نقل از مصادر اهل سنّت نقل كرده است. بيشتر اين گزارشها به نقل از كتاب الفتن ابن حمّاد و برخى نيز از الفتن ابن منادى و الفتن سليلى است.۱
برخى از اين متون، در نكوهش «رايات سود» و برخى در ستايش آنهايند. نيز برخى به بنى عبّاس و برخى به امام مهدى عليه السلام اشاره دارند. بيشتر گزارشهاى موجود، گفتههاى صحابه يا كعب الأحبارند و حديث مستند به پيامبر صلى اللّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام كمتر گزارش شده است. در اين كتاب، حتّى يك گزارش از مصادر شيعه يا راويان شيعى، نقل نشده است.
در جمعبندى مصادر شيعى مىتوان گفت: مصادر اصلى حديثى شيعه، «رايات سود» را به عنوان نشانه ظهور، گزارش نكردهاند. مصادر ديگر نيز معمولاً اين متون را از طريق اهل سنّت نقل كرده و يا آن را بدون ارتباط با قيام مهدوى مطرح نمودهاند.
ب - مصادر اهل سنّت
كهنترين مصدر موجود حديثىِ مشهور اهل سنّت كه به «رايات سود» اشاره كرده، مسند ابن حنبل (م ۲۴۱ ق) است. او دو گزارش در باره «رايات سودِ» خراسان به نقل از ابو هريره و ثوبان، نقل مىكند.۲ گزارش ابو هريره، مرتبط با مهدويت نيست؛ ولى روايت ثوبان، با مهدويت مرتبط است.
ابن ماجه (م ۲۷۳ ق) در باب «خروج المهدى» ، دو روايت در باره «رايات سود» به نقل از عبد اللَّه بن مسعود و ثوبان، گزارش كرده است.۳ اين
1.ر.ك: الملاحم والفتن: ص ۸۴ ح ۳۳ و ص ۸۷ ح ۴۲ و ص ۸۹ ح ۴۷ و ص ۹۲ ح ۵۱ و ص ۱۱۷ - ۱۲۴ ح ۱۰۹ - ۱۲۳ و ص ۱۳۶ - ۱۳۹ ح ۱۵۶ - ۱۶۰.
2.مسند ابن حنبل: ج ۳ ص ۲۹۲ ح ۸۷۸۳ و ج ۸ ص ۳۲۵ ح ۲۲۴۵۰. نيز، ر.ك: همين دانشنامه: ص۵۴ ح ۱۰۳۰.
3.ر.ك: ص ۴۸ ح ۱۰۲۳ و ص ۵۲ ح ۱۰۲۸.