم الدين جعفر بن زهدرى (ق۸ ق) شاگرد علّامه حلّى و مؤلّف كتاب إيضاح تردّدات الشرائع است (مجلّه تراثنا: ج ۱۳ ص ۲۴۸).
4.عبد الرحمان بن محمّد بن ابراهيم، معروف به ابن عتائقى (۶۹۹ - ۷۹۰ق) : فاضلى عالم و محقّقى متبحّر و معاصر شهيد اوّل بود. او تأليفاتى دارد كه از جمله آنها شرح نهج البلاغة است (أعيان الشيعة: ج ۷ ص ۴۶۵ ش ۱۵۲۴، الأعلام، زِركلى: ج ۳ ص ۳۳۰). در بحار الأنوار (ج ۵۲ ص ۷۳) و نجم الثاقب (ص ۳۶۲)، «قبائقى» آمده است.