413
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم

۱ / ۴

زيارت چهارم‌

۱۱۱۹. المزار الكبير- در زيارت دو امام [هادى و حسن‌] عسكرى - : سپس در حالى كه رويت به قبرهاى اين دو امام است، عقب‌عقب بيرون مى‌آيى و به سرداب غيبت مى‌روى و ميان دو در، در حالى كه كنار در را با دستت گرفته‌اى، مى‌ايستى و سرفه‌اى مى‌زنى مانند كسى كه اجازه ورود مى‌گيرد، و بسم اللَّه بگو و با وقار و آرامش پايين برو و ميان سرداب دو ركعت نماز مى‌خوانى و [سپس ]مى‌گويى : «خدا بزرگ‌تر است، خدا بزرگ‌تر است. خدايى جز خداوند نيست و خدا بزرگ‌تر است و ستايش، ويژه خداست و ستايش، ويژه خدايى است كه ما را به اين ، ره نمود و دوستان و دشمنانش را به ما شناساند و ما را به زيارت امامانمان موفّق كرد و ما را از مخالفان به دشمنى برخاسته و نيز از غاليان [كه همه كارها را در اختيار امامان مى‌دانند]۱ و همچنين از ترديدكنندگان كوته‌انديش در حقّ ايشان قرار نداد .۲ سلام بر ولىّ خدا و فرزند اولياى او . سلام بر ذخيره‌[ى الهى‌] براى بزرگداشت اولياى خدا و هلاك كردن دشمنانش. سلام بر نورى كه كافران خاموشى‌اش را مى‌خواستند؛ امّا خداوند، جز اين نخواست كه نورش را با وجود ناپسند داشتن آنها، به كمال رساند و زندگى او را چندان دراز گرداند كه على رغم خواست آنان، حق را به دست وى پديدار كند .
گواهى مى‌دهم كه تو را در خردسالى برگزيد و دانش‌هايش را در بزرگ‌سالى برايت كامل كرد و تو نخواهى مرد تا آن كه بت‌ها و طاغوت‌ها را از ميان ببَرى.
خدايا! بر او و خدمت‌گزاران و ياورانش در طول غيبت و دورى‌اش، درود فرست و او را پوششى نفوذناپذير و پناهگاهى نگاه دارنده عطا كن. خدايا! سختگيرى‌ات را بر دشمنان او تشديد كن و دوستداران و زيارت كنندگان او را پاسدارى كن .
خدايا! همان گونه كه دلم را به ذكر او آباد كردى، شمشيرم را براى يارىِ وى از نيام بركشيده قرار ده و اگر مرگْ ميان من و ديدار او جدايى انداخت - مرگى كه آن را بر بندگانت حتمى كرده و على رغم ميل آفريدگانت، آن را بر ايشان چيره ساخته‌اى - ، مرا به هنگام ظهور ايشان، با همان كفنم از قبرم بيرون بياور تا پيش رويش در همان صفى بجنگم كه آن را در كتابت ستوده‌اى و فرموده‌اى: «گويى مانند بنيانى استوار و به هم پيوسته‌اند».

خدايا ! انتظار به درازا كشيد و نابه‌كاران، ما را شماتت مى‌كنند و داد ستاندن بر ما دشوار شده است. خدايا! روى خجسته وليّت را در زندگى‌مان و پس از مرگمان به ما نشان بده. خدايا! من به بازگشت پيش روى صاحب اين بارگاه باور دارم. به فريادمان برس، به فريادمان برس ، به فريادمان برس، اى صاحب الزمان ! براى پيوند با تو، از دوستان بريدم و براى زيارت تو، از وطن هجرت كردم و كارم را از مردم سرزمين‌ها پنهان داشتم تا نزد خدايت و خدايم ، پيش پدرانت و اختيارداران من ، براى نيكو بودن توفيقم وريزش نعمت بر من و سوق دادن احسان به سويم ، شفيع من باشى. خدايا! بر محمّد و خاندان محمّد، ياران حق و زمامداران خلق، درود فرست و آنچه را از تو خواستم، اجابت فرما و آنچه را در دعايم بر زبان نياوردم و به صلاح دين و دنيايم است، به من عطا كن؛ كه تو ستوده و بزرگى، و خداوند بر محمّد و خاندان پاكش درود فرستد».
سپس به ايوان برو و دو ركعت نماز بخوان [و آن گاه بگو]: «خدايا! بنده زيارت‌كننده‌ات در آستان ولىّ زيارت شونده‌ات - كه اطاعتش را بر بنده و آزاد واجب كرده‌اى و اوليايت را به دست او از آتش نجات داده‌اى - ، قرار دارد. خدايا! آن را زيارتى پذيرفته كه دعايى مستجاب به همراه دارد، از كسى كه تصديق كننده بدون ترديد وليّت است، قرار بده. خدايا! آن را آخرين تجديد پيمان و زيارت او قرار مده و جاى پايى در مرقد او و زيارت پدر و جدّش برايم باقى بگذار .
خدايا! هزينه‌ام را جايگزين كن و از آنچه روزى‌ام كرده‌اى در دنيا و آخرت به من سود برسان و افزون بر من براى برادرانم و پدر و مادرم و همه خاندانم نيز سود داشته باشد. اى امامى كه مؤمنان با او پيروز مى‌شوند و به دست او كافرانِ تكذيب كننده هلاك مى‌شوند! تو را به خدا مى‌سپارم، اى مولاى من! اى محمّد بن حسن بن على! من به زيارت تو، پدرت و جدّت آمدم در حالى كه به رستگارى با شما يقين ، و امامت شما را باور دارم.
خدايا! اين گواهى و زيارت را براى من در علّيين‌۳ بنويس و مرا به جايگاه صالحان برسان و از محبّت ايشان، سودم ببخش، اى خداى جهانيان!» .۴

1.مفوّضه، گروهى گم‌راه هستند كه قائل اند خداوند عزّ و جلّ محمّد عليه السلام را آفريد و بعد آفرينش و خلق دنيا را به او تفويض فرمود. پس او خود خلايق را آفريد، و مى‌گويند: پاره‌اى از ايشان اعتقاد دارند كه خداوند متعال، آفرينش موجودات را به امير مؤمنان عليه السلام بلكه ديگر ائمّه عليهم السلام تفويض فرموده است.

2.مقصّره، اهل تفريط اند كه حقّ اهل بيت را چنان كه بايد نمى‌شناسند.

3.علّيين : طبقه بالايين بهشت و يا جايى در آسمان هفتم كه ارواح مؤمنان را بدان‌جا مى‌برند (ر .ك : لغت‌نامه دهخدا : ذيل «علّيين») .

4.المزار الكبير : ص ۶۵۷ ، مصباح الزائر : ص ۴۴۴ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۲ ص ۱۰۲ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
412

۱ / ۴

الزِّيارَةُ الرّابِعَةُ

۱۱۱۹.المزار الكبير- في زِيارَةِ العَسكَرِيَّينِ - : ثُمَّ تَخرُجُ ووَجهُكَ إلَى القَبرَينِ عَلى‌ أعقابِهِم ، وتَأتي سِردابَ الغَيبَةِ فَتَقِفُ بَينَ البابَينِ ماسِكاً جانِبَ البابِ بِيَدِكَ ، ثُمَّ تَنَحنَحُ كَالمُستَأذِنِ ، وسَمِّ وَانزِل وعَلَيكَ السَّكينَةُ وَالوَقارُ ، وصَلِّ رَكعَتَينِ في عَرصَةِ۱ السِّردابِ ، وقُل :
اللَّهُ أكبَرُ اللَّهُ أكبَرُ ، لا إلهَ إلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أكبَرُ وللَّهِ‌ِ الحَمدُ ، الحَمدُ للَّهِ‌ِ الَّذي هَدانا لِهذا وعَرَّفَنا أولِياءَهُ وأَعداءَهُ ، ووَفَّقَنا لِزِيارَةِ أئِمَّتِنا ، ولَم يَجعَلنا مِنَ المُعانِدينَ النّاصِبينَ ، ولا مِنَ الغُلاةِ المُفَوِّضينَ‌۲ ، ولا مِنَ المُرتابينَ المُقَصِّرينَ .۳
السَّلامُ عَلى‌ وَلِيِّ اللَّهِ وَابنِ أولِيائِهِ ، السَّلامُ عَلَى المُدَّخَرِ لِكَرامَةِ (أولِياءِ) اللَّهِ وبَوارِ أعدائِهِ ، السَّلامُ عَلَى النّورِ الَّذي أرادَ أهلَ الكُفرِ إطفاءَهُ ، فَأَبَى اللَّهُ إلّا أن يُتِمَّ نورَهُ بِكُرهِهِم ، وأَمَدَّهُ بِالحَياةِ حَتّى‌ يُظهِرَ عَلى‌ يَدِهِ الحَقَّ بِرَغمِهِم .
أشهَدُ أنَّ اللَّهَ اصطَفاكَ صَغيراً ، وأَكمَلَ لَكَ عُلومَهُ كَبيراً ، وأَنَّكَ حَيٌّ لا تَموتُ حَتّى‌ تُبطِلَ الجِبتَ‌۴ وَالطّاغوتَ .
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيهِ وعَلى‌ خُدّامِهِ وأَعوانِهِ عَلى‌ غَيبَتِهِ ونَأيِهِ ، وَاستُرهُ سَتراً عَزيزاً ، وَاجعَل لَهُ مَعقِلاً حَريزاً۵ ، وَاشدُدِ اللَّهُمَّ وَطأَتَكَ عَلى‌ مُعانِديهِ ، وَاحرُس مَوالِيَهُ وزِائِريهِ .
اللَّهُمَّ كَما جَعَلتَ قَلبي بِذِكرِهِ مَعموراً ، فَاجعَل سِلاحي دونَ نُصرَتِهِ مَشهوداً۶ ، وإن حالَ بَيني وبَينَ لِقائِهِ المَوتُ الَّذي جَعَلتَهُ عَلى‌ عِبادِكَ حَتماً ، وأَقدَرتَ بِهِ عَلى‌ خَليقَتِكَ رَغماً ، فَأَحيِني عِندَ ظُهورِهِ خارِجاً مِن حُفرَتي ، مُؤتَزِراً بِكَفَني ، حَتّى‌ اُجاهِدَ بَينَ يَدَيهِ فِي الصَّفِّ الَّذي أثنَيتَ عَلَيهِم في كِتابِكَ ، فَقُلتَ : « كَأَنَّهُم بُنْيَنٌ مَّرْصُوصٌ »۷ .

اللَّهُمَّ طالَ الاِنتِظارُ ، وشَمَتَ بِنَا الفُجّارُ ، وصَعب عَلَينَا الاِنتِصارُ ، اللَّهُمَّ أرِنا وَجهَ وَلِيِّكَ المَيمونَ في حَياتِنا وبَعدَ المَنونِ . اللَّهُمَّ إنّي أدينُ لَكَ بِالرَّجعَةِ بَينَ يَدَي صاحِبِ هذِهِ البُقعَةِ ، الغَوثَ الغَوثَ الغَوثَ يا صاحِبَ الزَّمانِ ، قَطَعتُ في وُصلَتِكَ الخُلّانَ ، وهَجَرتُ لِزِيارَتِكَ الأَوطانَ ، وأَخفَيتُ أمري عَن أهلِ البُلدانِ ، لِتَكونَ شَفيعاً لي عِندَ رَبِّكَ ورَبّي ، وإلى‌ آبائِكَ ومَوالِيَّ في حُسنِ التَّوفيقِ لي ، وإسباغِ النِّعمَةِ عَلَيَّ ، وسَوقِ الإِحسانِ إلَيَّ .
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، أصحابِ الحَقِّ وقادَةِ الخَلقِ ، وَاستَجِب مِنّي ما دَعَوتُكَ ، وأَعطِني ما لَم أنطِق بِهِ في دُعائي مِن صَلاحِ ديني ودُنيايَ ، إنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ ، وصَلَّى اللَّهُ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وآلِهِ الطّاهِرينَ .
ثُمَّ ادخُلِ الصُّفَّةَ۸ فَصَلِّ رَكعَتَينِ ، وقُل :
اللَّهُمَّ عَبدُكَ الزّائِرُ في فِناءِ وَلِيِّكَ المَزورِ ، الَّذي فَرَضتَ طاعَتَهُ عَلَى العَبيدِ وَالأَحرارِ ، وأَنقَذتَ بِهِ أولِياءَكَ مِنَ النّارِ ، اللَّهُمَّ اجعَلها زِيارَةَ مَقبولَةً ذاتَ دُعاءٍ مُستَجابٍ مِن مُصَدِّقٍ بِوَلِيِّكَ غَيرِ مُرتابٍ ، اللَّهُمَّ لا تَجعَلهُ آخِرَ العَهدِ بِهِ ولا بِزِيارَتِهِ ، ولا تَقطَع أثَري مِن مَشهَدِهِ وزِيارَةِ أبيهِ وجَدِّهِ .
اللَّهُمَّ أخلِف عَلَيَّ نَفَقَتي ، وَانفَعني بِما رَزَقتَني في دُنيايَ وآخِرَتي ، لي ولِإِخواني وأَبَوَيَّ وجَميعِ عِترَتي ، أستَودِعُكَ اللَّهَ أيُّهَا الإِمامُ الَّذي يَفوزُ بِهِ المُؤمِنونَ ، ويَهلِكُ عَلى‌ يَدَيهِ الكافِرونَ المُكَذِّبونَ ، يا مَولايَ يا مُحَمَّدَ بنَ الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ ، جِئتُكَ زائِراً لَكَ ولِأَبيكَ وجَدِّكَ ، مُتَيَقِّناً الفَوزَ بِكُم ، مُعتَقِداً إمامَتَكُم .
اللَّهُمَّ اكتُب هذِهِ الشَّهادَةَ وَالزِّيارَةَ لي عِندَكَ في عِلِّيّينَ‌۹ ، وبَلِّغني بَلاغَ الصّالِحينَ ، وَانفَعني بِحُبِّهِم يا رَبَّ العالَمينَ .

1.العَرْصَةُ : كلّ موضع واسع لابناء فيه (النهاية : ج ۳ ص ۲۰۸ «عرص») .

2.المُفَوّضَةُ : قوم قالوا : إنّ اللَّه خَلَقَ محمّداً صلى اللّه عليه و آله وفوّض إليه خلق الدنيا ، فهو الخلّاق لما فيها ، وقيل : فوّض ذلك إلى عليّ عليه السلام (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۴۲۲ «فوض») .

3.المقصّرة: الذين يقصرون عن معرفة الأئمة وعن معرفة ما فوض إليهم من روحه.

4.الجِبْتُ : الصنم والكاهن والساحر وكلّ ما عُبد من دون اللَّه تعالى (القاموس المحيط : ج ۱ ص ۱۴۵ «جبت») .

5.الحِرْزُ : المَوضِعُ الحصين ، ويقال : حِرز حريز (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۳۸۶ «حرز») .

6.وفي مصباح الزائر : «مشهوراً» بدل «مشهوداً» .

7.الصف : ۴ .

8.الصُفَّةُ من البنيان : شبه البهو [ أي البيت المقدّم أمام البيوت‌] الواسع الطويل (تاج العروس : ج ۱۲ ص ۳۲۵ «صفف») .

9.العليّون: تعني المنزلة الرفيعة، وتطلق على المكان السامي الذي يحضره المقرّبون عند اللّه عز و جل فى الجنّة.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13605
صفحه از 453
پرینت  ارسال به