هنگامى كه سال ۳۶۹ ق۱ فرا رسيد ، ابو القاسم مريض شد و در كار خويش و آماده كردن وسائل كفن و دفن خود كوشيد و وصيّت خود را نوشت و در اين كار ، سعى فراوان كرد.
به او گفته شد: اين ، چه ترسى است؟ چيزى بر تو نيست . ما اميدواريم كه خداوند ، شما را سلامت بدارد!
او گفت: اين همان سالى است كه به آن بيم داده شدهام. و در همين بيمارىاش در گذشت.۲
۳ / ۲
ابن جعفر قيّم
۸۱۴.محمّد بن جرير طبرى ،۳ از ابو الحسين محمّد بن هارون بن موسى تلّعُكبرى نقل مىكند كه گفته است: ابن جعفر قيّم ، به ابو حسين بن ابى بغل ، در حرم كاظمين مىگويد : اين ، مولايمان صاحب الزمان است و من او را بارها ديدهام كه چون حرم ، مانند امشب خالى مىشود، مىآيد.۴
1.علّامه مجلسى مىفرمايد: شيخ در كتاب رجالش سال وفات ابن قولويه را ۳۶۸ ق دانسته است و اين خبر ، با سال وفات نمىسازد. اشكال قابل توجّهى در اين متن وجود دارد ، اين كه چگونه چنين ماجراى مهمّى ، در مكتوبات خود ابن قولويه نيامده است ، با توجّه به اين كه بر اساس همين نقل، ابن قولويه سى سال پس از اين واقعه ، در قيد حيات بوده است؟ همچنين چرا شاگردان و مرتبطان با او چون شاگردش مرحوم مفيد و شاگرد مفيد ، مرحوم شيخ طوسى در كتاب الغيبة و جاهاى ديگر ، اين موضوع را نياوردهاند؟ آن گاه با فاصلهاى بيش از دو قرن ، بدون هيچ گونه سندى، در كتاب الخرائج ، اين حادثه به مرحوم ابن قولويه نسبت داده شده است.
2.الخرائج و الجرائح: ج ۱ ص ۴۷۵ ح ۱۸، كشف الغمّة: ج ۳ ص ۲۹۲، بحار الأنوار: ج ۵۲ ص ۵۸ ح ۴۱، نجم الثاقب: ص ۳۸۰ ح ۵۳ . نيز ، ر . ك : الصراط المستقيم: ج ۲ ص ۲۱۳ ح ۱۴.
3.ابو جعفر محمّد بن جرير بن رستم طبرى آملى ، از اعاظم علماى اماميه در قرن چهارم و صاحب كتاب دلائل الإمامة، الإيضاح و المسترشد است (الذريعة : ج ۸ ص ۲۴۱، الكنى و الألقاب : ج ۱ ص ۲۴۳، فهرس تراث : ج ۱ ص ۳۵۹).
4.دلائل الإمامة: ص ۵۵۱ ح ۵۲۵ . نيز ، ر . ك : ح بعدى (ابو الحسين بن ابى بغل).