369
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم

فصل اول : زيارت‌هاى امام مهدى‌

۱ / ۱

زيارت نخست: زيارت آل يس‌

الف - زيارت آل يس به روايت الاحتجاج‌

۱۱۱۵. الإحتجاج‌- به نقل از محمّد بن عبد اللَّه بن جعفر حميرى - : اين توقيع از ناحيه مقدّسه - كه خداوند متعال حفظش كند - پس از درخواست‌هاى مكرّر رسيد:
«بسم اللَّه الرحمن الرحيم. نه فرمان خدا را در مى‌يابيد و نه از اوليايش مى‌پذيريد. اين، حكمتى رساست؛ امّا هشدارها به گروهى كه ايمان نمى‌آورند، كارگر نمى‌افتد. سلام بر ما و بر بندگان شايسته‌اش.
هنگامى كه خواستيد با ما به خداوند و به خود ما روى بياوريد، همان را كه خداوند متعال فرموده است: «سلام بر آل ياسين»،۱شما هم بگوييد. سلام بر تو اى دعوتگر به خدا و عالم والاى دانا به آيات او! سلام بر تو اى درگاه خدا و حاكم كننده دينش! سلام بر تو اى جانشين خدا و ياور حقّش! سلام بر تو اى حجّت خدا و ره‌نمون كننده به خواسته او ! سلام بر تو اى تلاوتگر و مترجم كتاب خدا! سلام بر تو در لحظه لحظه شبت و پاره پاره روزت! سلام بر تو اى باقى‌نهاده خداوند در زمينش! سلام بر تو اى پيمان‌گرفته و استوارشده خداوند [از بندگانش‌]! سلام بر تو اى وعده ضمانت شده خدا ! سلام بر تو اى پرچم برافراشته، دانشِ ريزان، فريادرس ، رحمت گسترده و وعده بى دروغ. سلام بر تو هنگامى كه بر مى‌خيزى. سلام بر تو هنگامى كه مى‌نشينى. سلام بر تو هنگامى كه قرائت و تبيين مى‌كنى. سلام بر تو هنگامى كه نماز و قنوت مى‌خوانى. سلام بر تو هنگامى كه ركوع و سجود مى‌كنى. سلام بر تو هنگامى كه لا اله إلّا اللَّه و اللَّه اكبر مى‌گويى. سلام بر تو هنگامى كه حمد و استغفار مى‌كنى. سلام بر تو هنگامى كه صبح و شام مى‌كنى. سلام بر تو در شب كه مى‌پوشاند و در روز كه جلوه مى‌نمايد. سلام بر تو اى امام امين! سلام بر تو اى پيشرو به او اميد بسته شده! سلام بر تو؛ سلامى فراگير .
تو را - اى مولاى من - گواه مى‌گيرم كه من به يگانگى و بى‌همتايى خداوند و عبوديت و رسالت محمّد صلى اللّه عليه و آله گواهى مى‌دهم و جز محمّد و خاندانش، حبيبى نمى‌شناسم. گواهى مى‌دهم كه امير مؤمنان، حجّت خداوند است و حسن، حجّت اوست و حسين، حجّت اوست و على بن الحسين، حجّت اوست و محمّد بن على، حجّت اوست و جعفر بن محمّد، حجّت اوست و موسى بن جعفر، حجّت اوست و على بن موسى، حجّت اوست و محمّد بن على ، حجّت اوست و على بن محمّد، حجّت اوست و حسن بن على، حجّت اوست و گواهى مى‌دهم كه تو حجّت خدايى. شما اوّل و آخر هستيد و رجعت شما حقيقت دارد و شكّى در آن نيست، روزى كه «كسى كه از پيشْ ايمان نياورده يا در ايمان خويش كار نيكى نكرده باشد، ايمانش را سودى نبخشد» و [گواهى مى‌دهم كه‌] مرگْ حق است و ناكر و نكير [دو فرشته سؤال‌كننده در برزخ‌] حقّ است و گواهى مى‌دهم كه زندگى پس از مرگ و برانگيخته شدن، حق است و صراط (راه گذر از دوزخ) و مرصاد (پل صراط)، حق است و وزن كردن و حساب نمودن، حق است و بهشت، حق است و دوزخ، حق است و وعده [به بهشت‌] و تهديد [به دوزخ‌]، حق است.
اى مولاى من! هر كه با شما مخالفت كرد، بدبخت شد و هر كس از شما اطاعت كرد، خوش‌بخت شد. پس بر آنچه تو را بر آن گواه گرفتم، برايم [نزد خدا] گواه باش؛ كه من، دوستدار تو هستم و از دشمنت بيزارم. حق، آن است كه شما به آن خشنوديد و باطل، آن است كه شما از آن ناخشنوديد و معروف، آن است كه شما به آن فرمان مى‌دهيد و منكر، آن است كه شما از آن باز مى‌داريد. جانم به خداى يگانه بى‌همتا ايمان دارد و نيز به فرستاده‌اش و امير مؤمنان و ائمّه مؤمنان و به شما اى مولايم! به اوّل و آخرتان. و يارى‌ام براى شما آماده و دوستى‌ام براى شما خالص و ناب است. دعايم را اجابت كن، اجابت كن!».

1.«آل يس» مطابق قرائت قاريان متعددى مانند: نافع، ابن عامر، يعقوب و زيد است؛ ولى قرائت رايج كنونى «إل يس» و مطابق قرائت عاصم است.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
368

الفصل الأول : زِياراتُ الإِمامِ المَهدِيِّ عليه السلام‌

۱ / ۱

الزِّيارَةُ الاُولى‌: زِيارَةُ آلِ يس‌

أ - زيارة آل يس بِرِوايَةِ الاِحتِجاجِ‌

۱۱۱۵.الاحتجاج : عَن مُحَمَّدِ بنِ عَبدِ اللَّهِ بنِ جَعفَرٍ الحِميَرِيِّ أنَّهُ قالَ : خَرَجَ التَّوقيعُ مِنَ النّاحِيَةِ المُقَدَّسَةِ حَرَسَهَا اللَّهُ تَعالى‌ - بَعدَ المَسائِلِ - : بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، لا لِأَمرِ اللَّهِ تَعقِلونَ ، ولا مِن أولِيائِهِ تَقبَلونَ ، حِكمَةٌ بالِغَةٌ فَما تُغنِي النُّذُرُ عَن قَومٍ لا يُؤمِنونَ ، السَّلامُ عَلَينا وعَلى‌ عِبادِ اللَّهِ الصّالِحينَ .
إذا أرَدتُمُ التَّوَجَّهُ بِنا إلَى اللَّهِ وإلَينا ، فَقولوا كَما قالَ اللَّهُ تَعالى‌ : (سَلامٌ عَلى‌ آلِ ياسينَ)۱ ، السَّلامُ عَلَيكَ يا داعِيَ اللَّهِ ورَبّانِيَ‌۲آياتِهِ ، السَّلامُ عَلَيكَ يا بابَ اللَّهِ ودَيّانَ‌۳ دينِهِ ، السَّلامُ عَلَيكَ يا خَليفَةَ اللَّهِ وناصِرَ حَقِّهِ ، السَّلامُ عَلَيكَ يا حُجَّةَ اللَّهِ ودَليلَ إرادَتِهِ ، السَّلامُ عَلَيكَ يا تالِيَ كِتابِ اللَّهِ وتَرجُمانَهُ ، السَّلامُ عَلَيكَ في آناءِ لَيلِكَ وأَطرافِ نَهارِكَ ، السَّلامُ عَلَيكَ يا بَقِيَّةَ اللَّهِ في أرضِهِ ، السَّلامُ عَلَيكَ يا ميثاقَ اللَّهِ الَّذي أخَذَهُ ووَكَّدَهُ ، السَّلامُ عَلَيكَ يا وَعدَ اللَّهِ الَّذي ضَمِنَهُ ، السَّلامُ عَلَيكَ أيُّهَا العَلمُ المَنصوبُ وَالعِلمُ المَصبوبُ ، وَالغَوثُ وَالرَّحمَةُ الواسِعَةُ ، وَعداً غَيرَ مَكذوبٍ ، السَّلامُ عَلَيكَ حينَ تَقومُ ، السَّلامُ عَلَيكَ حينَ تَقعُدُ ، السَّلامُ عَلَيكَ حينَ تَقرَأُ وتُبَيِّنُ ، السَّلامُ عَلَيكَ حينَ تُصَلّي وتَقنُتُ ، السَّلامُ عَلَيكَ حينَ تَركَعُ وتَسجُدُ ، السَّلامُ عَلَيكَ حينَ تُهَلِّلُ وتُكَبِّرُ ، السَّلامُ عَلَيكَ حينَ تَحمَدُ وتَستَغفِرُ ، السَّلامُ عَلَيكَ حينَ تُصبِحُ وتُمسي ، السَّلامُ عَلَيكَ فِي اللَّيلِ إذا يَغشى‌ وَالنَّهارِ إذا تَجَلّى‌ ، السَّلامُ عَلَيكَ أيُّهَا الإِمامُ المَأمونُ ، السَّلامُ عَلَيكَ أيُّهَا المُقَدَّمُ المَأمولُ ، السَّلامُ عَلَيكَ بِجَوامِعِ السَّلامِ .
اُشهِدُكَ يا مَولايَ ، أنّي أشهَدُ أن لا إلهَ إلَّا اللَّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لَهُ ، وأَنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ ، لا حَبيبَ إلّا هُوَ وأَهلُهُ ، وأَشهَدُ أنَّ أميرَ المُؤمِنينَ حُجَّتُهُ ، وَالحَسَنَ حُجَّتُهُ ، وَالحُسَينَ حُجَّتُهُ ، وعَلِيَّ بنَ الحُسَينِ حُجَّتُهُ ، ومُحَمَّدَ بنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ ، وجَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ ، وموسَى بنَ جَعفَرٍ حُجَّتُهُ ، وعَلِيَّ بنَ موسى‌ حُجَّتُهُ ، ومُحَمَّدَ بنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ ، وعَلِيَّ بنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ ، وَالحَسَنَ بنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ ، وأَشهَدُ أنَّكَ حُجَّةُ اللَّهِ ، أنتُمُ الأَوَّلُ وَالآخِرُ ، وأَنَّ رَجعَتَكُم حَقٌّ لا شَكَّ فيها ، يَومَ « لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَنُهَا لَمْ تَكُنْ ءَامَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِى إِيمَنِهَا خَيْرًا »۴ ، وأَنَّ المَوتَ حَقٌّ ، وأَنَّ ناكِراً ونَكيراً حَقٌّ ، وأَشهَدُ أنَّ النَّشرَ۵ وَالبَعثَ حَقٌّ ، وأَنَّ الصِّراطَ وَالمِرصادَ۶ حَقٌّ ، وَالميزانَ وَالحِسابَ حَقٌّ ، وَالجَنَّةَ حَقٌّ ، وَالنّارَ حَقٌّ ، وَالوَعدَ وَالوَعيدَ بِهِما حَقٌّ ، يا مَولايَ شَقِيَ مَن خالَفَكُم وسَعِدَ مَن أطاعَكُم ، فَاشهَد عَلَيَّ ما أشهَدتُكَ عَلَيهِ ، وأَنَا وَلِيٌّ لَكَ ، بَري‌ءٌ مِن عَدُوِّكَ ، فَالحَقُّ ما رَضيتُموهُ ، وَالباطِلُ ما سَخِطتُموهُ ، وَالمَعروفُ ما أمَرتُم بِهِ ، وَالمُنكَرُ ما نَهَيتُم عَنهُ ، فَنَفسي مُؤمِنَةٌ بِاللَّهِ وَحدَهُ لا شَريكَ لَهُ ، وبِرَسولِهِ وبِأَميرِ المُؤمِنينَ ، وبِأَئِمَّةِ المُؤمِنينَ‌۷ ، وبِكُم يا مَولايَ أوَّلِكُم وآخِرِكُم ، ونُصرَتي مُعَدَّةٌ لَكُم ، ومَوَدَّتي خالِصَةٌ لَكُم ، آمينَ آمينَ .

1.الصافّات : ۱۳۰ ، وهو مبني على قراءة نافع وابن عامر ويعقوب وزيد ، وفي قراءة عاصم «إلْ يس» .

2.الربّانيّ : العالم الراسخ في العلم والدين ، أو الذي يطلب بعلمه وجه اللَّه ، وقيل : العالم العامل المعلّم ، وقيل : الربّانيّ : العالي الدرجة في العلم (لسان العرب : ج ۱ ص ۴۰۴ «ربب») .

3.الديّان : القهّار ، وقيل : الحاكم والقاضي ، وهو فعّال من دان الناس : أي قهرهم على الطاعة (لسان العرب : ج ۱۳ ص ۱۶۷ «دين») .

4.الأنعام : ۱۵۸ .

5.نشر الميّت : أي عاش بعد الموت (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۷۸۴ «نشر») .

6.المِرصادُ : عن الصادق عليه السلام : هي قنطرة على الصراط لا يجوزها عبد بمظلمة (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۷۰۴ «رصد») .

7.لم ترد عبارة «وبأئمّة المؤمنين» في بحار الأنوار .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13365
صفحه از 453
پرینت  ارسال به