أمر أن تتلى فى السرداب المقدس و هى... .
اين را زيارت دوم صاحب الزمان عليه السلام قرار داده و آن را معروف به «ندبه» دانسته و نوشته است: آن از سوى ناحيه مقدّسه براى ابو جعفر محمّد بن عبد اللَّه حميرى - كه خدايش بيامرزد - آمده و فرمان داده كه در سرداب مقدّس خوانده شود.۱
نامگذارى زيارت آل يس به ندبه و دستور به خواندن آن در سرداب مقدّس، تنها در مصباح الزائر آمده است و در مصادر ديگر وجود ندارد.
نتيجه آن كه كهنترين گزارشها از زيارت آل يس، مربوط به سده ششم هجرى است و مصادر موجود قبل از اين دوره، اين زيارت را گزارش نكردهاند.
اسناد زيارت آل يس
مجموعه گزارشهاى زيارت آل يس، از منظر سندى، اين گونه تحليل مىشود:
۱. گزارش طبرسى در كتاب الاحتجاج از زيارت آل يس، به گونه مرسل است و نياز به بررسى اسناد ندارد.
۲. ابن مشهدى در كتاب المزار الكبير، چندين سند براى زيارت آل يس نقل كرده است. جمعبندى اسناد موجود در اين كتاب، سرانجام، ما را به پنج يا شش طريق براى زيارت آل يس رهنمون مىكند.۲
1.مصباح الزائر، ص ۴۳۰. اين گزارش، تفاوتهايى با گزارشهاى ديگر دارد. گفتنى است كه اين زيارت، با دعاى ندبه مشهور تفاوت دارد و نامگذارى مصباح الزائر نبايد اين ذهنيت را به وجود آورد كه آنها يكسان اند.
2.او از طريق دو نفر از اساتيد خود، ابو محمّد عربى بن مسافر عبادى و ابو البقاء هبة اللَّه بن نما ، بدين گونه زيارت آل يس را گزارش كرده است: از ابو عبد اللَّه الحسين بن احمد بن محمّد بن على بن طحال مقدادى، از ابو على حسن بن محمّد طوسى، از پدرش، از محمّد بن اسماعيل، از محمّد بن اَشناس بزّاز، از ابو حسين محمّد بن احمد بن يحيى قمّى، از محمّد بن على بن زنجويه قمّى، از ابو جعفر محمّد بن عبد اللَّه بن جعفر حميرى.
افزون بر اين دو طريق، ابو على حسن بن اَشناس گفته است: «أخبرنا ابو المفضّل محمّد بن عبد اللَّه الشيبانى: أنّ أبا جعفر محمّد بن عبد اللَّه بن جعفر الحميرى أخبره ...». أبو على الحسن بن اَشناس همچنين گفته است: «أخبرنا أبو محمّد عبد اللَّه بن محمّد الدعلجى، عن أبى الحسين حمزة بن محمّد بن الحسن بن شبيب، عن أبى عبد اللَّه أحمد بن ابراهيم عن أبى جعفر محمّد بن عثمان العمرى» (ر.ك: ص ۳۷۶ ح ۱۱۱۶).